Kampagne skal fremme kulturmøde mellem unge

En reklame-kampagne fra Dansk Flygtningehjælp skal fremme dialogen mellem unge flygtninge og danske unge. Flygtningene føler sig nemlig isoleret fra resten af samfundet

På søndag lancerer Dansk Flygtningehjælp en kampagne, der skal promovere de såkaldte "VeryWe grupper", hvor unge mødes på tværs af kulturelle skel. Og der er behov for at bringe unge sammen. De unge flygtninge føler sig nemlig isoleret fra danskerne, viser en undersøgelse fra Dansk Flygtningehjælp.

Organisationen anslår, at en stor del af de 16.000 flygtninge mellem 16 og 26 år, som er kommet til Danmark i løbet af de sidste fem år, har behov for kontakten gennem VeryWe-grupperne. Grupperne har eksisteret siden marts 2003, men har kun 60 medlemmer på landsplan, og det vurderer Dansk Flygtningehjælp er alt for få i forhold til behovet.

– Verywe grupperne er udgangspunkt for aktiviteter som unge ellers laver, så som at gå i biografen sammen eller spille fodbold sammen. Men forskellen fra en almindelig ungdomsklub er, at der her er fokus på det kulturelle møde, siger kommunikationschef i Dansk Flygtningehjælp Susse Maria Holst og uddyber:

– Man kan godt gå i en ungdomsklub og stadig ikke komme til at tale med hinanden på tværs af kulturene. Jeg tror, at der hersker en usikkerhed overfor hinandens kulturer. Det er ikke manglende vilje, men det er nok nemmest at tale med dem, man i forvejen taler med.

Det kan 20-årige Sara Hadræ bekræfte. Hun er oprindeligt fra Marokko og har været i Danmark i 6 år, hvoraf hun det seneste har været med i en VeryWe gruppe, fordi hun savnede muligheden for at komme i kontakt med danskerne.

– I gruppen oplever man de gode sider ved hinanden, og vi lærer hinanden at kende på en helt almindelig måde. Vi samles om det vi er fælles om, men vi diskuterer også ting som eksempelvis religion og politik, siger Sara Hadræ.

– Jeg har selv været udsat for diskrimination, men jeg vil ikke bare stå på sidelinjen og brokke mig, jeg vil lære danskerne at kende, så vi sammen kan opbygge et godt samfund, tilføjer hun.

Dansk Flygtningehjælp finansierer kampagnen ved hjælp af "Reklame for alvor prisen", som hvert år uddeles til et godt formål af reklame- og mediebranchen. Den giver gratis reklame for 8 millioner kroner til et ikke-kommercielt formål.

engberg@kristeligt-dagblad.dk