Is-firma vil spørge kunderne og grønlandske organisationer: Skal vi droppe ”eskimo”?

Også Danmarks største isproducent, Premier Is, hører nu kunder og grønlandske interesseorganisationer, om Kæmpe Eskimo skal have nyt navn

Isen med chokoladeovertræk med navnet "Kæmpe Eskimo" får nu Premier Is til at spørge kunder og grønlandske interesseorganisationer, om man skal skifte navn og fjerne 'eskimo'.
Isen med chokoladeovertræk med navnet "Kæmpe Eskimo" får nu Premier Is til at spørge kunder og grønlandske interesseorganisationer, om man skal skifte navn og fjerne 'eskimo'. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix.

Alle kender flødeis-klassikeren med solbærsyltetøj i og chokolade udenpå. Men tør man efterhånden sige navnet på den højt i en sommerfyldt kiosk?

Det hele begyndte i juni, da den amerikanske isproducent Dreyer’s Grand Ice Cream ændrede navnet på deres klassiker Eskimo Pie med det argument, at ”eskimo” er en nedsættende betegnelse.

Herhjemme fulgte Hansen Is efter og udfaser nu sin Eskimo is, mens Frisko og Danmarks største isproducent Premier Is – det er dem med Hjem-Is-bilerne – i første omgang har valgt at fastholde deres Kæmpe Eskimo.

Men nu er Thy-virksomheden Premier Is gået i gang med at undersøge holdningen til navnet, oplyser Claus Dahlmann Larsen, der er kommerciel direktør for Premier Is.

”Vi mener stadig og helt oprigtigt, at ’Kæmpe Eskimo’ er navnet på en klassisk is, som intet har med politik at gøre, og som ikke har til hensigt at gøre nogen kede af det. Men nu spørger vi altså kunder, forhandlere og grønlandske interesseorganisationer om deres mening. For det er klart, at hvis de ikke vil have noget, der står ”Eskimo” på, lytter vi. Når man kalder sig hele Danmarks ismejeri, skal man også favne alle,” siger han.

Når resultatet af undersøgelsen foreligger, vil Premier Is til efteråret tage stilling til, om isen kendt som Kæmpe Eskimo må skifte navn.

”Det, vi noterer os lige nu, er, at der er rigtigt mange, der tilkendegiver, at det er godt, vi beholdt navnet. Men der er da nogle, der synes, det skal ændres,” siger Claus Dahlmann Larsen, der hæfter sig ved, at han har modtaget meget få henvendelser fra grønlændere.

”Vi ønsker ikke at tage spontane beslutninger, men er nysgerrige på, hvad det her drejer sig om og vil have et informeret grundlag at træffe vores beslutninger ud fra.”

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Frisko, som ikke alene har en Kæmpe Eskimo i sortimentet, men også en sodavandsis ved navn Igloo. Et navn der ifølge flere grønlandske politikere, som Kristeligt Dagblad har talt med, også kan opfattes problematisk, fordi det er med til at give et stereotypt billede af grønlændere som et naturfolk, der ikke er kommet med ind i den moderne verden.