Prøv avisen

Kritik: Det er problematisk, når kendte promoverer deres små børn på nettet

Når en kendt dansker som blogger og model Mascha Vang deler billeder af deres børn på de sociale medier, er det ikke kun venner og familie, der følger med. Hver især har de i titusindvis af følgere, og deres opslag om sig selv og deres børn bliver derfor til allemandseje. På billedet ses Mascha Vang sammen med sin datter Hollie Nolia under karnevallet i Aalborg. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Børn af kendisser har flere tusinde følgere på sociale medier. Men det er blot et udtryk for, hvordan kendte som ukendte voksne deler billeder og videoer af deres børn uden tanke for, hvordan det påvirker børnene både i dag, og når de bliver større, lyder det fra flere sider

Med havregrøden smurt udover hele hovedet og bordet smiler en lille pige stort til kameraet. Under billedet står der: ”dejlig morgen”, efterfulgt af et hjerte.

En opdatering, som kunne være skrevet af enhver dansk småbørnsfar. Det er det bare ikke, for opslaget er skrevet af skuespiller, tv-vært og forfatter Pelle Hvenegaard og er delt med hans 93.200 følgere på det sociale medie Instagram. Når kendte danskere som komiker Uffe Holm, blogger og model Mascha Vang og Pelle Hvenegaard deler billeder af deres børn på de sociale medier, er det ikke kun venner og familie, der følger med. Hver især har de i titusindvis af følgere, og deres opslag om sig selv og deres børn bliver derfor til allemandseje.

Det er yderst problematisk, mener rådgiver i dataetik og digital sikkerhed Pernille Tranberg. For når kendte deler ud af deres privatliv, er interessen enorm, og der er stor risiko for, at billederne bliver gemt og delt. Det betyder, at de ikke har nogen fortrydelsesret på billederne, fordi de ikke bare kan slettes igen.

Hun mener, at forældrene fratager deres børn retten til et privatliv. For børnene har ikke selv mulighed for at vælge hvad, hvor meget og hvornår der bliver delt ud af deres liv. Det kan betyde, at forældrene risikerer at gøre deres børn til reality-stjerner, med alt hvad dertil hører. Det, som forældrene har lagt ud på internettet, bærer de med sig – også ind i voksenlivet. Det kan have konsekvenser, når de for eksempel skal ud at søge job som voksne.

”Jeg håber, at deres børn ikke bliver kede af det, når de bliver voksne. At de vil sige ’tak mor og far, det var fint nok, at I delte alt det om mig’. Men det sker helt klart ikke for alle. Der er i dag mange børn, som ikke bryder sig om alt det, deres forældre deler. Og i fremtiden bliver der endnu flere, som ønsker fuld kontrol over deres egne data. Det er svært, når mor og far allerede har kompromitteret dem,” siger Pernille Tranberg, der holder mange foredrag for folkeskoleelever i udskolingen.

Samtidig mener hun, at det lægger et øget pres på børnene for at skulle præstere på de sociale medier.

”Med det pres, som de sociale medier lægger på unge mennesker i forhold til at få positive tilkendegivelser, så synes jeg virkelig, man som forældre skal tænke sig om. Man risikerer at gøre sine børn afhængige af udefrakommende påskønnelse,” siger Pernille Tranberg.

Per Schultz Jørgensen, der er professor i psykologi og børne- og familieforsker, har også noteret sig tendensen, som ikke kun gælder for forældre, som er kendte. Han ser den som udtryk for, at mange forældre har lagt al beskedenhed til side for at fremhæve deres egne børn og konkurrere på børnenes vegne. Også om helt små detaljer som en fin tegning eller en ny frisure, hvor man gør en privat glæde til noget, der skal udstilles og iscenesættes.

”Det bliver hurtigt meget præstationsorienteret og sender et signal til børnene om, at de hele tiden skal sætte sig selv forrest. Og det mener jeg medfører en egocentrisk kultur, som man på den måde giver videre til børnene,” siger Per Schultz Jørgensen.

Han ser promoveringen af børn på internettet som et kulturelt træk på linje med mange andre i tiden, hvor det hele tiden gælder om at sætte sig selv i scene. Det er bekymrende, fordi det er med til at individualisere og fragmentere samfundet i små dele, hvor vi kun dyrker vores egne små projekter, siger han.

”De fælles rammer, vi engang havde, er skredet. Nu dyrker vi selvet, og det er skræmmende, fordi det fremhæver den enkelte på bekostning af fællesskabet. Det ser jeg som tegn på en vis opløsning af de normer og værdier, der engang bandt samfundet sammen.”

Stine Liv Johansen er medlem af Medierådet og lektor på Aarhus Universitet, hvor hun blandt andet forsker i børn og sociale medier. Hun mener ikke, man entydigt kan svare på, om det er en god eller dårlig idé, at kendte deler billeder eller film af deres børn på internettet. Det afhænger i høj grad af, hvordan det bliver gjort, siger hun.

”Jeg synes ikke, at vi i Danmark har set eksempler på, at kendte er gået over stregen ved at promovere sig via deres børn. Men det er klart, at der er et etisk ansvar over for børnene i og med, at nogle af dem er så små, at de ikke kan sige fra. Men det er et ansvar, som både hviler på kendte og ikke-kendte,” siger hun.

Desuden bør man skelne mellem de forskellige kendte, og hvordan de bruger deres børn på sociale medier. Der er forskel på, om man deler små søde videoer af sine børn, som eksempelvis Pelle Hvenegaard gør, eller om man i endnu højere grad forsøger at lukrere på børnene, siger hun.

”Og her kan man diskutere, om det er i orden at kapitalisere på sine børn, men det er vel egentlig op til den enkelte forælder selv at vurdere,” siger Stine Liv Johansen, der har svært ved at se, hvordan Pelle Hvenegaards datter på et senere tidspunkt skulle have noget imod de billeder, han deler af hende nu.

”Men omvendt har vi jo så heller ikke talt med de her børn endnu, så vi ved det reelt set ikke,” siger hun.

Mascha Vang, Pelle Hvenegaard og Uffe Holm har ikke ønsket at udtale sig til Kristeligt Dagblad.