Prøv avisen

Kloge børn havner i klasser for autister

Læsende barn

Særligt begavede børn har ofte en adfærd, som minder om autisme eller AHDH, og havner derfor i specialklasser. Et kæmpe ressourcespild, mener ekspert

Det er langt fra ualmindeligt, at landets folkeskoler placerer højt begavede børn i center- eller specialklasser, hvor børnene trods deres intellektuelle evner får undervisning i dansk og matematik sammen med autister og AHDH-børn (DAMP).

Det fortæller Pernille Buch-Rømer, der er stifter af de såkaldte Mentiqa-skoler for børn med særlige forudsætninger.

Skolerne er magtesløse
- Mange af de børn, vi modtager, kommer fra specialklasser, hvor de har siddet sammen med børn med diagnoser inden for autisme eller DAMP-spektret. Vores børn er blevet placeret i klasserne, fordi skolerne ikke har vidst, hvad de ellers skulle stille op.

- Det svarer til, at man placerer to forskellige dyreracer i samme bur, siger Pernille Buch Rømer til Vejle Amts Folkeblad tirsdag.

Adfærd minder om autisme 
Årsagen er, ifølge Pernille Buch-Rømer, at børn med særlige forudsætninger ofte får en adfærd, der kan minde om autisme eller AHDH, fordi de bliver misforstået.

- Nogle er meget udafreagerende og laver ballade, mens andre går ind i sig selv uden at deltage i undervisningen. Men det gør dem hverken til autister eller handicappede, siger hun.

Kloge børn mistrives
Pernille Buch-Rømer bliver bekræftet af to af landets førende eksperter på feltet, børnepsykolog Ole Kyed, og psykolog og institutleder fra Danmarks Pædagogiske Universitet, Niels Egelund.

- Vi ved, at mellem 40 og 45 procent af danske skolebørn med særlige forudsætninger mistrives og har alvorlige sociale problemer i skolen. Der er ingen tal på, hvor mange af disse, der går i specialklasser, men vi ved, at de er derude, siger Ole Kyed.

Spild af ressourcer
Han anslår, at mellem to og fem procent af en skoleårgang har særlige forudsætninger. Niels Egelund kalder placeringen i specialklasserne for et kæmpe ressourcespild.

- Når de begavede børn sidder sammen med børn, der har nogle helt specifikke vanskeligheder eller handicaps, så bremses de i deres udvikling. Deres kompetencer bliver slet ikke udnyttet, og der er fare for, at de aldrig får kompenseret for tabet siden hen, siger Niels Egelund.

Får dagligt henvendelser
Eva Antonsen, presseansvarlig for forældrenetværket Gifted Children, der har omkring 450 medlemsfamilier, får dagligt henvendelser fra forældre til børn med særlige forudsætninger, der er blevet placeret i en kommunal specialklasse.

- I en specialklasse er der flere voksenressourcer, og det kan vores børn profitere af. Problemet er bare, at skolen ikke forholder sig til den særlige begavelse, men alene til de sociale problemer, som barnet måtte have, siger Eva Antonsen.

Ritzau