Prøv avisen

Klokkespil med historisk vingesus markerede Genforening

Erik Kure ses her ved sine klokker i Sct. Nikolai Kirke i Vejle. – Foto: Frank Cilius/Ritzau/Scanpix.

Dagen for Genforeningen i 1920 blev markeret med klokkeringning i Sønderjylland og koncert i Vejle af en klokkenist med et særligt forhold til Sønderjylland

Mandag eftermiddag tonede melodien til den oprindeligt tysk-reformerte salme ”Lover den Herre, den mægtige konge med ære” ud over torvet i Vejle, da klokkenist og organist ved Sct. Nikolai Kirke, Erik Kure, holdt klokkespilskoncert i anledning af 100-året for Genforeningen af Sønderjylland med det øvrige Danmark.

Koncerten indeholdt også melodier til kendte sange som ”Der er et yndigt land”, ”Vort modersmål er dejligt” og ”Kongernes Konge”, og den var et af de forholdsvis få kirkelige arrangementer, der markerede dagen for Genforeningen. Coronakrisen har sat en stopper for mange arrangementer, og i Vejle Provsti blev flere planlagte genforeningsarrangementer også aflyst. Det fik klokkenist og organist Erik Kure til at tænke kreativt og arrangere en klokkespilskoncert, der blev streamet live på Sct. Nikolai Kirkes Facebookside og altså desuden kunne høres i gaderne omkring kirken.

”Det er da en festlig dag, som har stor betydning, så jeg synes, at den skulle markeres. Min morfar var med i Første Verdenskrig og blev såret, men overlevede heldigvis, og min mor er sønderjyde, så jeg har en særlig relation til landsdelen og til nogle af de sange og melodier, der er knyttet dertil. Det har jeg taget udgangspunkt i, da jeg valgte melodier til koncerten. For eksempel blev ”Lover den Herre” sunget ved mange af genforeningsfesterne i 1920. Men derudover har jeg mest tænkt på, at det skulle være genkendelige melodier, også for mennesker, som ikke har et nært forhold til Sønderjylland,” fortæller Erik Kure.

Han begyndte i påsketiden, da coronapandemien havde lukket kirken, at eksperimentere med koncerter, der blev streamet live på Facebook og har siden påske spillet to orgelkoncerter og ni klokkekoncerter, som er blevet hørt af adskillige hundrede mennesker. Det gav ham idéen til at markere genforeningsjubilæet med en klokkespilskoncert, og at han valgte klokkespil og ikke orgel, er der flere grunde til:

”For det første er klokker noget, alle har et forhold til. Orgelspil er mest for dem, der går ind i kirken, men klokker kan ingen slippe for at høre, og for mange er klokker forbundet med barndoms- og livsminder, så klokkespil er godt til at give en sans for historien, både den individuelle og den fælles,” siger Erik Kure.

Desuden er der en særlig historie, der knytter Genforeningen til kirkeklokker.

Under Første Verdenskrig blev 38 sønderjyske kirker frarøvet i alt 44 klokker efter et dekret fra det tyske krigsministerium, da den tyske krigsindustri manglede kobber og tin. En enkelt klokke blev efter krigen fundet i Hamborg i hel stand, men de øvrige var smeltet om, og i stedet skænkede Nationalfondet af 1918 til Anskaffelse af Kirkeklokker i Sønderjylland efter krigen 44 klokker til de sønderjyske kirker, som havde mistet deres klokker. Klokkerne, som alle var udsmykket med relieffer skabt af danske billedkunstnere, blev alle taget i brug samme søndag lige efter påske i 1921.

Igen mandag ringede klokkerne over hele Sønderjylland til minde om Genforeningen, og i Vejle fortalte klokkenist Erik Kure om Genforeningsklokkerne imellem de forskellige numre ved koncerten. Han kunne blandt andet berette, at de 44 klokker, der blev doneret til kirkerne i Sønderjylland i 1921, alle blev støbt af malm fra 60 kanoner, som oprindeligt var støbt af kobber og tin fra gamle kirkeklokker, der blev indsamlet i 1528 og 1602, da henholdsvis Frederik den 1. og Christian den 4. oprustede med nye kanoner.

Praksissen med at inddrage kirkeklokker i krigstid er nemlig en gammel tradition, og på den måde er Genforeningsklokkerne ikke kun et minde om begivenhederne omkring Genforeningen i 1920, men et eksempel på, at klokkehistorie også er ”menneskehistorie,” understreger Erik Kure.

”Mit håb er, at koncerten har givet flere mennesker øje og øre for, at klokker har en historie, som er en historie om mennesker.”