Kongelig balletskole åbner tre nye talentcentre

Tre centre i Hjørring, Næstved og Aalborg skal finde og undervise talentfulde balletbørn. Målet er at opdage og fremme talenter over hele landet

Tre dansere på balletskolen i Holstebro, der i 1996 som den første af Det Kgl. Teaters balletskoler blev åbnet uden for København.
Tre dansere på balletskolen i Holstebro, der i 1996 som den første af Det Kgl. Teaters balletskoler blev åbnet uden for København. Foto: HENNING BAGGER/.

I erkendelse af at fremtidens solister til Svanesøen kan gemme sig udenfor hovedstaden, åbner Det Kongelige Teaters Balletskole i august 2014 tre nye talentcentre i henholdsvis Hjørring, Næstved og Aalborg i samarbejde med kommunerne.

Det er en rekrutterings-opgradering, vi har talt om i lang tid. Vi håber, vi kan være heldige at fange nogle af ballettalenterne, så de ikke bliver elitebørn i andre miljøer. Hvis du sætter knappenåle i et kort, så er der mange steder i landet, vi mangler at afdække. Der bor for eksempel knap 600.000 mennesker i Region Nordjylland, så vi håber, vi kan opdage nogle flere børn og tilbyde dem kvalificeret træning. Vi er jo et teater for hele Danmark, siger forstander for Det Kongelige Teaters Balletskole, tidligere solodanser Thomas Lund.

Og det er ikke fordi, balletskolen mangler ansøgere: Antallet af børn til optagelsesprøven er steget fra 200 til 350 de senere år. Teatret har allerede talentcentre i Holstebro, Esbjerg, Aarhus og Sønderborg, der udvælger børn med særligt gode balletben, og arbejder målrettet med dem efter samme undervisningsprincipper som på Det Kongelige Teaters Balletskole med henblik på senere at søge optagelse netop der. Men nu fordobler man altså indsatsen.

LÆS OGSÅ: Det betroede talent

Talentforsker Kristoffer Henriksen er adjunkt og ph.d. på Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet og ansat i Team Danmark. Han har forsket i miljøets betydning for talentudvikling af elitesportsfolk. Forskningen viser, at både medfødte egenskaber og motivation er vigtigt for talentudvikling. Men det rette miljø er altafgørende, siger Kristoffer Henriksen. Han mener, Det Kongelige Teaters Balletskole gør det helt rigtige:

Det har et kæmpe potentiale at tænke på den måde, de gør her. I Team Danmark har man indført kraftcentre rundt omkring i landet, og det har haft stor betydning i forhold til at levere materiale til fremtidens atleter.

Også kulturminister Marianne Jelved (R) roser initiativet:

Det er rigtig fint, at de breder det ud. Det gør de også, fordi de ved, at der er talenter, som ellers ikke ville komme for dagens lys. Og det er vigtigt at få øje på potentialerne, lige fra børnene er helt små. Ikke for at pace dem, men for at understøtte deres udvikling, siger Marianne Jelved, der også peger på, at Den Jyske Sangskole i Herning med støtte fra Kulturministeriet er ved at udvikle syv sangkraftcentre i Danmark, der også skal have fokus på talentudvikling.

Tidligere landstræner i herrehåndbold og drivkraft bag netværk TALENT-DK, Leif Chr. Mikkelsen, siger, at der er uudnyttet talent overalt i Danmark indenfor alt fra idræt til kunst, forskning og erhvervsliv og at udvikling af særlige miljøer, der kan udruge talenterne, er vejen frem på alle områder:

Tit og ofte sætter man fokus på de enkelte talenter, men forudsætningen er faktisk miljøerne og udviklerne og ledernes indsats i samarbejde med eksempelvis forældre og skole. Hvis det er i orden, kommer resten væsentligt nemmere.

De seneste to år har Leif Chr. Mikkelsen arbejdet på højtryk for at skabe opbakning og økonomi til at etablere et center for talentudvikling, som dels skal generere viden på området fra hele verden, dels sætte gang i ny forskning. En slags talentmuskel:

Vi skal til at rykke, hvis Danmark for alvor skal sikre sig en styrket international konkurrencekraft. Talent er et af vores bedste råstoffer, og vi har ikke råd til, at det potentiale, børn og unge har med, ikke bliver forløst.