Prøv avisen

Kreative annoncer skal bekæmpe fattigdom

I Haiti kompliceres den humanitære opgave ifølge FN?s nødhjælpskoordinator Jesper Holmer Lund af den kroniske fattigdom, regeringens manglende kapacitet og manglen på sikkerhed. Her er der dog styr på situationen ved en FN-uddeling af mad for jordskælvsofre i Haiti. -- Foto: Logan AbassiFN.

En ny FN-kampagne mod fattigdom skal aktivere kreative hoveder og en lang række europæiske aviser. Kristeligt Dagblad er også med

Omkring 25.000 mennesker dør hver dag af sult, men den vestlige verden har fået andre ting at bekymre sig om. Den finansielle krise har rettet øjnene mod vores egen velfærd, og indsatsen mod fattigdom står for tiden helt stille, melder nødhjælpsorganisationerne.

LINK: Besøg kampagnens hjemmeside

Derfor lancerer FN nu en kæmpe konkurrence i 48 europæiske lande, der igen skal få øjnene i retning af dem, der har mest brug for hjælp. Det sker med en konkurrence om, hvem der kan skabe en annonce eller reklame, der bedst øger opmærksomheden omkring fattigdomsbekæmpelse. Vinderen får 5000 euro (37.500 kroner).

Under overskriften Slip kreativiteten løs mod fatigdom er 760 forslag fra 31 lande allerede strømmet ind, og tallene forventes at stige markant frem mod afleveringsfristen d. 30. juni. Blandt andet deltager en lang række europæiske aviser, herunder The Guardian (England), El Pais (Spanien), La Stampa (Italien) og Libération (Frankrig). Nu går Kristeligt Dagblad også med i projektet, hvilket blandt andet indebærer, at avisen vil bringe de bedste af annoncerne.

Bag kampagnen står FN´s Regionale Informationskontor UNRIC og det spanske EU-formandsskab, der med initiativet ønsker at støtte op om FN´s verdensomspændende kampagne Vi kan stoppe fattigdom. Håbet er at kunne holde et 10 år gammelt løfte, forklarer udviklingsminister Soraya Rodrigez fra det spanske EU-formandsskab. 189 verdensledere gav ved FN´s årtusindetopmøde i 2000 hinanden og hele verden det løfte at halvere fattigdom i år 2015. Hvor langt man er nået skal verdenslederne mødes for at evaluere den 20. september i år i New York, men skal man kunne sige, at det går den rigtige vej, kræver det, at flere involverer sig, siger Rodrigez:

Det, som det virkelig drejer sig om, er at få alle borgere i Europa til at forstå, at milleniumudviklingsmålene tilhører alle, og at denne konkurrence er en god måde at få aktiveret vores borgere på.

I Danmark er Folkekirkens Nødhjælp én af de organisationer, der er meget optaget af at bekæmpe fattigdom i verden. Her er International chef Christian Friis Bach meget positiv overfor den nye kampagne, for den meget visuelle måde at gøre det på med direkte engagering af medierne er godt tænkt. Forhåbentlig er det nok til at løfte den kæmpe opgave, det er at få almindelige mennesker og ikke mindst politikerne til igen at kigge udad mod verden.

Fattigdom kan ikke afskaffes af annoncer alene, men kræver meget markante politiske ændringer. I en tid, hvor politikerne presses af finanskrisen, kan kampagnen blive en vigtig påmindelse om, at selv om bankerne og boligejerne i de rige lande har det svært, så er der mange millioner fattige mennesker, der har det endnu værre, siger Christian Friis Bach.