Kristeligt Dagblad er flyttet ind i den digitale fremtid

Med ny udvidelse af mediehuset midt i København har Kristeligt Dagblad realiseret en strategi om at smelte sine digitale redaktioner og printredaktioner sammen

Her ses et hjørne af Kristeligt Dagblads nye newsroom, hvor medarbejderne har udsigt over byens tage.
Her ses et hjørne af Kristeligt Dagblads nye newsroom, hvor medarbejderne har udsigt over byens tage. . Foto: Petra Theibel Jacobsen.

Da denne uge begyndte, flyttede en stor del af Kristeligt Dagblads medarbejdere en etage op. Øverst under taget i mediehusets ejendom midt i København har journalister, redaktionssekretærer, fotografer og programmører taget nye redaktionslokaler i brug. Det er en ændring i avisens indre liv, som vi kun ulejliger vores læsere med, fordi det i høj grad handler om netop læserne: Udvidelsen med de nye kvadratmeter er nemlig det fysiske udtryk for, at Kristeligt Dagblad for alvor har taget skridtet til at blive ét mediehus.

Den del af redaktionen, der skriver og arbejder for den trykte avis, er nu også praktisk smeltet helt sammen med netavisen, der udkommer digitalt på k.dk hele døgnet rundt.

Avisens integrerede newsroom, redaktion, arbejder fremover i ét stort lokale med udsigt til Vor Frue Kirkes tårn på den ene side og lidt længere borte Christiansborg på den anden. Newsroom’et er både avisens hjertekammer og rygrad, fordi det er her, journalisternes stof samles og fordeles ud på de forskellige medietyper – i avissprog platforme – hvor Kristeligt Dagblad udkommer .

Den solide, klassiske udgave er stadigvæk den trykte avis. Den oplever fremgang og får løbende nye abonnenter. Men også avisens digitale udgave, der både kan læses på k.dk og som e-avis, er i markant vækst og ligger nu som nummer 23 på listen over landets mest læste netmedier, ligesom der over året har været en stigning på 30 procent i antal læsere på k.dk.

Traditionelt har dagblade overalt i den vestlige verden haft deres redaktion opdelt i en digital del, der tog sig af nettet, og en printdel, der skrev til papiravisen. Den avismodel har bare givet mindre og mindre mening de senere år. Læserne skelner nemlig i stigende omfang ikke mellem, om de læser avisen på papir, på en iPad, på pc eller, som flere og flere, på deres mobil. Derfor rev Kristeligt Dagblad allerede sidste år barriererne ned mellem de to dele af redaktionen.

Med flytningen af en del af redaktionen i mandags har vi taget det endelige skridt til, at journalisterne på tværs af platforme kan berige hinanden, koordinere og fordele på tværs .

Vi har simpelthen organiseret os, så vores struktur og måde at arbejde på nu er lige så moderne som læsernes måde at bruge avisen på. En meget stor del af Kristeligt Dagblads abonnenter hopper ubesværet mellem at opleve avisen digitalt eller på print – efter behag og læsesituation.

Det er ikke bare arbejdsgange, der er blevet ændret som led i denne digitale strategi. Det er også tankegangen hos avisens medarbejdere.

For eksempel var en journalist fra indlandsredaktionen i går i Københavns Byret for at samle indtryk til en reportage fra sagen om medvirken til terroren sidste år. Men før hun skrev til denne udgave af avisen, afleverede hun en artikel om sagen til vores netavis, k.dk, først på eftermiddagen. Medarbejderne beriger rutinemæssigt deres historier med links, ekstra billeder, boguddrag og andet, der giver dem en merværdi på nettet. Og flere gange i løbet af døgnet udbreder vi udvalgte dele af Kristeligt Dagblads journalistik til et førhen uset stort publikum via Facebook, hvor mange læsere bliver opmærksomme på avisens kvaliteter for første gang – og ender med at tegne abonnement på den.

Og det er dét, der bærer vores stadig voksende digitale aktiviteter: at de får avisens gode oplevelser ud til store, nye læsergrupper. Hvorfra vi løbende får nye, betalende læsere. Hvilket er det, der skal til for at sikre Kristeligt Dagblads position i det danske mediebillede. Noget som vi, takket være vore 105.000 daglige læsere, fortsat har stort held med.