Prøv avisen

Kristeligt Dagblad får guld, sølv og hæder for digitale fortællinger

Historien "Det sværeste er at se ham miste sig selv" vandt guld ved uddelingen af Danske Mediers digitale priser.

Der var guld til Kristeligt Dagblads rørende fortælling om 63-årige John Larsen, der lider af demens, da Danske Medier i dag uddelte digitale priser. Også to andre fortællinger samt avisens hjemmeside vandt priser

Med guld, to gange sølv samt hændrende omtale var Kristeligt Dagblad det medie, der fik flest priser, da Danske Medier i dag uddelte digitale priser i Pressens Hus. Herefter kom TV 2, Politiken og DR.

Guldet gik til den rørende specialhistorie ”Det sværeste er at se ham miste sig selv” i kategorien "Årets Digitale Historie."

"Lange, dybdegående og perspektiverende fortællinger er hjørnesten i vores digitale arbejde. Folk vil gerne læse langt på nettet, hvis de bliver overrasket, engageret eller grebet af journalistikken, og det arbejder vi målrettet på at gøre gennem nye fortælleformer og eksperimenter,” siger Stinne Andreasen, digital redaktør på Kristeligt Dagblad.

I vinderhistorien følger vi John Larsen, der lider af demens. I historien hører vi om John Larsens første møde med sin kone Conni, deres liv sammen og om sorgen ved at se ens elskede langsomt miste sig selv. Som læser ser man også John Larsen stille forsvinde ud af artiklen. Hans navn og skikkelse toner ud, mens man læser historien, som et forsøg på at visualisere, hvordan demensen rammer.

Historien er skrevet af Milan Højlund Ganesan og tilrettelagt af Kim Schou.

Juryens begrundelse for guldet lød blandt andet på, at specialhistorien om demens rummer en "smagfuld, afdæmpet og ekstremt effektiv brug af digitale virkemidler. Indledningsvis tvinges læseren til at teste sig selv for demens for at få lov at læse artiklen. Det skaber en god forståelse for sygdommen. Men artiklens digitale trumfkort er de mange billeder, der langsomt toner ud og forsvinder – helt som mennesket, der er ramt af demens."

Sølv gik til den digitale fortælling ”Ville du vælge et barn med Downs syndrom til eller fra?” i kategorien "Årets Digitale Historie". Specialhistorien er udformet som én lang fortælling, der ligner det forløb en kvinde går igennem, hvis hun får konstateret, at hendes foster har Downs syndrom. I artiklen bliver man stillet en række spørgsmål, og historien ændrer sig, alt efter hvilke valg man træffer.

Den er skrevet og tilrettelagt af Rasmus Fahrendorff.

"Vi er især glade for at blive hyldet for vores digitale formidling af så svære emner som livet med demens og til- eller fravalget af børn med Downs Syndrom. I begge historier inddrager vi læserne og lader dem besvare en række spørgsmål for at få dem til at reflektere over, hvilke valg de selv ville træffe, hvis de en dag skulle havne i en lignende situation.”

Hædrende omtale fik specialhistorien ”10 år med Facebook: Det har vi fået, det har vi mistet”, i kategorien "Årets Digitale Idé". Det særlige ved den historie er, at artiklen er bygget op i Facebooks univers. Gennem facebookopslag, billeder og videoer får vi Facebooks historie fortalt, Samtidig følger vi Facebook-brugeren Emil Begstrup-Bright, der fortæller om de konsekvenser, det sociale medie har haft for ham.

Historien er skrevet af Lisbeth Hvass Jønsson, og Emil Findalen har stået for opsætningen sammen med Kim Schou.

Udover priserne for de digitale fortællinger, vandt Kristeligt Dagblad også sølv for relanceringen af avisens hjemmeside i kategorien "Årets Digitale Landsdækkende Medie".

"Vi relancerede i august 2017 med ambitioner om en hurtig loadtid og for at skabe rammerne for en lang læsetid for hver artikel ved et uforstyrret og roligt design. Særligt på mobiltelefonerne, hvor vi kan se, at flere og flere af vores brugere tilgår vores digitale tjenester," siger Mads Emil Lidegaard, digital chef på Kristeligt Dagblad.

Du kan læse alle Kristeligt Dagblads digitale fortællinger her.

Kristeligt Dagblad vandt både guld, sølv og hæder ved Danske Mediers digitale priser. Foto: Morten Thomsen Højsgaard