Prøv avisen

Kristeligt Dagblad har nu lige så mange læsere som Ekstra Bladet

”Vi oplever en stor interesse for Kristeligt Dagblads kernestof; for kristendom og tro; for alle etiske emner og for de spørgsmål, der angår den fælles eksistens. I det hele taget er der en voksende interesse hos både læsere og digitale brugere for en seriøs, pålidelig og ikke-populistisk nyhedsformidling,” siger chefredaktør Erik Bjerager. Foto: Leif Tuxen

Mens de fleste landsdækkende aviser mister læsere, nærmer Kristeligt Dagblads læsertal sig dansk presses sværvægtere

Der var engang, hvor champagnepropperne sprang hos de store aviser, når læsertallene blev offentliggjort. Dengang dagbladsbranchen var i vækst, og hvor de fleste danskere holdt avis – om det så var dagbladet Politiken, Berlingske eller Morgenavisen Jyllands-Posten.

Sådan er det ikke mere. De landsdækkende aviser bløder læsere, og en ny læsertalsmåling – der beregner mediernes sammenlagte læsertal for både printavis og e-avis – fra Kantar Gallup for aviser, magasiner og ugeblade i andet halvår i 2017 viser, at Kristeligt Dagblad som den eneste landsdækkende avis fastholder læsertallene fra andet halvår af 2016 – 102.000.

Morgenavisen Jyllands-Posten er tæt på status quo med en tilbagegang på 1000 læsere, og tallet er nu på 200.000. Kristeligt Dagblad læsertal ligger dermed på samme niveau som en af dansk presses historisk store medier, Ekstra Bladet, hvis læsertal er faldet med 18.000 og nu ligger på 103.000. Også andre landsdækkende avisers læsertal er på tilbagemarch. Det gælder for dagblade som Information, Berlingske og Politiken. Til gengæld er Ekstra Bladet, som for 15 år siden havde knap 500.000 læsere, i dag landets største avis på nettet.

Kristeligt Dagblads positive udvikling ses også i oplags-tallet, som nu ligger på knap 29.000. Ikke overraskende, siger Mark Ørsten, medieforsker på Roskilde Universitet.

”Kristeligt Dagblad har en ganske særlig niche. Der er ikke nogen, der konkurrerer om den. Børsen har også en niche, men både Morgenavisen Jyllands-Posten og Berlingske skriver om erhvervsstof. Fokusset på etik og eksistens kan man finde en lille smule af i eksempelvis Weekendavisen, men den kommer jo ikke dagligt,” siger Mark Ørsten.

Kristeligt Dagblads chefredaktør og administrerende direktør, Erik Bjerager, glæder sig over udviklingen.

”Vi oplever en stor interesse for Kristeligt Dagblads kernestof; for kristendom og tro; for alle etiske emner og for de spørgsmål, der angår den fælles eksistens. I det hele taget er der en voksende interesse hos både læsere og digitale brugere for en seriøs, pålidelig og ikke-populistisk nyhedsformidling,” siger Erik Bjerager.

Den tendens kan også spores udenlands. Ifølge Mark Ørsten oplever både de amerikanske aviser The New York Times og Washington Post samt britiske The Guardian et fænomen kaldet ”the Trump bomb” – Trump-bomben. Man har simpelthen fremgang på grund af modstanden mod den amerikanske præsident. Ligeledes er der i den vestlige verden stadig flere, som gør op med den hurtige nyhedsstrøm, hvilket skaber mere plads til medier, der fordyber sig.

”Det er med til at bringe specielt nyhedsmedier, der tænker sig om og giver sig god tid, på banen igen. Eksempelvis har også dagbladet Information til en vis grad forsøgt at hægte sig på ved at gå efter dybden. Nicheaviserne er der et publikum for, der vil bruge penge på det,” siger Mark Ørsten.