Kristeligt Dagblad lancerer nyt medie til kirken

Specialmediet Kirke.dk, som åbner fredag, skal styrke dansk kirkeliv med gode råd, konkrete redskaber og vigtige nyheder

Ansv. chefredaktør Erik Bjerager (th.), udviklingschef Morten Thomsen Højsgaard (midten) og redaktør Kåre Gade (tv.) i samtale om Kirke.dk, som lanceres fredag.
Ansv. chefredaktør Erik Bjerager (th.), udviklingschef Morten Thomsen Højsgaard (midten) og redaktør Kåre Gade (tv.) i samtale om Kirke.dk, som lanceres fredag. Foto: Leif Tuxen.

Fredag åbner Kristeligt Dagblad et nyt digitalt medie på internettet. I mere end et halvt år har vi arbejdet på at udvikle Kirke.dk, der henvender sig til alle de mennesker, der arbejder med kirkelivet i Danmark.

Verden er blevet mere kompliceret, og det er den kirkelige verden også. Med Kirke.dk håber vi at imødekomme et behov for nyheder, inspiration og faglig viden, som ikke dækkes i dag.

Det nye abonnementsmedie henvender sig til ledere, ansatte og frivillige i hele den kirkelige verden. Nogle artikler på Kirke.dk kan læses gratis, men det nye specialmedie kræver særligt abonnement, og Kristeligt Dagblads dækning af kirke og kristendom vil ikke blive berørt af lanceringen af det nye medie.

Siden marts har redaktør for Kirke.dk Kåre Gade arbejdet på det nye medie sammen med avisens udviklingschef, Morten Thomsen Højsgaard. Kåre Gade kommer fra en stilling som konsulent for medier og kommunikation i Helsingør Stift, ligesom han tidligere har været redaktør for kirke- og tro-stoffet her på avisen.

Morten Thomsen Højsgaard har også beklædt stillingen som kirke- og tro- redaktør for Kristeligt Dagblad, men har siden været både generalsekretær for Bibelselskabet og redaktionschef for stoffet om tro og historie i DR Kultur.

Siden marts har redaktør for Kirke.dk, Kåre Gade, arbejdet på det nye medie sammen med avisens udviklingschef, Morten Thomsen Højsgaard. Her ses de to i forgrunden af billedet på Kirke.dk's redaktion.
Siden marts har redaktør for Kirke.dk, Kåre Gade, arbejdet på det nye medie sammen med avisens udviklingschef, Morten Thomsen Højsgaard. Her ses de to i forgrunden af billedet på Kirke.dk's redaktion. Foto: Leif Tuxen

Sammen med en række andre af avisens medarbejdere har de søsat det nye medie, som vi håber vil være til glæde og ikke mindst inspiration for de mange tusinde mennesker, der arbejder i kirken eller i kirkelige foreninger og institutioner.

Blandt forsidehistorierne på Kirke.dk finder man en artikel om, hvad kirken kan lære af Ældre Sagen, der ikke har svært ved at tiltrække frivillige. Vi har været til konference på Lolland-Falster og fortæller om, hvordan kirkebygningerne kan bruges til andet end gudstjenester. Vi skriver om, hvordan Diakonissestiftelsen fik et millionbeløb i fondsstøtte, og hvad andre kan gøre for at skrive den rigtige fonds- ansøgning og skaffe ekstra penge til udvikling af nye initiativer.

Og så er der gode råd til alle med hjemmesider i kirken: På mange af de fotos, der vises på hjemmesiderne, er kirken tømt for mennesker. Det kan vist gøres bedre.

Kirke.dk har en ambition om at være et nødvendigt hjælpe- og inspirations- middel til alle i kirken.

Derudover giver hjemme- siden et overblik over alle aktuelle kirkenyheder, og som det eneste sted kan man her finde en kalender over de møder, seminarer og konferencer, der finder sted i kirkeligt regi. Det vil være et kærkomment arbejdsredskab for mange.

Allerede nu ligger der mere end 100 artikler og klummer skrevet af centrale personer i kirkelivet med gode råd og nyttig viden til hjælp for det kirkelige arbejde.

Vi ønsker at udvikle Kirke.dk i tæt samspil med mediets læsere og brugere. Vi lukker ikke øjnene for de konflikter og problemer, der eksisterer rundt om i kirkelivet, men vi vil være fokuserede på at fremhæve gode eksempler og finde løsninger.

Det håber vi at kunne få læsernes og brugernes hjælp til.