Prøv avisen

Kritik af upædagogisk praksis over for anbragte børn

"Mange af de her børn er godt og grundigt trætte af pædagoger og pædagogsprog," siger Karin Kildedal, Aalborg Universitet. Arkivfoto. En lille pige griner til en pædagog, der står med en bold i hånden. Foto: Kirsten Bille Denmark

Anbragte børn skal passes af pædagoger, mener Socialpædagogernes formand. De skal passes af rummelige medarbejdere, svarer direktør for landsorganisation

Det er ganske enkelt ikke i orden.

Sådan lyder reaktionen fra Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, på tendensen til, at opholdssteder for landets mest belastede børn og unge ansætter tidligere dørmænd og vagtfolk som pædagogisk personale. Fire ud af fem opholdssteder, som Kristeligt Dagblad har talt med, ansætter disse faggrupper, fordi stederne ikke modtager nok ansøgninger fra uddannede pædagoger.

Forudsætningen for at hjælpe de her anbragte drenge og piger videre er en ordentlig pædagogisk indsats og det siger jeg ikke bare, fordi jeg repræsenterer pædagogerne, lyder det fra Benny Andersen.

LÆS OGSÅ: En pædagog kan også have brede skuldre og store næver

Børnene skal måske for første gang i deres liv opbygge tillid til voksne, og den tillid skal skabes af kompetente personer. Der skal du have en faglig uddannelse, ikke bare brede skuldre.

I foråret 2012 viste en undersøgelse fra 159 private opholdssteder foretaget af Politiken Research, at 24 procent af de ansatte enten ingen uddannelse havde eller havde en anden uddannelse end pædagog, lærer eller socialrådgiver. De fem opholdssteder, Kristeligt Dagblad har talt med, melder alle, at de har svært ved at tiltrække pædagoger, men det skal en reform af pædagoguddannelsen rette op på. Hidtil har pædagoguddannelsen været almen, men fra næste sommer kan de pædagogstuderende vælge mellem tre specialiseringer, hvoraf en retning er social- og specialpædagogik. Det glæder Benny Andersen.

Den specialisering giver de kommende pædagoger nogle faglige redskaber, som retter sig mod unge med udadreagerende adfærd og unge, som har svært ved at socialisere. Når du vælger den uddannelsesretning, tager du et bevidst valg om at arbejde med en særlig gruppe børn og unge, siger han.

Ifølge Geert Jørgensen, direktør i opholdsstedernes landsorganisation, LOS, spiller andre ting dog også ind på, at stederne ikke kan tiltrække nok pædagoger. Eksempelvis det ifølge ham manglende fokus på, hvordan vold mod de ansatte forebygges. Han ser dog også frem til den forestående omlægning af pædagoguddannelsen.

Nu får vi en egentlig uddannelse for socialpædagoger, hvor der lægges ekstra stor vægt på konflikthåndtering, som giver de nye pædagoger nogle redskaber til at tackle voldsomme konflikter. Det er godt.

Geert Jørgensen ser positivt på, at opholdsstederne også vurderer andre egenskaber end den formelle uddannelse hos de ansatte, for det handler om at kunne rumme de unge. Og rummelighed og forskellige tilgange til de anbragte børn er netop grundidéen med de private opholdssteder, forklarer lektor Karin Kildedal, Aalborg Universitet, med mere end 20 års erfaring i arbejdet med anbragte børn.

Mange af de her børn er godt og grundigt trætte af pædagoger og pædagogsprog, og derfor kan det være rigtig godt for dem at møde almindelige mennesker som håndværkere, der bliver rollemodeller for dem forudsat at disse ansatte deler det menneskesyn og den pædagogik, som opholdsstedet praktiserer.