Kritik: DR renser ud i fagligheden

Med lukningen af tv-programmer som Filmselskabet, Historiequizzen og Vild med bøger forsvinder en stor del af DR’s fagligt tunge kulturdækning. Ekspert kalder lukningen af DR’s eneste filmprogram ”en ynk”

DR skal spare - meget, endda. Men behøvede det lige præcis være fagligt velfunderede kulturprogrammer? I en udsendelse af "Historiequizzen" med Adrian Hughes skulle deltagerne besøge Kastellet i København. På den gamle fæstning fra 1664 skulle de blandt andet gætte, hvad man har fundet under kirkepladsen, og om Frederik d. 6. afskaffede knæbukser i 1803.
DR skal spare - meget, endda. Men behøvede det lige præcis være fagligt velfunderede kulturprogrammer? I en udsendelse af "Historiequizzen" med Adrian Hughes skulle deltagerne besøge Kastellet i København. På den gamle fæstning fra 1664 skulle de blandt andet gætte, hvad man har fundet under kirkepladsen, og om Frederik d. 6. afskaffede knæbukser i 1803. Foto: DR Presse.

DR skal spare, det står klart. 22.500 færre timers flow-tv vil blive sendt i det nye år, og flere kanaler, herunder kultur- og historiekanalen DRK, har måttet lade livet. Men både eksperter og kulturpersoner spørger nu til de valg, som DR har truffet i udmøntningen af besparelserne. Behøvede det lige præcis være fagligt velfunderede kulturprogrammer som ”Filmselskabet”, ”Historiequizzen”, ”Kunstquizzen” og ”Vild med bøger”, der skulle skæres væk?

Især lukningen af ”Filmselskabet”, der er DR’s eneste specialiserede program om film, har fået kritik. Skuespillerinden Paprika Steen kritiserede beslutningen, da hun i denne uge gæstede én af programmets sidste udgaver, mens ”Filmselskabet”s nuværende vært, Maria Månsson, har sagt til magasinet Soundvenue, at hun ”har svært ved at se, at DR opfylder deres public service-forpligtelser” uden et dedikeret filmprogram, hvor der også er plads til de mere smalle kunstfilm.

Også Casper Tybjerg, lektor i filmvidenskab ved Københavns Universitet, undrer sig kraftigt.

”Jeg synes, det er en ynk, at de lukker ”Filmsselskabet”. Det kan godt være, der stadig er radioprogrammer om film, men man har ikke megen glæde af film i radio og podcasts al den stund, det jo er et billedmedie. Vil man illustrere, hvad det er, det drejer sig om, må man jo have billederne med,” siger Casper Tybjerg.

Han mener, at både den faglige dybde og kulturkritikken har svære kår hos DR for tiden.

”Overordnet er det mit indtryk, at DR har renset ud i programmer, der fordyber sig fagligt, og erstattet dem med programmer, som er mere overfladiske og snakkesalige. Jeg synes, man fornemmer en vis håndskyhed, og det er måske meget naturligt, at man er tilbøjelig til at satse på det ufarlige og det, man ved virker, når man skal skære ned.”

”Men man kan i høj grad diskutere, om det er public service. Er det at gøre alle tilpas og ikke træde nogen over tæerne? Eller ser man det som en del af sin public serviceforpligtelse engang imellem at have en holdning og sige: ’Denne her store, dyre film, som alle vil se, er faktisk noget makværk’?,” siger Casper Tybjerg.

Filmen har ikke det eksklusive massepublikum, som den havde engang, men biograffilm er stadig dagsordensættende og afføder store kulturdebatter. For eksempel, når den amerikanske instruktør Martin Scorsese går ud og siger, at han ikke vil se Marvels superheltefilm, fordi han mener, de ligger tættere på forlystelsesparker end egentlige film, påpeger Casper Tybjerg.

”Film og levende billeder er så central en kulturfaktor, at DR burde dække det fast og med et selvstændigt filmprogram,” mener han.

DR har meddelt, at filmdækningen rykker over i programmet ”Troldspejlet”, der gennem mere end 25 år har dækket computerspil, tegneserier og fantasy for børn og unge. Programmets vært, Jakob Stegelmann, har dog til filmmagasinet Ekko kaldt ”Filmselskabet” og ”Troldspejlet” for ”to helt forskellige projekter”.

”Det kommer da bag på mig, at DR nedlægger programmet. Jeg synes personligt, det er ærgerligt, for Filmselskabet er et velfungerende program, som har mange seere,” siger han.

DR’s kulturdirektør Henrik Bo Nielsen havde i går ikke mulighed for at kommentere lukningen af kulturprogrammerne. I et indlæg i Berlingske tidligere på ugen skrev han dog, at der fortsat er plads til forbedringer hos DR.

”Der er fortsat for meget ’mellemvare’, og vi skal være bedre til at prioritere de store og brede kulturelle ting – også de ting, der går i dybden, over for et smallere publikum.”