Prøv avisen

Årets bedste film får kritik for afstumpet menneskesyn

Bille August har instrueret ”Stille hjerte”, der har solgt knap 260.000 billetter. Han mener ikke selv, at filmen er afklaret i forhold til aktiv dødshjælp, men at den lægger op til diskussion. Foto: Thomas Lekfeldt/ info@thomaslekfeldt.com/ www.thomaslekfeldt.com

Filmen ’Stille hjerte’ er netop kåret til årets bedste film, men det er en katastrofe, mener kritikere. For filmens menneskesyn er afstumpet og vil få flere til at vælge aktiv dødshjælp, lyder det

Film, der har aktiv dødshjælp som tema, hører til sjældenhederne.

Ikke desto mindre blev det netop sådan én, der vandt titlen som årets danske film og tre andre priser, da filmkritikere i weekenden uddelte de årlige Bodilpriser. Da ’Stille hjerte’ fik premiere i november, blev den da også en af årets bedst anmeldte film, men ikke alle var lige glade.

Kort efter premieren fremlagde 30 toneangivende danskere en underskrevet erklæring, der gik imod lovliggørelsen af aktiv dødshjælp, og flere kommenterede, at filmen gjorde den svære beslutningen langt mindre kompliceret, end det typisk er tilfældet.

Så at filmen nu vinder hele fire filmpriser kan vise sig problematisk, mener initiativtageren til erklæringen, praktiserende læge i Thyborøn, Hans Holmsgaard.

”Jeg synes faktisk, det er en god film. Og jeg er meget glad for, at den er med til at sætte et vigtigt, men vanskeligt emne til debat. Men jeg kan frygte, at den øgede opmærksomhed, filmen nu får, vil rykke ved folkestemningen, så endnu flere er positive over for at legalisere aktiv dødshjælp,” siger han.

Lektor ved Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, Povl Götke, kalder lige frem de fire Bodil-priser for en katastrofe. Han er enig i, at filmen teknisk set er fantastisk, men dens budskab om, hvad et værdigt liv er, er perverteret og et udtryk for et afstumpet menneskesyn, mener han:
 
”De to hovedscener, der skal vise os, hvor uværdigt hovedpersonens liv er, handler om, hvordan hun ikke kan bære at drikke årgangscognac gennem et sugerør, og hvordan hun ikke længere kan holde ordentligt fat om sin læbestift. Det er jo et forkvaklet billede af, hvad et uværdigt liv er, og det er min klare fornemmelse, at det direkte påvirker manges syn på aktiv dødshjælp.”
 
Han har selv talt med flere, der betragter filmen som det bedst mulige argument for aktiv dødshjælp. Problemet er ikke bare, at de nu er mere positive over for aktiv dødshjælp end tidligere, men at de har fået et helt forskruet billede af, hvad aktiv dødshjælp overhovedet indebærer, påpeger han.

Filmen behandler nemlig ikke et af de mest væsentlige aspekter: den utålmodighed, der altid opstår blandt pårørende til alvorligt syge, og som givetvis vil presse de døende, hvis aktiv dødshjælp blev lovliggjort.
 
”Der er mange gode grunde til, at aktiv dødshjælp fortsat ikke er lovligt. Ikke mindst det kristne perspektiv, for kristendommen bygger netop på, at én tager døden på sig, for at andre kan leve. I filmen tager den yngste datter livet på sig, så moderen kan få lov til at dø. Jeg frygter, at filmen – med sine kendte skuespillere og store udbredelse – vil få flere til at tage en forkert beslutning på et forkert grundlag. Derfor bør den være forbudt for voksne,” siger han.

Der er dog kun meget få eksempler på, at enkeltstående film kan påvirke en folkestemning, siger filmeksperten Søren Høy. Og der er nærmest ingen fiktionsfilm, der har gjort det, for i moralske og etiske spørgsmål skelner vi skarpt mellem fiktion og virkelighed, påpeger han. Fiktionen legitimerer ingenting, den fortæller bare en historie, hvor livet dramatiseres og komprimeres. Dokumentarfilm og især biografiske film kan derimod godt rykke ved folks syn på personen, så de overtager det billede, filmen skaber, selv om det er dramatiseret.

”Film handler altid om nogen, ikke om noget. Jeg tror ikke på, at ret mange ser ’Stille hjerte’ kun som en film om aktiv dødshjælp, for sådan ser de fleste ikke film. De ser en historie om familieforsoning med Ghita Nørby. Hun alene gør, at filmen aldrig bliver virkelighed, for alle ved jo, at den døende er Ghita Nørby, og derfor vil filmen aldrig få effekt som en dokumentarfilm,” siger han.
 
Bille August har instrueret ”Stille hjerte”, der har solgt knap 260.000 billetter. Han mener ikke selv, at filmen er afklaret i forhold til aktiv dødshjælp, men at den lægger op til diskussion. Til hjemmesiden kino.dk siger han:
 
”Ghita og jeg talte meget om det, og ingen af os kunne forestille os at skulle tage den beslutning at afslutte livet før tid. Også fordi vi begge elsker livet så meget.”

Meningsmålinger har de seneste par årtier vist, at et stabilt niveau på 70-80 procent af danskerne går ind for at lovliggøre aktiv dødshjælp.