Kunstner af åndernes nåde

Fugle, fisk og finurligheder af den grønlandske kunstner Jens Rosing udstilles i denne tid på Nordatlantens Brygge i København

Et stykke ”ubrugeligt” drivtræ bliver i Jens Rosings hånd til en hel lille fortælling om de tre små fugle. –
Et stykke ”ubrugeligt” drivtræ bliver i Jens Rosings hånd til en hel lille fortælling om de tre små fugle. – Foto: Leif Tuxen.

Det passer fantastisk godt sammen, og begge dele er absolut et besøg værd det gamle pakhus fra 1700-tallet, Nordatlantens Brygge, og dets udstilling af skulpturer og tegninger af den grønlandske multikunstner Jens Rosing.

Side om side med de kraftige egetræsbjælker, som bærer huset, står Jens Rosings spinkle værker med for eksempel et par fugle anbragt på noget drivtræ fra en grønlandsk bugt. Og på væggene hænger den ene illustration efter den anden, som med en imponerende rigdom af detaljer viser et utal af særpræg hos de forskellige dyr og ganske særligt fugle som Jens Rosing har givet liv på papiret.

Jeg kan ikke huske andet, end at jeg altid har haft blyanter og slået streger især af fugle. Jeg kan ikke undvære fugle. Det er en besættelse, sagde Jens Rosing i et interview til Weekendavisen for få år siden.

Jens Rosing har sagt, at han står i gæld til kunstnere i Østgrønland, hvor han voksede op, og han kalder dem håndværkere af åndernes nåde. Blandt hans mest blivende kunst er hans illustrationer til Finn Salomonsens berømte værk Grønlands fugle, og når man går rundt på udstillingen, kan man se, at han har været optaget af dels at illustrere fuglenes forskellige karakterer, dels af at registrere tekniske detaljer med fjer, næb og så videre. Udstillingen viser dog også hans brede interesse for at tegne andre dyr, blandt andet insekter fra Grækenland og fisk fra Laos.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er gribende at se, hvordan Jens Rosing har tilegnet forskellige tegninger til sine børn og børnebørn. Blandt andet til sin søn, Minik Rosing, som i dag er professor i geologi og i 2006 var leder af Galathea 3-ekspeditionen. Han fortæller i en bog, som hører til udstillingen, at han aldrig nogensinde var på tur med sin far, uden at denne fandt en eller anden ting for eksempel en hvalrostand eller et stykke drivtræ som kunne bruges i hans næste kunstværk.

I bogen fortæller Jens Rosings datter, kunstneren Ina Rosing, om, hvordan hendes far arbejdede, når han tegnede fugle. Han havde dem liggende i fryseren, og så tog han dem op og gengav dem fjer for fjer. Ofte tog processen flere måneder, så fuglene kom op af fryseren og ned igen mange gange, inden kunstneren var tilfreds.

Ina Rosing, som blandt har overtaget sin fars arbejde med at tegne grønlandske frimærker, fortæller også, at ingen af faderens værker er solgt, men derimod i dag er i familiens eje.

Ingen pris i verden ville kunne modsvare antallet af timer og den kærlighed, han lagde i arbejdet, siger hun.

kiil@kristeligt-dagblad.dk