Prøv avisen

Kurdisk tv kan sende trods dom for støtte til terror

Udenfor Københavns Byret fejrede omkring 100 støtter af Roj TV i går den halve sejr. – Foto: Linda Henriksen.

Roj TV kan fortsætte, selvom stationen er dømt for terrorstøtte. Hul i straffeloven kan repareres af Folketinget, siger professor

Anklagerne gik galt i byen, da de troede, at de kunne få Københavns Byret til at trække stikket til den kurdiske tv-station Roj TV, fordi den støtter en terrororganisation.

Den mulighed findes simpelthen ikke i straffeloven, fastslog dommer Grethe Jørgensen og to domsmænd i Københavns Byret i går i den historiske sag.

Og i minutterne efter dommen var Tyrkiets ambassadør, Ahmet Berki Dibek, da også tydeligt skuffet og ærgerlig, da han kommenterede afgørelsen, mens cirka 100 kurdere få meter derfra fejrede den halve sejr med høj musik og taler.

LÆS OGSÅ: Tyrkisk minister: Roj tv-dom er uansvarlig

Dette er ikke en rimelig dom, sagde han og uddybede senere årsagen til sin forargelse:

Ville man stille en platform til rådighed til børnepornografi? Til narkopushere? Det tror jeg ikke på. Hvorfor kan man så tolerere en tv-station, der laver propaganda i Danmark for terrorisme?

Ganske vist har Tyrkiet fået opfyldt et længe næret ønske om at få de to medieselskaber Roj TV og Mesopotamia Broadcast dømt for terrorstøtte. Straffen er bøder på i alt 2,6 millioner kroner til hvert selskab. Men de beholder retten til at sende tv.

Straffeloven giver ifølge byretten ikke mulighed for at frakende et selskab en rettighed den slags indgreb kan kun ske over for borgere. Og dermed kan Roj TV fortsætte sin virksomhed, selvom programmerne efter byrettens vurdering idylliserer og støtter guerillabevægelsen PKKs angreb og terror.

Et underligt vakuum, siger professor i strafferet Jørn Vestergaard om situationen.

Men Folketinget kan sagtens lappe hullet i straffeloven, så også selskaber kan blive dømt til at miste en rettighed. Fordelen ved at skærpe loven er klar:

Det har signalværdi, og det vil også have en praktisk og umiddelbar slagkraft, siger Jørn Vestergaard.

Sagen er historisk. Aldrig tidligere er et medie i Skandinavien blevet tiltalt og dømt for terror. Netop hensynet til ytringsfriheden er et af de argumenter, som tv-stationens forsvarer har brugt som argument for frifindelse. Og i øvrigt har byretten slet ikke fået et ordentligt indtryk af programmerne, mener advokat Bjørn Elmquist, som også talte kort til de forsamlede kurdere på Nytorv:

Byrettens afgørelse er hvis jeg skal være flink og høflig besynderlig, sagde han til forsamlingen.

Her bar flere skilte med et retorisk spørgsmål: Hvorfor skal Roj TV betale for Anders Foghs Nato-post?. Det bygger på påstanden om, at Tyrkiet støttede den tidligere danske statsministers kandidatur til posten som generalsekretær til gengæld for straffesagen.

I højttalerne kunne man også høre en kurdisk mand tale om det politisk motiverede komplot mellem blandt andet USA, Tyrkiet og Berlingske Tidende, som har bragt en række artikler om forbindelsen mellem PKK og Roj TV.

På Københavns Universitet siger antropolog og ph.d.-studerende Daniella Kuzmanovic, at Roj TV efter den tvetydige dom fortsat vil være et led i den kritiske konflikt, der er omkring det kurdiske spørgsmål.

Det afgørende på længere sigt bliver ganske enkelt, hvad Roj TV har tænkt sig at sende, siger hun.

LÆS LEDER: Fjernsyn på kurdisk

Stationen ventes at anke dommen til Østre Landsret. Og i kulissen står derefter Radio- og TV-nævnet klar. Nævnet har magt til at gøre det, som straffeloven ikke giver mulighed for: at hive tæppet væk under den kurdiske station ved at inddrage sendetilladelsen. Men tre gange tidligere har Roj TV klaret frisag. /ritzau/