Prøv avisen

Kvinden der læser fortiden i tøj

Marie-Louise Bech Nosch har skabt en forskerkarriere på at kunne læse fortiden i tøj og informationer om tøjproduktion. Her er hun fotograferet foran en væv, som giver forskerne på Center for Tekstilforskning mulighed for at genskabe fortidens processer. – Fotos: Jens Øllgaard Welding. Foto: Jens Welding Øllgaard

Der er mange i verden, der ved meget om tekstilproduktion, og mange, der ved meget om historie. Men få havde tænkt på at væve de to vidensfelter sammen, før Marie-Lousie Bech Nosch fra 2005 positionerede sig selv og Center for Tekstilforskning på Københavns Universitet som verdens førende på området

Tilbage i 1990 befandt en ung dansk kvinde sig mere eller mindre tilfældigt på Université Nancy i Frankrig. Hun havde taget et sabbatår efter sin studentereksamen for at rejse og lære lidt fransk, inden hun ville begynde at studere. Men allerede den første uge, hun var der, kom en forvirret fransk professor med viltert hår farende ind i auditoriet og spurgte højt, om der var nogen, der kunne oldgræsk. Eftersom hun havde gået på den klassisksproglige linje i gymnasiet hjemme i Viborg, meldte hun sig.

Professoren hed Pierre Carlier. En af verdens førende eksperter i indskrifter på det græske oldtidsskriftsprog, som kaldes Linear B. Kvinden, der dengang lige var blevet student, Marie-Louise Bech Nosch, er i dag selv professor og en af verdens førende tekstilforskere.

Mødet med den franske topforsker blev nemlig begyndelsen på 14 års videnskabelig mesterlære, som også førte hende til Italien for at skrive speciale, til Østrig for at skrive ph.d.-afhandling og til Grækenland for at forske i indskrifter fra den græske bronzealder i paladset i Knossos på Kreta.

En meget stor del af disse indskrifter omhandler organisering af tekstilproduktion, og det gik dels op for hende, hvor stor en rolle tekstil har spillet i den ældste histore. Og dels opdagede hun helt konkret, at mens den mykenske oldtidskulturs skriftsprog, Linear B, havde de samme lydtegn som den minoiske kulturs skriftsprog, Linear A, så var der forskel på de skrifttegn, der fungerede som piktogrammer – bortset fra alle de piktogrammer, som havde med tekstil at gøre.