Lov skal bremse alkoholreklamer til unge

I morgen tager Folketinget stilling til, om lovgivningen for alkoholreklamer målrettet unge under 18 år skal strammes. Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) er begejstret, men behandlingsorganisation er skeptisk

I fredags fortalte Kristeligt Dagblad på baggrund af en europæisk undersøgelse blandt flere end 9000 unge, at alkoholreklamer får unge til at drikke massivt. Jo flere tv- og webreklamer for alkohol de unge ser, desto mere sandsynligt er det, at de i løbet af de kommende 30 dage vil drikke sig fulde.
I fredags fortalte Kristeligt Dagblad på baggrund af en europæisk undersøgelse blandt flere end 9000 unge, at alkoholreklamer får unge til at drikke massivt. Jo flere tv- og webreklamer for alkohol de unge ser, desto mere sandsynligt er det, at de i løbet af de kommende 30 dage vil drikke sig fulde. Foto: Stig Stasig Denmark.

Danske alkoholproducenter får strammere tøjler, når de fremover forsøger at påvirke forbrugerne til at købe øl og spiritus.

Det er hensigten med en lovændring, som Christiansborgs politikere i morgen tager stilling til ved den første af tre lovbehandlinger. Lovforslaget består i en omskrivning af teksten i markedsføringsloven, hvor det nu sort på hvidt bliver forbudt at reklamere for alkohol med omtale eller billeder målrettet unge under 18 år. Siden den seneste lovændring i 2006 har formuleringen været mere mudret med flere tvivlssager til følge.

LÆS OGSÅ: Alkoholens omdiskuterede markedsfører

Lovforslaget er fremsat af erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) efter indledende arbejde af hendes ministerforgænger Ole Sohn (SF).

Der er behov for en stramning af loven, fordi børn og unge bliver påvirket af den massive alkoholmarkedsføring. I regeringen har vi en intention om at beskytte børn og unge, og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at de unge ikke havde så stort et alkoholforbrug, siger Annette Vilhelmsen.

Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud med et totalforbud mod alkoholreklamer?

Det ville jeg bestemt heller ikke personligt have et problem med, men det tager vi ikke stilling til nu, for det kræver et andet arbejde. Men jeg vil svare på en anden måde: Der var stor bekymring, da forbuddet mod tobaksreklamer kom (2002, red.), men jeg hører ingen i dag, der savner reklamer for tobak.

Ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe vil lovændringen hvis den vedtages gøre det lettere at fastslå, hvornår alkoholreklamer retter sig specifikt mod unge under 18 år. Der vil stadig kunne opstå tvivlsspørgsmål, men:

LÆS OGSÅ: Alkoholreklamer får unge til at drikke massivt

Lovforslaget vil uden tvivl skærpe reglerne. Eksempelvis over for hjemmesider med alkoholprodukter, hvor der blot skal svares på, om man er over 18 år for at få adgang. Fremover vil de sider ikke kunne hævde, at de ikke markedsfører sig over for unge under 18 år, for hvis et aldersfilter skal have en værdi, skal der altså foretages en yderligere kontrol af de oplysninger, der gives, siger han.

Siden foråret 2012 har Henrik Øe været tilbageholdende med at tage sager om alkoholreklamer mod unge op af egen drift. Årsagen var, at en landsretsdom godkendte, at selskabet Ung Rejs reklamerede med frie og billige drikkevarer på ture til blandt andet Spanien og Bulgarien. Ture, som også 16-årige kunne tilmelde sig. Men den form for markedsføring vil lovændringen gøre umulig, vurderer Henrik Øe.

I fredags fortalte Kristeligt Dagblad på baggrund af en europæisk undersøgelse blandt flere end 9000 unge, at alkoholreklamer får unge til at drikke massivt. Jo flere tv- og webreklamer for alkohol de unge ser, desto mere sandsynligt er det, at de i løbet af de kommende 30 dage vil drikke sig fulde.

LÆS OGSÅ: Danmark er Europas drukmås

Danske unge var ikke med i undersøgelsen, men har i årevis haft verdensrekord i druk.

Og for at hive dem ned fra toppen skal der mere til end ændringer i en lovtekst, mener Christian Bjerre, generalsekretær i Blå Kors, som hvert år rådgiver og behandler tusindvis af danskere med alkoholproblemer.

Vi vil gerne rose regeringen for et skridt i den rigtige retning, men det er et meget lille skridt. Et forbud mod alkoholreklamer for unge under 18 år vil ikke få ret stor effekt, fordi det i praksis er svært at holde reklamerne væk fra de unge. Tv-stationerne vil fortsat kunne vise alkoholreklamer, og på vores fodboldstadioner er der også masser af alkoholreklamer. Forebyggelseskommissionen (nedsat af VK-regeringen i 2008, red.) foreslog at indføre et totalt forbud mod alkoholreklamer i danske medier for at gavne folkesundheden, og i Blå Kors mener vi, at Danmark burde gå forrest.