Lærer: Vi føler os nedgjorte

Lærer-lockouten har intet positivt ført med sig, mener lærer Line Krabbe, som i går glædede sig over at være tilbage ved eleverne

For fire uger siden tog Line Krabbe (til venstre i rødblomstret frakke) opstilling foran Kastrupgårdsskolen i Tårnby for sammen med skolens øvrige lærere at markere deres utilfredshed med lockouten. I går var Line Krabbe tilbage på skolen sammen med sin 7. klasse. –
For fire uger siden tog Line Krabbe (til venstre i rødblomstret frakke) opstilling foran Kastrupgårdsskolen i Tårnby for sammen med skolens øvrige lærere at markere deres utilfredshed med lockouten. I går var Line Krabbe tilbage på skolen sammen med sin 7. klasse. –. Foto: Leif Tuxen.

I går formiddag var lærer Line Krabbe i gang med at forberede sig.

Klokken 07.30 var hun mødt op på Kastrupgårdsskolen i Tårnby for at spise morgenmad med sine kolleger og for at være sammen med sin 7. klasse på trods af at hun ikke havde undervisning på grund af emnedage med atypisk undervisningsskema. Formiddagen benyttede hun derefter til at planlægge den kommende tids undervisning. Undervisning, som på grund af de fire ugers lockout nu skal prioriteres og struktureres anderledes.

Line Krabbe var blandt de lærere, Kristeligt Dagblads udsendte talte med en kold aprilmorgen for præcis fire uger siden foran Kastrupgårdsskolen. Her trådte lockouten af landets lærere i kraft, og her talte Line Krabbe om nødvendigheden af forberedelse.

LÆS OGSÅ:Folkeskolen kan miste sine mesterlærere

God undervisning er undervisning, som fanger den enkelte. Se, den her novelle, har jeg tænkt på, kunne være god for dig, og den her kunne være god til dig. Det er vildt fedt at kunne møde op til undervisning på den måde og med ny, aktuel viden, som det tager tid at sætte sig ind i. Og det er det, der virker, sagde hun.

De fire ugers tvunget fravær fra skolen og de nye, folketingsbestemte arbejdstidsregler for lærerne har ikke ændret hendes syn på behovet for forberedelse.

Hvis vi lærere ikke får tid til at forberede os, bliver der undervist på ét niveau, hvorimod forberedelse giver mulighed for at tænke flere niveauer ind i undervisningen ved at finde noget lettere materiale til de ikke så stærke elever og så differentiere opad til de elever, som kan modtage undervisning på 9. klasse-niveau, siger Line Krabbe.At der skulle være kommet noget positivt ud af lockouten har hun svært ved at se.I lærergruppen har vi talt om, at det kunne give mere sammenhold, men det havde vi i forvejen. Vi føler os nedgjorte. Vi føler, vi gør en rigtig stor indsats, som på ingen måde bliver set eller anerkendt. De fleste lærere er kompromissøgende og arbejder dagligt med dialog, så mange af os har en tom følelse oven på det her. For kan det virkelig passe, at vi er blevet mødt af en forhandler med et ultimativt krav og uden mulighed for at gå på kompromis?.

Line Krabbe har været klasselærer for sin 7. klasse siden 1. klasse og glædede sig i går til at se eleverne. Og eleverne udtrykte også glæde over at være tilbage på skolen selvom reaktionerne var forskellige.

I 7. klasse står hormonerne ud af alle kropsåbninger, så den ærlige gengivelse er, at mange af dem nok oplevede de første uger af lockouten som afslappende. De skulle ikke måles og vejes, men til sidst i lockouten syntes de, det var kedeligt. Samtidig føler de mest modne elever, at de er gået glip af noget, og de var meget betænksomme over for 9. klassen, som slet ikke har haft undervisning i de fire uger.