Prøv avisen

Man kender vejen til Himmelbjerget, når man er vært på Silkeborg lokalradio

Vært Jacob Nøhr (bagerst) sender direkte fra Radio 1’s studie i Silkeborg eftermiddagsshow, som ugentlig har 56.000 lyttere. Program- og musikchef Thomas Schlie (forrest) fortæller, at antallet af lyttere er steget det seneste halvandet år. Radioens eksistens beror udelukkende på reklameindtægter. – Foto: Lars Aarø/Fokus.

Den nye statsfinansierede Radio24syv oplever, at lytterne svigter. Hvordan får en helt anden type radiostation, den selvfinansierede Radio 1 i Silkeborg, det til at løbe rundt? Kristeligt Dagblad har talt med radioens program- og musikchef, Thomas Schlie

Der er en god chance for at høre Sanne Salomonsen eller Rasmus Seebach, hvis man hører Radio 1 Silkeborg.

Popmusik, korte underholdende debatter, lokale nyheder, trafikmeldinger og reklamer er, hvad der fylder mest i Radio 1 Silkeborgs 24 timers sendetid.

LÆS OGSÅ: Radio24syv blev en dyr kanal med få lyttere

Program- og musikchef Thomas Schlie er en af de i alt seks ansatte på radiostationen, som er ejet af Midtjyllands Avis.

Hvordan ser programmet ud for i dag?

Vi har det samme program hver dag. Dagen begynder med et morgenshow, dernæst er der musik afbrudt af nyheder, lokale trafikmeldinger og reklamer. Om eftermiddagen er der igen et show for lyttere på vej hjem fra arbejde. På hverdage er der også et aftenshow. Resten af døgnets 24 timer spiller vi musik.

Hvad kan jeres lyttere lide?

Popmusik. Men vores force er at være en lokal radio. Lytterne vil gerne høre lokale nyheder og lokale trafikmeldinger. Radioværter er derfor også kendte i lokalmiljøet. Man kender vejen til Himmelbjerget, når man er vært på Silkeborg lokalradio. Det er primært kvinder i alderen 25-35 år, der lytter, så vi prøver at undgå for meget mandehørm. Lytterdebatter er også populære. Da en kendt bronzeskulptur blev stjålet i Silkeborg, handlede debatten om, hvilken skulptur der kunne blive den næste.

Hvor meget fylder reklamerne?

Klokken kvart over og tyve i er der fire-seks lokale reklamer. 55 minutter i er der et par landsdækkende reklamer. Det sker næsten døgnet rundt, de fleste ligger dog i prime time mellem klokken 6 og 18. Men for at slippe for de traditionelle radioreklamer er vi begyndt oftere at købe os ud. Forleden sendte radioen live morgenshow fra et køkkenfirma. Morgenværterne skulle så konkurrere om at tilberede den bedste brunch i et køkken. Og lytterne fik mulighed for at vinde et gavekort til nogle køkkenredskaber.