Sommerferien nærmer sig – dog ikke for alle børn

Institutioner oplever, at ganske mange børn får meget lidt eller slet ingen sommerferie. Mange forældre går nærmest i panik over konstant at skulle være på over for deres børn, men de skal ikke være bange for at lade børnene kede sig derhjemme, lyder rådet fra familievejleder

Bjarne Rønne Kofoed, institutionsleder af daginstitutionen Børnegården i Sundby på Amager, må konstatere, at situationen med den korte ferie for mange institutionsbørn er den samme som for tre år siden trods den heftige debat dengang.
Bjarne Rønne Kofoed, institutionsleder af daginstitutionen Børnegården i Sundby på Amager, må konstatere, at situationen med den korte ferie for mange institutionsbørn er den samme som for tre år siden trods den heftige debat dengang. . Foto: Leif Tuxen.

Sommerferien er lige om hjørnet. For mange er det ensbetydende med flere ugers ferie, men en del institutionsbørn i alderen 0-6 år kan se frem til at skulle holde mindre end tre ugers sammenhængende ferie, som ferieloven ellers giver voksne lønmodtagere ret til.

Det er blandt andet oplevelsen i den selvejende daginstitution Børnegården på Amager, hvor pædagogisk leder Bjarne Rønne Kofoed i 2015 satte gang i en voldsom debat, da han i et interview i Kristeligt Dagblad kritiserede moderne forældre for at glemme børnenes behov for længere og sammenhængende ferier.

Dengang kunne han efter en gennemtælling konstatere, at ud af 181 børn havde hvert fjerde barn i daginstitutionen mindre end tre ugers sommerferie. Og i dag, kort før der tages hul på den store sommerferieperiode, må han konstatere, at situationen er den samme trods den heftige debat for tre år siden.

Helt præcist er der i år tale om 44 ud af 178 børn, hvor forældrene har meddelt, at deres barn skal holde to eller færre ugers ferie. Hertil kommer, at 29 forældrepar endnu ikke har besluttet sig.

Som i 2015 oplever Bjarne Rønne Kofoed også i dag, at børnenes manglende ferie for nogles vedkommende kan forklares med, at forældrene ikke har råd til at holde ferie, men at det for en del samtidig handler om, at forældrene dels har travlt, dels frygter, at børnene vil kede sig derhjemme.

”Det er i dag de samme årsager, forældrene har, og jeg oplever ikke, at der er sket en holdningsændring de seneste år. Forældrene er, som jeg ser det, stadig pressede arbejdsmæssigt, og de uddelegerer fortsat ansvaret for deres børn. Det er særligt forældrene til børn i vuggestuealderen, som ikke ved, hvad de skal lave med børnene. De er simpelthen i tvivl om, hvordan de skal beskæftige deres barn. ’Mit barn har det sjovere i institutionen’, forklarer de mig.”

Daginsitutionen Kastaniehuset Kagså i Gladsaxe Kommune ser samme tendens til, at børnene bliver i institutionen hen over sommerferien. 42 ud af i alt 80 børn kommer her til at holde mindre end tre ugers ferie. Institutionen mangler stadig tilbagemeldinger om 12 børns ferieplaner, men selv hvis alle disse holdt ferie i tre uger, ville mere end en tredjedel af børnene få færre end tre ugers sammenhængende sommerferie.

Hos Den Private Børnehave Ahornhuset i Hørsholm lyder det, at 13 ud af 64 børn holder ferie i mindre end tre uger, altså cirka en femtedel af børnene.

Bjarne Rønne Kofoed oplever, at mange pædagoger i dag ikke tør sige til forældrene, at det kan være fornuftigt for deres barn med nogle ugers ferie. Han mener, at det kan være en årsag til, at man i dag fortsat ser, at mange børn holder få ugers ferie. Børneopdragelse er i høj grad en privat sag, som pædagogerne ifølge forældrene ikke skal blande sig i, forklarer han.

”Pædagoger er blevet mere forsigtige og er i dag i tvivl om, hvad de må sige til et forældrepar, om hvor meget tid de bør bruge med deres barn. Både personligt og blandt andre pædagoger oplever jeg, at man ikke tør vejlede forældrene, fordi man kan hurtigt blive skudt i skoene, at man ønsker at give dem dårlig samvittighed,” siger Bjarne Rønne Kofoed og tilføjer, at pædagogerne ikke ønsker at være efter nogen, men blot tænker på barnets tarv.

Familievejleder Lola Jensen oplever også, at nogle pædagoger kan opleve det som grænseoverskridende at skulle konfrontere forældrene. Hun mener, at forældrene i stedet skal være bedre til at tage imod anvisninger fra eksempelvis medarbejderne i barnets daginstitution, men at det samtidig er vigtigt, at samtalen med forældre og medarbejder ikke foregår på en belærende måde.

”Nogle forældre kan i dag opleve gode råd som et personligt angreb og et angreb på dem som forældre. Det kan blandt skyldes, at mange, der i disse år får børn, selv er opvokset uden at have fået særlig meget kritik som barn. Derudover skaber forældre deres egen unikke forælderstil, og hvor de tidligere lod opdragelsen være til diskussion, betragter forældrene det i dag i højere grad som et personligt angreb,” fortæller Lola Jensen.

Bjarne Rønne Kofoed, der er pædagogisk leder i daginstitutionen Børnegården, fortæller, at nogle forældre ikke ved, hvilke aktiviteter de kan lave med deres barn i ferien. Oplever du samme frustration hos forældrene?

”Ja, det gør jeg. Men jeg ser det i højere grad som et udtryk for, at nogle forældre nærmest går i panik over, at man konstant skal være på, når de holder ferie med børnene. Men ferie er netop ensbetydende med langsom tid, hvor vi restituerer og får sorteret i hverdagens mange indtryk,” siger Lola Jensen, som fortæller, at forældre ikke skal være bange for at lade børnene kede sig.

Louise Gjervig Lehn, formand for FOLA, Forældrenes Landsforening, er enig i, at forældrene så vidt muligt skal holde ferien sammen med børnene, men understreger samtidig, at en feriedag eller to alene eller sammen med ens partner kan gøre, at man som forælder får ladet op.

”Børn forventer, at forældrene er opmærksomme og tilstedeværende, så derfor føler nogle forældre, at det er nødvendigt at stemple ud og mærke sig selv, så de efterfølgende kan være klar til at nyde, at de igen kan tilbringe tid med familien. Mange familier kæmper med balancen mellem arbejde og privat-/familieliv, og jeg tror dybest set, at de fleste forældre ønsker at holde ferie med deres børn, men det er ikke altid, at forudsætningerne er til stede for, at det kan lade sig gøre,” siger Louise Gjervig Lehn.