Marianne kan godt selv mærke krisen. Men det vigtigste er, at børnene ikke mærker noget

Der er skruet ned for budgettet, men ikke for traditionerne hos familien Paich i Sønderjylland. Juleforberedelserne kører på discount for familien på seks


Familien Paich sparer i julen, men ikke på traditionerne. Marianne Paich hjælper sine to drenge: Julian (tv) fem år og Leo (th) på seks år med at bage pebernødder. Tvllingerne Karla (th) og Olivia laver kreating.
Familien Paich sparer i julen, men ikke på traditionerne. Marianne Paich hjælper sine to drenge: Julian (tv) fem år og Leo (th) på seks år med at bage pebernødder. Tvllingerne Karla (th) og Olivia laver kreating. Foto: Liv Høybye.

"Det vigtigste er, at børnene ikke mærker noget", siger Marianne Paich, 41 år. Hun bor med sin mand Anton Paich, 46 år, og deres fire børn på en nedlagt landejendom ved Sommersted i Sønderjylland. 

Julen har sine traditioner, og Kristeligt Dagblad følger med i, hvordan inflation og energikrise påvirker familien Paichs jule-vaner fra starten af december og frem til juleaften.

Og forandringer er der, men Marianne Paich har indført dem så diskret, at hun regner med, at de går under radaren for resten af familien. Søndag var første søndag i advent, og dér blev budgettet til adventsgaver sat ned fra de sædvanlige 100 kroner pr. barn til 50 kroner - og mindre endnu for de to yngste.

"De kan alligevel ikke se forskel," siger deres mor.

Hun har en bachelor-grad i ernæring og sundhed og arbejder på en døgninstitution for unge misbrugere. Anton Paich er bygningskonstruktør med eget firma. Karla og Olivia er 11 år og tvillinger, Leo er seks år og Julian er fem.

Huset er købt for syv år siden til en fast rente, så stigende renter påvirker ikke økonomien her. Det gør til gengæld udgifter til varme. Huset varmes op med træpille-fyr, og pillerne er steget fra 16.000 pr. år til 41.600 i år. El koster omkring 1000 kroner mere om måneden i forhold til sidste år.

Marianne Paich kigger ind i sit spisekammer, mens Kristeligt Dagblad er i røret. Stigende forbrugerpriser har tvunget stort set al økologi ud af husholdningen.

"Her er to pakker økologisk mel, og fem som ikke er. Mælk er ikke mere økologisk. Hvad køber vi overhovedet, som er?" spørger hun sig selv og svarer: "Kun soyadrik til smoothies, og det er, fordi man kun kan få det økologisk."

Familien handler "næsten alt i Aldi" og er også en såkaldt Aldi-familie. Det vil sige en familie, der - som et slags levende eksempel - forklarer om sine forbrugsvaner, når supermarkeds-kæden laver analyser af forbrugsmønstre. 

Og med discount i indkøbskurven påvirker krisen heller ikke en af familiens store juletraditioner: Bagning. 

"Vi bager to gange om ugen eller mere i december. Specielt pebernødder, men også vaniljekranse. Jeg har en gammel opskrift fra min mormor, og den kører vi fuld knald på i december," siger Marianne Paich. 

Lørdag holdt børnenes skole sit årlige julemarked på børnenes skole, men Marianne Paich købte kun sine egne ungers kreationer: Kæmpe-lakridskonfekt støbt i beton og slik lavet i glas. 

Og julemarkederne - om end de mere professionelle af slagsen - er der, Marianne Paich vil lide et ægte afsavn i år.

"Jeg elsker julemarkeder med gløgg, hjemmelavet keramik og andre håndarbejdsvarer. Gram Slot har ét, Krusmølle (historisk mølle, red.) og mange andre hernede. Men jeg tager ikke af sted i år, det må jeg ikke for mig selv, for der ryger snildt 1000-2000 kr. på sådan et marked."

Og ja, "det er træls", siger Marianne Paich: "Men det er der ingen, der opdager."