Prøv avisen

Med og uden maske

Helt op til de første årtier af 1900-tallet har kvinder på Fanø dækket ansigtet med en strude under arbejdet i marken. Struden består af en over- og underdel med udskæring til øjnene og med et opslag af kulørt stof. De er af mørkt stof og har form som en slags maske, der bindes og hægtes i nakken. – Foto: Trine Søndergaard.

Kunstfotograf Trine Søndergaards portrætter af kvinder fra Fanø i den traditionelle dragt med tørklæde om håret og maske, kaldet strude, er i al deres skønhed en kommentar til nutidens debat om tørklæder og muslimske kvinders tildækning af ansigtet

Strude kaldes den sorte maske af stof, som kvinderne på Fanø bar i gamle dage som beskyttelse mod sol og vind. Det var på en efterårsferie på øen ud for Esbjerg, at Trine Søndergaard første gang så en strude på en lokal dragtsamling og blev fascineret.

Det visuelle indtryk har referencer til vores verden i dag med maskeforbud under demonstrationer, forestillingen om en maskeret tyv og debatten om tørklæder og muslimske kvinders tildækning af ansigtet. Så selvom struden ikke bruges mere, så lever den alligevel i nutidens visuelle koder, siger Trine Søndergaard.

Den 36-årige kunstfotograf er vokset op i Biersted ved Aalborg og bor i dag København. Hun har en lang række udstillinger og bøger bag sig og er en anerkendt portræt- og landskabsfotograf både herhjemme og i udlandet. For sin udstilling Strude med fotografiske portrætter af kvinder og piger iklædt den traditionelle Fanødragt, nogle også med strude, har hun modtaget megen anerkendelse, efter at de er blevet vist i Galleri Martin Asbæk i København og Galleri Kant i Sønderho på Fanø. Statens Kunstfond og Ny Carlsbergfondet har købt tilsammen fem af billederne. Og Trine Søndergaard arbejder videre på serien med det mål at kunne vise en større udstilling næste år med i alt 30-40 portrætter af kvinder i Fanødragter.

Trine Søndergaards portrætter er blevet til under besøg på Fanø i 2007 og 2008. Den tredje søndag i juli, hvor den traditionelle Sønderhodag holdes med optog, folkedans og fest i forsamlingshuset, har hun stået klar med kameraet. Dragterne er både privatejede og del af Fonden for gamle Sønderhos dragtsamling, der opbevares i fondens hus, hvor flere hundrede fannikker møder op på dagen for at låne dragter. Og når kvinder og børn stod klar med tørklæde om håret og lange skørter, fotograferede hun dem.

Det var den måde, der fungerede bedst. Portrætterne har fået en rolig skønhed, fordi der ikke er noget forstillet i dem. Det er en meget enkel måde at arbejde på. Og folk synes, at det har været sjovt og har været søde til at stille op, siger Trine Søndergaard.

For hende handler portrætterne også om andet end at være en slags kommentar til tørklædedebatten. Hun er en rutineret portrætfotograf og har i sit arbejde tidligere søgt det konfronterende udtryk. Med strude-billederne har hun koncentreret sig om det stille og indadvendte.

At beskrive det, der ligger bag ved det direkte møde, er en anden måde at arbejde med portrættet på. På den måde er Strude et mentalt rum, siger Trine Sønder-­gaard.

Lokalt arbejdes der på at søge om økonomisk tilskud til indkøb af en række af portrætterne til Fanø Kunstmuseum. Her vil de komme til at hænge side om side med malede portrætter af øens folk gennem århundreder.

remar@kristeligt-dagblad.dk

- Foto: Trine Søndergaard.