Prøv avisen

Mellem kirken og provsten bor en udmeldt

Susanne Eriksen og hendes schæfer Blanco på gårdspladsen foran Kirkevej 22 på midtfyn. – Foto: Tine Maria Winther

I Sønder Nærå på Fyn har Susanne Eriksen provsten til den ene side og Skt. Mikaels Kirke til den anden. Hun er gift i kirken, hvor sønnerne også er døbt. Men nu har hun meldt sig ud af folkekirken

Ud for Kirkevej 22 står et til-salg-skilt, og journalisten overvejer at flytte til Sønder Nærå.

For bag den parklignende plæne under de store træer er det et knap 300 kvadratmeter stort og snart 200 år gammel bindingsværkshus, der er kommet i udbud.

Susanne Eriksen er ellers på 19. år glad for at bo her, men efter skilsmissen for tre år siden er det på tide at komme videre, selvom det har været godt at bo tæt på familien: Eksmanden er flyttet i hus 200 meter væk og svigermor, som bor tre huse væk, kigger forbi hver dag.

”Det er hyggeligt og rart for børnene, men nu skal det være,” siger den 53-årige fynbo.

Sønnerne Mikkel og Malte er i dag store, den ældste vil være politibetjent og den yngste på 15 år er på efterskole. Selv pendler hun til Odense, hvor hun arbejder med salg og onlinemarketing i en engrosvirksomhed.

Her i huset har hun også arbejdet med forskelligt. Som fotograf har hun taget billeder af brudepar, babyer og familier. Hun og hendes mand har haft en planteskole og en Bed&Breakfast, som i dag er skåret ned til Airbnb uden morgenmad, samt iværksat en webshop med specialøl.

På et tidspunkt leverede hun abonnementskasser med kvalitetsøl efter samme princip, som når man får leveret grøntsager til hele ugen. I øjeblikket har Susanne Eriksen ikke tid til at passe netbutikken, men lidt på lager har hun da, fortæller hun, og skænker en 10 procents øl i glassene. På vinkypermaner ruller hun den gyldne væske rundt, inden hun smager: ”Aahh”.

Provsten bor på den anden side af hækken i nummer 20, og Skt. Mikaels Kirke har Susanne Eriksen både direkte overfor i sommersolen og i sne på et kæmpe fotografi i stuen. Hun og hendes eksmand blev gift derovre, børnene er døbt der og den yngste konfirmeret. Men nu har hun forladt folkekirken i forbindelse med Ateistisk Selskabs biograf- og onlinekampagne i marts.

Budskabet var, at hvis man alligevel ikke tror på Jesus, hvorfor så betale til ham. Tilbage i 2016 kørte Ateistisk Selskab en lignende kampagne, og samme år valgte omkring 25.000 personer at melde sig ud.

”Det var sådan set ikke kirkeskatten, jeg ville spare. Men i et tv-indslag så jeg en sur præst, som var nedladende overfor ham fra Ateistisk Selskab. Og så tænkte jeg, at hvad er det egentlig, der gør, at det er bedre at blive i folkekirken. Og duf-duf-duf gik jeg ind på hjemmesiden og meldte mig ud,” siger Susanne Eriksen, som sammen med familien for nylig selv forestod bisættelsen af sin far i Svendborg, hvor der er et kirkerum uden præst, man kan låne.

”Det var bare vores rum, og vi havde selv musik med. Det var smukt,” siger hun.

Du har ikke brug for Vorherre i hverdagen?

”Slet ikke. Jeg har det nok lidt sådan, at jeg ikke forventer, at der er nogen, der hjælper mig. Hvis jeg ikke selv starter tingene, sker der ikke noget. Kirken er flot at bo overfor, og det er dejligt med kirkeklokken. Men jeg sætter mig ikke derover og filosoferer over noget.”

Der er også verdslige glæder ved at bo her på toppen af landsbybakken sammen med kirken. For eksempel har nummer 22 så stor en grund, at den kunne udstykkes til endnu en matrikel. Men da der ikke må bygges nyt så tæt på Skt. Mikaels Kirke, beskattes den ikke som sådan. Man kan også søge bevaringspenge til at holde huset i original stand, fordi kvarteret rundt om kirken skal være, som det er. Men snart er det slut med Susanne Eriksens tid her.

Når Kirkevej 22 er solgt, vil hun finde et hus på landet, hvor hund og kat har hver deres klap, så de kan komme og gå, som de vil.

Ved årsskiftet var 74,7 procent af danskerne medlemmer af folkekirken. I første kvartal meldte 3205 sig ud. Mens 11.637 blev meldt ind, de fleste i forbindelse med dåben.8