Prøv avisen

Mere streaming giver mindre tv-kiggeri

Ifølge en undersøgelse fra DR Medieforskning bruger danskere over 15 år i gennemsnit mere end syv timer på forskellige medier om dagen. Undersøgelsen baserer sig på estimater og tager ikke højde for, at en del af medieforbruget foregår samtidigt - for eksempel hvis man læser avis, mens man hører radio. Streaming er i vækst. Foto: Lionel Bonaventure/Ritzau Scanpix

Borgerne brugte sidste år lidt mindre tid på medier, anslår en ny rapport fra DR. En del af forklaringen er streaming, der er en mere effektiv måde at se tv på.

Borgerne i Danmark bruger en stor del af deres vågne timer på medier som tv, radio, aviser, streamingtjenester, podcast, computerspil og sociale medier.

Faktisk bruger danskere i aldersgruppen 15-75 år i gennemsnit syv timer og 16 minutter om dagen på medier, anslår en ny rapport om sidste års medieforbrug fra DR.

Det er et estimat og lyder af meget. Men ifølge lederen af DR Medieforskning, Dennis Christensen, er danskernes forbrug faktisk faldet med cirka en halv time dagligt i forhold til 2017.

- Vi tror, at det til dels skyldes, at man bruger mere og mere tid på streamingmedier som Spotify eller Netflix. Det gør, at vores mediebrug er blevet mere effektivt.

- Hvordan det?

- Vi har bevæget os væk fra et broadcast-paradigme, hvor vi har været vant til, at tv- og radiostationer luller os ind i et flow, hvor man næsten ikke bemærker, at det ene program afløser det andet.

- Der er streamingtjenester meget mere tidsmæssigt præcise, siger Dennis Christensen.

Samtidig fremhæver medieforskerne i rapporten med et eksempel, at det kan være tidsbesparende at streame et program frem for at se det på en flow-kanal:

- Det tager cirka tre kvarter at se "Luksusfælden" på Viaplay, mens det inklusive reklamer tager omkring en time på flow-kanalen TV3, skriver de.

Når en stigende andel af tv-kiggeriet rykker over på streamingtjenester, har det ifølge Dennis Christensen nogle positive konsekvenser:

- Det gør, at vi spilder mindre tid på ting, som vi i virkeligheden ikke havde lyst til at se.

Til gengæld gør det ifølge medieforskeren også, at seerne ikke i samme grad som tidligere falder ind i programmer, som de ikke umiddelbart vidste, at de havde behov for.

- Tag for eksempel TV-Avisen, der lå imellem de to halvdele af X Factor, da det blev vist på DR. Det var den mest sete nyhedsudsendelse overhovedet, og den logik forsvinder jo med streaming, siger han.

Ud over traditionelt tv-kiggeri, der taber terræn til streaming, viser rapporten for første gang også en nedgang i borgernes trang til at surfe forbi Facebook.

Blandt befolkningen som helhed er faldet "kun" et par procentpoint i opgørelsen af, hvor mange der tjekker det sociale medie dagligt.

Men blandt de unge er faldet mere til at tage at føle på.

I 2017 var andelen af unge mellem 12 og 24 år, der dagligt var forbi Facebook, 81 procent. Sidste år var den andel faldet til 73 procent.

- Det er altså første gang nogensinde, at vi oplever, at Facebook har faldende brug, siger Dennis Christensen.

Sociale medier som YouTube og Instagram er i vækst blandt danskere, men Facebook er stadig klart størst.

/ritzau/