Prøv avisen

Minister: DR må prioritere påsken højere

Kirke- og ligestillingsminister Manu Sareen afsætter to millioner kroner til at gøre kristendommen mere kendt

Kritikerne af DR's dækning af den muslimske eidfest havde ret i én ting: De kristne højtider får alt for lidt opmærksomhed i medierne.

Det mener minister for kirke og ligestilling Manu Sareen (R), som nu har afsat to millioner kroner til at gøre kristendommen og især påsken kendt i den danske offentlighed, skriver Kristeligt Dagblad.

Mens julehøjtiden soler sig i mediernes søgelys, er kirkens vigtigste højtid, påsken, hensygnende i danskeres bevidsthed, mener ministeren.

- DR's dækning af ramadanen var et wakeup call både for mig og for biskopperne.

- Jeg synes, det er fint, at DR fejrer noget for det muslimske mindretal. Men dækningen gav en masse debat, og jeg blev klar over, at kritikerne havde ret i noget, nemlig i spørgsmålet, "Hvad med de kristne højtider?", siger Manu Sareen til avisen.

Han understreger, at han ikke vil blande sig i DR's dækning af kristne højtider, men ville samtidig ønske, at public servicestationen prioriterede påsken højere.

- Gennem de sidste 20 år har jeg til stor ærgrelse lagt mærke til, at påsken bliver dækket mindre og mindre. Jeg kan ikke blande mig i, hvad de skal vise, men helt personligt oplever jeg, at dækningen af den kristne højtid er blevet mindre, siger han.

Kirkeministerens påskepulje får ros af Dansk Folkepartis kirkeordfører, sognepræst Christian Langballe, som ellers for nylig beskyldte ministeren for at "splitte og ødelægge folkekirken".

- Det er et glimrende initiativ. Der har han ramt rigtigt. De penge kunne ikke være brugt bedre, for man må sige, at påsken efterhånden er meget lidt kendt, siger han.

Men man kan ikke konkurrere med DR's dækning af religiøse højtider med to millioner kroner, understreger Marie Vejrup Nielsen, adjunkt i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet med speciale i moderne kristendom.

Alligevel kan puljen få stor betydning for menneskers kendskab til påsken.

- Der er en stærk signalværdi i at sætte penge af til sådan et initiativ. Alene signalet kan skabe en større bevidsthed om påsken både i og uden for kirken, siger hun.