Minister: Religiøs kontrol skal ud af skolerne

Undersøgelse dokumenterer religiøs social kontrol på ungdomsuddannelser. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil dog ikke forbyde bederum

"Vi er vokset op i en historisk god tid, hvor tingene er gået fremad, hvor man har kunnet bevæge sig frit og roligt igennem Europa. Alt dette har også betydet, at vi ikke har været skarpe nok med at videregive de afgørende værdier, der sikrer de frihedstraditioner, vi har i Danmark," siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
"Vi er vokset op i en historisk god tid, hvor tingene er gået fremad, hvor man har kunnet bevæge sig frit og roligt igennem Europa. Alt dette har også betydet, at vi ikke har været skarpe nok med at videregive de afgørende værdier, der sikrer de frihedstraditioner, vi har i Danmark," siger undervisningsminister Merete Riisager (LA). Foto: Tariq Mikkel Khan/ Ritzau Scanpix.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA), ifølge undersøgelsen oplever mellem 20 og 40 procent af lederne på ungdomsuddannelserne problemer med, at elever sætter religion over de demokratiske værdier, at eleverne mangler respekt for kønsligestilling, og at eleverne ikke respekterer islamkritik. Hvad kan ifølge dig forklare de tal?

Jeg tror, at det skyldes de elever, der kommer fra ikke-vestlige lande, hvor demokratiske værdier og traditioner ikke spiller en fremtrædende rolle. Det kan også skyldes, at vi længe har taget demokratiet for givet, når der er elever, der ikke kender eller forstår værdien af de frihedsrettigheder, som samfundet er bygget på. Vi er vokset op i en historisk god tid, hvor tingene er gået fremad, hvor man har kunnet bevæge sig frit og roligt igennem Europa. Alt dette har også betydet, at vi ikke har været skarpe nok med at videregive de afgørende værdier, der sikrer de frihedstraditioner, vi har i Danmark.

Dansk Folkeparti har netop fremsat et forslag om at forbyde bederum på blandt andet ungdomsuddannelser, da bederummene ifølge Dansk Folkeparti understøtter religiøs social kontrol. Kunne det være en løsning i forhold til at komme den slags problemer, der fremgår af undersøgelsen, til livs?

Jeg synes ikke, at bederum er passende på en ungdomsuddannelse. Men jeg tror ikke, at et forbud imod bederum er tilstrækkeligt for at komme problemet til livs, og det tror jeg også, at Dansk Folkeparti er enig i. Vi skal stå ved vores ideologiske ophav, og de grundprincipper vi lever efter. Dem skal vi have anskueliggjort over for børn og unge for at bære demokratiet videre

Men du siger, at bederum ikke er passende på en ungdomsuddannelse. Skal rummene så forbydes?

I regeringen mener vi ikke, at det er vejen at gå. Men den religiøse sociale kontrol skal ud af gymnasierne og erhvervsuddannelserne. Det vil jeg gerne sende et krystalklart signal om: Det hører ingen steder hjemme, at religiøse leveregler prædikes eller indoktrineres over for elever på offentlige uddannelsesinstitutioner. Det er ikke elevernes opgave at blande sig i, hvordan elever klæder sig, eller om pigerne taler med drenge. De vestlige oplysningsidealer, vi har, skal gælde på skoler og ungdomsuddannelserne, sådan at man kan indtræde i samfundet på de præmisser, vi nu engang står på.

I september var der kritik fra en række ungdomsuddannelser og interesseorganisationer, som boykottede undersøgelsen på grund af dens fokus på islam og problemstillinger her inden for. Nu er undersøgelsen så kommet. Hvordan ser du på den kritik nu?

Selvfølgelig skal man lave sådan en undersøgelse. Der bør også komme meget mere forskning og flere undersøgelser omkring det emne. Det er fuldstændig bagvendt og forkert, at vi diskuterer elevfordeling, og de konsekvenser, der kan være af elevfordelingerne, men ikke diskuterer, hvorfor det er nødvendigt at fordele elever. Jeg ønsker, at vi skal være klogere på de kultursammenstød, der finder sted, og de værdier, vi selv skal stå fast på.

Du har givet udtryk for, at du afventer det nedsatte dialogforums (der består af rektorer og eksperter, red.) anbefalinger i forhold til, hvordan den demokratiske dannelse på ungdomsuddannelserne kan styrkes. Men har du allerede selv gjort dig nogle tanker om, hvad ministeriet kan gøre?

Ja, det har jeg helt klart. Vi har allerede sat arbejdet i gang med at lave nyt materiale til folkeskolen om demokrati, demokratiforståelse og frihedsrettighederne. Jeg tror, at der er et stort behov for at styrke undervisningen i demokratisk dannelse på mere grundlæggende vis end ved bare at fortælle, hvorfor vi afholder valg, og hvor mange partier vi har. Det handler om at understrege, at de frihedsrettigheder, vi har, er nogle, vi har tilkæmpet os over lang tid