Morten Hesseldahl: Vi skal være med til at give forfatterne gennemslagskraft

Forlagenes opgave er at få forfatternes bedste intentioner frem, siger forlaget Gyldendals administrerende direktør

Administrerende direktør for forlaget Gyldendal, Morten Hesseldahl, mener, at tech-giganterne får mere og mere magt over publicisternes rolle i forbindelse med bogudgivelser.
Administrerende direktør for forlaget Gyldendal, Morten Hesseldahl, mener, at tech-giganterne får mere og mere magt over publicisternes rolle i forbindelse med bogudgivelser. Foto: Leif Tuxen

Den britiske forfatter Salman Rushdies næste bog ud kommer ikke fysisk. I stedet skal læsere, som beskrevet i Kristeligt Dagblad forleden, abonnere på den online, hvor den bliver udgivet et kapitel ad gangen. Det betyder også, at den ikke skal gennem redaktører fra et forlag. Til den britiske avis The Guardian begrundede forfatteren sin beslutning med, at ”i forlagsbranchen er der et reelt problem med, hvilke stemmer der bliver hørt.”