Morten Hesseldahl: Vi skal være med til at give forfatterne gennemslagskraft

Forlagenes opgave er at få forfatternes bedste intentioner frem, siger forlaget Gyldendals administrerende direktør

Administrerende direktør for forlaget Gyldendal, Morten Hesseldahl, mener, at tech-giganterne får mere og mere magt over publicisternes rolle i forbindelse med bogudgivelser.
Administrerende direktør for forlaget Gyldendal, Morten Hesseldahl, mener, at tech-giganterne får mere og mere magt over publicisternes rolle i forbindelse med bogudgivelser. . Foto: Leif Tuxen.

Den britiske forfatter Salman Rushdies næste bog ud kommer ikke fysisk. I stedet skal læsere, som beskrevet i Kristeligt Dagblad forleden, abonnere på den online, hvor den bliver udgivet et kapitel ad gangen. Det betyder også, at den ikke skal gennem redaktører fra et forlag. Til den britiske avis The Guardian begrundede forfatteren sin beslutning med, at ”i forlagsbranchen er der et reelt problem med, hvilke stemmer der bliver hørt.”

Men kan man forvente en lignende udvikling herhjemme? Det har Kristeligt Dagblad bedt administrerende direktør på forlaget Gyldendal og formand for Danske Forlag, Morten Hesseldahl, forholde sig til.

Det er jo med til at underminere forlagene, når forfattere går udenom jer. Kan du forklare, hvorfor der er brug for jer?

Det er ingen sag at være forlægger i den forstand, at det aldrig har været så billigt, som det er nu. I Danmark er der en fælles distributionscentral, som har registreret over 1300 forlag, så der har aldrig været flere. Men når man udgiver noget, er der også en forventning om at få en gennemslagskraft, at bogen gør en forskel, at når læsere tager den til sig, så får de en oplevelse. Det at skabe gennemslagskraft, at bygge en forfatter op og at placere en forfatter på markedet er noget af det, publicister gerne skal kunne. Og det håber vi jo, at vi er gode til på Gyldendal.

Det kan måske være sværere, hvis man bare har en enkelt bog og skal finde en plads på markedet. Dagbladene sorterer jo også i forhold til anmeldelser. Og hvis der er 1300 forlag, som kommer med enormt mange udgivelser, og hvis de skal finde frem til anmelderne, og hvis de skal få omtale, så er det nogle gange en hjælp, at man bliver kurateret. Det er det, forlagene gør. Men de er også med til at løfte indholdet gennem redigeringen. Hvis man kan det selv, kan man selvfølgelig forsøge på det, men det ville svare til, hvis alle musikere var deres eget pladeselskab, eller hvis kunstnere bare udstillede i deres dagligstue.

Er der nogensinde konflikter mellem redaktører og forfattere hos jer?

Der bliver født en konflikt, når der opstår en dialog om bøgerne, fordi man kan have forskellige synspunkter. Så skal man se, om man kan nå til enighed om det. Forfatteren står frit i forhold til, hvilket forlag man vil udkomme på, men forlagene står også frit i forhold til, hvilken tekst man vil udgive. Det største problem er ikke i forholdet mellem forfattere og redaktører, eller om en forfatter udgiver selv. Det største problem er de tech-giganter, der går ind og erstatter boghandlen og lægger sig mellem forlagene og læserne, men også forfatterne og læserne.

Alle de, der kommer med rigtig mange penge bag sig. De ejer vinduerne – det vil sige dét, man ser som læser. De samler data op om læs-eradfærd og begynder så selv at lave indhold. De begynder også at stille krav til de leverandører, som skal levere til dem. Man kan for eksempel se med Amazon, at der er udgivelser, de ikke vil udgive. Der er noget, de ikke vil sælge, og pludselig kommer der overnationale smagsdommere, som i virkeligheden bliver publicister og skubber noget af den klassiske danske publicisme væk, som er noget, vi er meget stolte af, og som er en af grundpillerne i samfundet. Nu skal vi pludselig til at gå gennem tech-giganter, der har en helt anden magt og måske nogle helt andre dagsordener end at bidrage til oplysningen.

Kan der ikke være en fordel i, at bogen ikke skal forbi redaktører?

Nej, det tror jeg ikke. Redaktørers opgave er at få de bedste af forfatterens intentioner frem, og det er de virkelig dygtige til, fordi de sidder året rundt og gør netop det.

Kommer du til at læse Salman Rushdies bog, når den udkommer online?

Det kunne jeg sagtens finde på. For mig er det ikke afhængigt af, hvem eller hvordan det er udgivet, men om det er relevant stof.

Hvordan læser du selv litteratur?

Jeg læser først og fremmest trykte bøger, men jeg lytter også til bøger. Hvis en bog kun findes som e-bog, kan jeg sagtens finde på at læse den sådan. Men når det handler om skønlitteratur, foretrækker jeg den trykte bog, men jeg er også en gammel idiot.

Hvad er den seneste bog, du har læst?

Det er nok Christian Jungersens nye bog, som er på vej. Og så har jeg læst Søren Ulrik Thomsens nye, lille bog, ”Store Kongensgade 23”. Den er fantastisk. Når man ser, hvor mange bøger der handler om, hvor onde mødre er, så har det været utrolig rørende at læse en bog, som har et kærligt forhold til og kærlige beskrivelser af moderen. Jeg synes, den er klog på et meget, meget højt niveau. Jeg er kæmpe fan af Søren Ulrik Thomsen, og jeg er meget glad for, at han findes.