Mysteriet om kongen, der forsvandt fra folkestyrets fødsel

Billedet af den forsamling mænd, der skrev Grundloven i 1848-1849, er først malet mange år efter begivenheden, og kunstneren har taget sig indtil flere kunstneriske og faktuelle friheder. Her fortæller historikeren Jes Fabricius Møller om maleriet op til grundlovsdag

Guldaldermaleren Constantin Hansen (1804-1880) tog sig fuld kunstnerisk frihed til at fylde baggrunden op med repræsentanter fra det danske kunst-, kultur- og åndsliv, der ikke sad i rigsforsamlingen. Ved den højre af de tre søjler i baggrunden har Hansen placeret sig selv, og ved den midterste søjle står billedets opdragsgiver, Alfred Hage. De er omgivet af nogle af tidens betydningsfulde malere, komponister, forfattere og arkitekter. Ved søjlen nærmest vinduet er der sågar blevet plads til en nordmand, den i Danmark meget læste digter Bjørnstjerne Bjørnson. På den måde har Constantin Hansen sørget for at lade åndslivet danne baggrund for det politiske arbejde – måske som en påmindelse om, at det ikke handler om magtstræb alene?
Guldaldermaleren Constantin Hansen (1804-1880) tog sig fuld kunstnerisk frihed til at fylde baggrunden op med repræsentanter fra det danske kunst-, kultur- og åndsliv, der ikke sad i rigsforsamlingen. Ved den højre af de tre søjler i baggrunden har Hansen placeret sig selv, og ved den midterste søjle står billedets opdragsgiver, Alfred Hage. De er omgivet af nogle af tidens betydningsfulde malere, komponister, forfattere og arkitekter. Ved søjlen nærmest vinduet er der sågar blevet plads til en nordmand, den i Danmark meget læste digter Bjørnstjerne Bjørnson. På den måde har Constantin Hansen sørget for at lade åndslivet danne baggrund for det politiske arbejde – måske som en påmindelse om, at det ikke handler om magtstræb alene? Foto: Frederiksborg Nationalhistorisk Museum/Wiki Commens

Grundlovens tilblivelse i årene 1848-1849 er en af de mest skelsættende tildragelser i dansk politisk historie. Når der skal findes en illustration til historiebøgerne, ender man oftest med Constantin Hansens maleri ”Den Grundlovgivende Rigsforsamlings Åbningsmøde den 23. oktober 1848 på Christiansborg”. Problemet er, at der ikke er tale om nogen dokumentarisk skildring. Det er først færdiggjort 15 år efter den begivenhed, som skildres.

Artiklen fortsætter under annoncen