Nationalmuseet vil samle generationer i ny radio

Når radiokanalen Loud går i æteren næste år, skal Nationalmuseet bidrag med flere timers ugentlig radio. Det er ikke reklame, men en oplagt mulighed for at inspirere både unge og ældre med den store viden og de gode historier, som museet rummer, lyder det fra Nationalmuseets kommunikationschef

”Vi er jo ikke en burgerproducent. Nationalmuseet er skabt for at formidle kulturhistorie til danskerne. Vi er ikke et kommercielt foretagende,” siger National­museets kommunikationschef Jacob Frische.
”Vi er jo ikke en burgerproducent. Nationalmuseet er skabt for at formidle kulturhistorie til danskerne. Vi er ikke et kommercielt foretagende,” siger National­museets kommunikationschef Jacob Frische. Foto: Pressefoto.

Fra den 1. april 2020 får landets unge muligheden for at blive klogere på historien i programmer på den nye radiokanal for de 15-32 årige, Radio Loud.

Nationalmuseet skal stå for radiostationens historiedækning. Endnu er intet fastlagt, men Nationalmuseets kommunikationschef, Jacob Frische, løfter her sløret for, hvad museet brygger på. Et muligt emne i det ugentlige aktualitetsprogram ”Historie i nutiden” kunne være at belyse begrebet penge i et nutidigt og ikke mindst historisk perspektiv. Lytterne får måske også muligheden for at høre mere om vores sydlige nabo i temaprogrammet om Tyskland. Sidst, men ikke mindst skal unge med stor livsappetit og ældre med lang erfaring i programmet ”Utopia” sammen komme med bud på, hvordan den ideelle fremtid ser ud. Ambitionen er, at programmet skal munde ud i en særudstilling på Nationalmuseet.

”Det forløb vil kaste en masse dybt relevante spørgsmål af sig. Men jeg må understrege, at det ikke nødvendigvis er det, det vil blive,” siger Jacob Frische.

Med mindre udbuddet af den nye landsdækkende radiokanal skal gå om, står Nationalmuseet til at skulle producere en ugentlig times aktualitetsradio, fem årlige temaprogrammer og et større samskabelsesprojekt i løbet af de kommende fire år. Nationalmuseet holder dog for nu lidt igen, da Radio- og TV-nævnet den seneste uges tid har modtaget en del kritik over netop valget af Radio Loud som vinder af udbuddet om den nye Dab-kanal, der vil modtage 70 millioner kroner hvert år de næste fire år.

”Lige nu er vi stadig afventende, men det er klart, at vi skal i gang med at hyre de rette mennesker og konkret udvikle koncepter,” siger Jacob Frische, der sammen med Nationalmuseets direktør Rane Willerslev har stået for Nationalmuseets bidrag til Radio Louds ansøgning.

Den nye radiostation er et samarbejde mellem ni lokalradioer og flere kulturinstitutioner, deriblandt Roskilde Festival, spillestedet Vega, teatret Mungo Park og Nationalmuseet. Radiostationen er på den baggrund blevet kritiseret for at fungere som reklamesøjle for sine samarbejdspartnere, men det vil Jacob Frische gerne afvise.

”Det er vigtigt at forstå, at Nationalmuseet er at betragte som public service. Vi skal gøre os klogere på nutiden. Vi vil gerne være noget for flest muligt, og vi har en forpligtelse til at række ud. Herunder at udvide vores formidlingsaktiviteter, så vi ikke kun har udstillinger, hvilket er et enormt dyrt og langsommeligt medie.”

Ifølge planen skal Nationalmuseet oprette et mediehus, der skal producere redaktionelt indhold til web, radio og tv. Samarbejdet med Radio Loud bliver den første konkrete redaktionelle produktion fra museets kommende mediehus. Produktionen af radioprogrammerne vil blive finansieret via Radio Louds statsstøtte.

”Vi vil skabe en lillebitte redaktion, der arbejder med emner, vi har under luppen på museet.”

Men er det ikke netop reklame?

”Nej, det drejer sig om, at vi er ved at briste af viden og gode historier, som vi gerne vil have ud til danskerne – ikke kun til dem, der besøger vores udstillinger. Nationalmuseet har eksempelvis en forskningsindsats omkring penge. Så kan det udmønte sig i både en udstilling og et program. Men programmet skal ikke handle om udstillingen.”

Men det er jo netop sådan, moderne markedsføring virker – at man spreder viden om et specifikt emne, som så vækker publikums interesse, hvilket siden konverteres til salg eller i det her tilfælde besøgende på jeres udstillinger.

”Den køber jeg ikke. Vi er jo ikke en burgerproducent. Nationalmuseet er skabt for at formidle kulturhistorie til danskerne. Vi er ikke et kommercielt foretagende.”

Men I tager vel entré for jeres udstillinger?

”Jo, vi får entré som en del af måden at finansiere vores forskning og aktiviteter på. På den måde kan du sige, at vi laver et snit mellem dem, der betaler entré, og det medieindhold, som vil være gratis. Vi ser sådan på det, at folk har betalt via skatten for den viden, vi genererer. Nu kan folk få del i den viden uden at besøge museet.”

Jacob Frische har tidligere i interviewet selv nævnt Tyskland som et muligt tema til en udsendelse på Radio Loud. I øjeblikket har Nationalmuseet selv en særudstilling med selv samme tema.

Bliver radioprogrammerne om de samme temaer, som Nationalmuseets udstillinger beskæftiger sig med?

”Det kan også være om andre temaer.”

Reportere fra Nationalmuseets mediehus kan lige så vel interviewe en forsker fra universitetet eller en arkæolog fra Moesgaard Museum i radioprogrammerne?

”Ja.”