Prøv avisen

Nepalesere står i kø for at komme til Danmark

To uddannelsesledere fortryder, at de forsøgte at hverve studerende på et fristende uddannelsesmarked, hvor fattige nepalesere står i kø for at gældsætte familien og betale store summer for at komme til Vesten

Et væld af etiske, økonomiske og pædagogiske problemer har fået to danske uddannelsesinstitutioner til at stoppe med at optage nepalesiske studerende. Uddannelsesledere fra Vejle Handelsskole og VIA University College, Region Midtjylland, fortryder i dag, at de i tråd med regeringens ønske om flere udenlandske studerende i Danmark for et par år siden vendte blikket mod Nepal for at tjene penge på et buldrende marked af internationale uddannelser. Et marked, som sætter drømme i gang hos unge, fattige nepalesere, der vil gå meget langt for en opholdstilladelse til Vesten, hvor de kan tjene penge.

Vi kunne fylde hele vores skole med nepalesere og kinesere, hvis vi ville, siger Morten Weiss-Pedersen, direktør på Vejle Handelsskole.

Vi bliver stadig bombarderet med nepalesiske kontakter, som spørger, om de kan hjælpe os med at rekruttere studerende, men vi har nu valgt at sige nej tak, siger Jan Uwe Wolf, uddannelseschef ved VIA University College.

Glæden ved at uddanne nepaleserne og opkræve 30.000 til 40.000 kroner pr. semester blev kortvarig for skolerne. For flere nepalesere, der kom til Danmark, forsømte deres undervisning, dumpede eksamenerne og brugte i stedet hele aftener og nætter på at arbejde, så de kunne sende penge hjem til forældrene, der havde optaget ekstremt store lån efter nepalesiske forhold.

Sideløbende begyndte flere nepalesiske studerende fra Roskilde Handelsskole at fortælle, at de var blevet lokket til Danmark på falske forudsætninger af agenter. Først da de kom til Danmark, gik det op for nepaleserne, at deres engelskniveau var for ringe, og at de ifølge deres opholdstilladelse blot måtte arbejde 15 timer om ugen ved siden af studiet.

I 2007 da undervisningsminister Bertel Haarder (V) og Nepals daværende generalkonsul begyndte at stille spørgsmål til, hvad ukvalificerede nepalesere lavede på danske skoler, traf de to uddannelsesledere en beslutning.

Vi stoppede med at optage nepalesere sidste år blandt andet fordi en nepaleser forsvandt fra skolen, og fordi vi uheldigvis oplevede, at vi ikke kunne stole på agenterne, siger Jan Uwe Wolf.

Vi afbrød forbindelserne til Nepal, fordi jeg syntes, at det var for useriøst, siger Morten Weiss-Pedersen, direktør på Vejle Handelsskole, og fortæller, at flere episoder har lært ham, at man generelt skal passe på med de nye uddannelsesmarkeder, der åbner sig i disse år.

Vores erfaringer med at rekruttere fra underudviklede lande er, at der er både etiske, økonomiske og pædagogiske udfordringer ved det. Jeg tror simpelthen ikke på, at man som hovedregel kan gå ud fra, at agenterne, som er aktive på området, tænker ret meget på den enkeltes ve og vel, siger han.

For udenforstående kan det lyde besynderligt, at fattige nepalesere vil gældsætte sig for at komme til Danmark og andre lande, men det er normalt og har været det i et årti, fortæller Henny Bøssing Paudel, der som som fagkonsulent har arbejdet i Nepal siden 1981.

De unge betaler helt vilde beløb for at komme af sted til et land, hvor de kan tjene penge, og Danmark er faktisk et af de billigere lande at komme til. Men når de er kommet til landet og har fået arbejde, skal pengene betales tilbage til agenterne eller dem, som de har lånt pengene af, og det løber op med meget høje renter, siger hun.

Ifølge Henny Bøssing Paudel er det meget få af de nepalesere, som bliver optaget på de danske uddannelser, som har de fornødne kvalifikationer til overhovedet at få gavn af studiet.

Men oftest er det heller ikke deres hensigt at studere. Blandt nepalesere er opfattelsen, at de får opholdstilladelse og mulighed for at arbejde i Danmark ved at betale studieafgiften, siger hun.

De private agenter, som bare gafler studerende til Danmark og ikke aner, hvad de har med at gøre, vil vi af med, siger Socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini, der foreslår, at de danske ambassader skal overtage agenternes arbejde.

Samtidig efterlyser hun, at undervisningsministeren udarbejder klare retningslinjer for danske skolers arbejde med internationale studerende, som hun mener, at ministeren lovede for allerede et år siden.

Med de nye oplysninger om, at Selandia i Slagelse fortsætter med at optage mange nepalesere, vil jeg bede ministeren undersøge, om Selandia lever op til de nye retningslinjer, som forhåbentligt er på vej, siger Antorini.

Et ønske fra Socialdemokraterne er desuden, at det bliver muligt at fratage skolerne deres ret til at uddanne internationale studerende, hvis skolerne overtræder retningslinjerne.

hall@kristeligt-dagblad.dk

FAKTA: Globale uddannelser

Det globale uddannelsesmarked er under hastig udvikling. Det skaber øget konkurrence om de bedste studerende og undervisere. Derfor er det vigtigt, at de danske uddannelsesinstitutioner ruster sig til den stigende konkurrence ved at udvikle stærke og internationalt attraktive uddannelsesmiljøer, fremgår det af regeringens globaliseringsstrategi.

I 2004 gjorde regeringen desuden op med gratis uddannelse og gav studier lov til at tjene penge på udenlandske studerende i Danmark.

FAKTA: Asiater overrepræsenteret

På Selandia i Slagelse er optaget 50 nepalesere, 40 indere og 39 kinesere på to engelsksprogede uddannelser til datamatiker og multimediedesigner.

På Roskilde Handelsskole er optaget 29 nepalesere, 9 indere og 33 kinesere på to engelsksprogede uddannelser til datamatiker og markedsføringsøkonom.

På Den Flerfaglige Professionshøjskole i hovedstaden er optaget 17 nepalesere, 5 indere og 21 kinesere på en engelsksproget uddannelse i ernæring og sundhed.

Fælles for de tre internationale uddannelser er, at mindst to ud af tre af de studerende er asiater.

Derudover har en række andre (primært korte) videregående uddannelser nepalesiske studerende i mindre omfang og kinesere og indere.

Kilde: Optagelsestal for september 2008 fra den koordinerede tilmelding til videregående uddannelser, Undervisningsministeriet.