Netto fjerner magiske sten fra butikshylderne

Landets største dagligvarekæde har solgt sten, der ifølge varens oplysninger kan helbrede eller lindre alt fra halssmerter til brækkede knogler. Både Netto og producent har nu stoppet salg af stenene

Stenene, som Netto nu ikke længere sælger. –
Stenene, som Netto nu ikke længere sælger. – . Foto: Leif Tuxen.

En tigerøje-sten, der er god til helbredelse af brækkede knogler.

En rød jaspis-sten, som giver mod til at klare ubehagelige opgaver, og en hvid howlit-sten med tand- og knoglestyrkende effekter.

Ønskes en højere chance for at blive gravid, er en røgkvarts-sten gavnlig for forplantningssystemet, mens en sort obsidian fremmer selvkontrol.

Sådan lyder det i beskrivelsen af angiveligt helbredende sten, såkaldte Mood Stones, som man de seneste uger har kunnet købe i landet største supermarked, Netto. På pakken beskrives det, at stenene ”har uendelige mængder af positive energier, der hjælper med at forvandle krop, sind og sjæl”.

Men selvom det påstås, at stenene kan hjælpe med at forvandle krop, sind og sjæl, kan de ikke forvandle det faktum, at der kan sættes spørgsmålstegn ved den reelle effekt. Det mener blandt andre Poul Bo B. Sørensen, der er provst i Amagerland Provsti, som i et indlæg i Kristeligt Dagblad har rettet kritik mod salget af stenene. Han vil gerne vide, ”hvorfor Netto nu beskæftiger sig med kvaksalveri”.

”Hvis Netto melder sig på banen for alternativ behandling, hvad er så firmaets begrundelse for det?” lyder det i indlægget, der blev bragt i sidste uge.

Og nu har Lægemiddelstyrelsen, efter at Kristeligt Dagblad har bedt styrelsen om en vurdering af produktet, besluttet at gennemføre en undersøgelse af sagen for at bestemme, om stenene kan klassificeres som medicinsk udstyr, samt om det i så fald er tilladt for supermarkedsgiganten at markedsføre dem.

Også andre steder mødes salget af de angiveligt magiske sten med skeptiske røster. Hos Forbrugerrådet Tænk, der arbejder for forbrugeres rettigheder, retter man en principiel kritik, omend man ikke mener, at der er risiko for, at salg af sådanne sten kan gøre særlig meget skade.

”Det er ikke noget, hvor vi kan blive rigtig vrede, og fordi der ikke er nogen risiko for, at produktet kan skade, vil vi ikke anmelde det. Det koster 39 kroner, så de aflurer ikke folk for alt for mange penge. Når det er sagt, så er der er jo ifølge indlægssedlen ikke den ting, de her sten ikke kan, og man må jo ikke lyve, så de skal kunne fremlægge dokumentation for alt det her,” siger Sine Jensen, der er seniorrådgiver hos Forbrugerrådet Tænk og har sundhed som fagområde.

Stenene er produceret af Ronald A/S, og på indlægssedlen kan man læse, at man blot skal bære rundt på dem i lommen eller lægge dem under sin hovedpude, når man sover, og så vil man indfange deres energi. En energi, der altså ifølge firmaet både kan lindre og helbrede forskellige dårligdomme. Men den tror Sine Jensen ikke på.

”Det her er i den grad ovre i den kategori, der hedder, at noget er for godt til at være sandt,” siger hun.

Om man kan tale om decideret kvaksalveri, vil man hos Forbrugerrådet Tænk lade Lægemiddelstyrelsen om at vurdere. Selv forklarer Netto nu i et skriftligt svar til Kristeligt Dagblad, at stenene er solgt som et led i en spotvarekampagne med fokus på indretning og wellness, og at man ikke har planer om at markedsføre dem igen.

”I Netto præsenterer vi vores kunder for en ny verden hver uge med vores særlige spotvarer. Det er ofte baseret på et tema, hvor vi i denne uge har retro-tema, og netop Mood Stones var med som spot i en uge, hvor det overordnede tema var mere i retning af indretning og wellness, hvorfor Mood Stones mest er og var tænkt som en dekorationsgenstand, der fungerer i sammenhæng med det. Vi ønsker alene at overholde reglerne, og at Lægemiddelstyrelsen vil undersøge, hvordan sådanne sten skal klassificeres – uagtet af de kun var et farverigt indslag i en uges spot, og at vi ikke agter at sælge dem igen – hilser vi selvfølgelig velkommen,” skriver Dansk Supermarked, der ejer Netto.

Kristeligt Dagblad har henvendt sig til firmaet bag stenene, Ronald A/S, som har valgt at svare med følgende mail:

”Vi har konstateret, at varebeskrivelsen af de pågældende produkter er forkert og vil sikre, at denne bliver korrekt fremover. Vi har desuden stoppet al salg af de pågældende produkter,” skriver Ronald A/S til Kristeligt Dagblad.