Nordiske kommunikationschef hos Facebook: Alle har et personligt ansvar

Facebook vil skabe ”et nyt internet”. Techgigantens nordiske kommunikationschef afviser, at det er et forsøg på at aflede opmærksomheden fra kritik

Det nye virtuelle Facebook kan for eksempel bruges til møder, shopping og koncerter, fortæller Regitze Reeh,  nordisk kommunikationschef hos Facebook.
Det nye virtuelle Facebook kan for eksempel bruges til møder, shopping og koncerter, fortæller Regitze Reeh, nordisk kommunikationschef hos Facebook. Foto: Thomas Tolstrup.

I denne uge kom det frem, at Facebook vil ansætte 10.000 mennesker i EU, som skal udvikle selskabets nye højteknologiske satsning metaverse. Det sociale medie bliver mødt af kritik på flere fronter, senest i denne uge fra egne rækker, hvor dets tilsynsråd, hvis medformand er tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt, kritiserede virksomheden for at forskelsbehandle sine brugere og favorisere de mest højtprofilerede, som ikke underlægges samme reglementer for indhold og adfærd, som ”almindelige” brugere. Tech-gigantens nordiske kommunikationschef afviser, at den nye metaverse-satsning er et forsøg på aflede fra møgsagerne.

Hvordan er metaverse forskelligt fra internettet, som man kender det?

I stedet for, som på det nuværende internet, blot at se på indhold, så vil man på metaverset træde ind i det, og opleve det som et tredimensionelt rum, som man er en del af. Det vil være en sammensmeltning af internettet og virkeligheden – af den digitale og analoge verden.

Hvad skal det bruges til?

Det vil kunne bruges til møder, shopping og koncerter for eksempel. Under corona har vi jo fået erfaring med at mødes over zoom. Metaverset vil i langt højere grad give en følelse af faktisk at være tilstede. Man vil kunne se rundt på sine kollegaer, i stedet for at se deres ansigter i små felter på en skærm. Virksomheder vil kunne bruge det til at fremvise deres produkter i tredimensionelle udgaver, så man har et langt bedre af indtryk af, hvad man køber, end hvis man shopper efter todimensionelle billeder på nettet.

Hordan skal metaverset bidrage positivt til samfundet, som vi kender det?

Jeg forestiller mig, at det vil åbne mange muligheder. Man vil kunne reducere mængden af flytrafik i forbindelse med forretningsmøder markant. Måske vil man kunne ’mødes’ med sin læge. Der vil altid være tidspunkter, hvor det er bedst at være fysisk sammen, men i nogle tilfælde vil det ikke kunne lade sig gøre, og der vil metaverset åbne nogle muligheder, vi slet ikke kan forestille os i dag.

Løsriver det os ikke bare endnu mere fra den virkelige verden?

Man har som bruger selv et ansvar. Men når det er sagt, skal disse nye teknologier udvikles i et tæt samarbejde mellem tech-selskaber, eksperter, forskere og lovgivere. Det gælder ikke om at komme først, men om at gøre det ordentligt. Teknologien skal ikke erstatte noget. Det skal være en meningsfuld tilføjelse til livet, og det er også forudsætningen for, at folk overhovedet vil bruge det.

Der har for nyligt være voldsomme historier om, hvordan Facebook er med til at skade teenageres mentale helbred, bidrage til politisk polarisering og forskelsbehandle sine brugere. Er det her et forsøg på at skabe en positiv fortælling?

Jeg kan godt forstå, hvis man laver den kobling. Men metaverset har været på tegnebrættet længere end mediestormen, så der er reelt ingen forbindelse.

Tidligere på ugen skrev det amerikanske medie The Verge, at Facebook vil skifte navn. Hvorfor det?

Den officielle kommentar, jeg kan give, er: Navneskiftet er et løst rygte, og vi kommenterer ikke rygter. Og jeg kan ærligt sige, at jeg intet ved eller har hørt om det.

Hvilke sociale medier bruger du selv?

Jeg er på Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter. Jeg har boet i udlandet og har brugt Facebook til at holde kontakten med venner, jeg har mødt der, og som jeg ellers ikke tror, jeg ville have holdt kontakten med.

Er du bekymret for dine egne børns brug af sociale medier?

Mine børn er voksne nu, men som enhver god forælder har jeg været bekymret for, hvor meget tid de brugte foran skærmen. Jeg kan også være bekymret for mit eget brug af sociale medier. Jeg kan se, hvor nemt det er at blive hængende.

Men er Facebook netop ikke interesseret i, at man bliver hængende?

I nogen grad, jo, og det er her, det personlige ansvar, jeg nævnte tidligere, kommer ind.