Ny efterskole vil hellere have smukke værdier end regler

Selvom det ikke er en nem opgave at starte en ny efterskole, så er Danmarks nyeste af slagsen, Aalborg Efterskole, kommet godt fra start. Efterskolen har en frikirkelig baggrund, ligger i naturskønne omgivelser med fag, der tydeligt afspejler det – og så har eleverne stor indflydelse på, hvordan skolen udformer sig

Eleverne var med til at plante et af tre træer, da de begyndte på efterskolen i august, og det er meningen, at de nye elever hvert år skal plante et nyt træ. Her ses Marie Ketilsø Dam (forrest), Signe Caroline Jensen og Mathias Bech Storm Christensen. –
Eleverne var med til at plante et af tre træer, da de begyndte på efterskolen i august, og det er meningen, at de nye elever hvert år skal plante et nyt træ. Her ses Marie Ketilsø Dam (forrest), Signe Caroline Jensen og Mathias Bech Storm Christensen. – . Foto: Iben Gad.

Klask! Klask!

Det er forstander Finn Mester, der lægger op til de talløse highfives. Han smiler stort, mens han bevæger sig rundt blandt sine elever. De er de første af slagsen på Aalborg Efterskole, der ligger i Hals i Nordjylland. Ikke langt fra Limfjordens udmunding i Kattegat, omringet af golfbaner og heste.

Her har der tidligere ligget en efterskole, der gik konkurs i 2016. Og måske er det mærkeligt, at navnet på den nye efterskole netop er Aalborg Efterskole, når Aalborg ligger over 30 kilometer derfra. Men det har været vigtigt for Finn Mester at sende et klart signal om, at der er tale om en helt ny efterskole.

Aalborg Efterskole har et religiøst ståsted, og svært som det kan være at oprette en ny efterskole, så gør netop dette faktum det endnu sværere. For selvom man godt må oprette skoler, der til en vis grad præger eleverne, trædes der alligevel fra Undervisningsministeriets side varsomt, når det kommer til efterskoler med religiøst islæt, siger Finn Mester.

Men den lange ansøgningsproces og opkøb af lokaler har båret frugt. Efterskolen huser i øjeblikket 84 elever, og i fremtiden kan der bliver plads til over 100. Når man bevæger sig rundt på skolen, bliver man mødt med fjollede grimasser og højlydte grin. Hvad end man er i den såkaldte Slyngelstue, som med sine solide træbænke og pudehjørne er et af de mest populære opholdsrum, eller man bevæger sig videre til lokalet med bordtennisbordet, så er energi- og lydniveauet højt.

På Aalborg Efterskole er der niveaudelt undervisning, så eleverne kan fordybe sig i det, de er gode til. Derudover er der fire store linjefag, som eleverne skal vælge imellem: ridning, golf, e-sport og maritimt friluftsliv. Her ses eleverne til en fælles idrætstime. –
På Aalborg Efterskole er der niveaudelt undervisning, så eleverne kan fordybe sig i det, de er gode til. Derudover er der fire store linjefag, som eleverne skal vælge imellem: ridning, golf, e-sport og maritimt friluftsliv. Her ses eleverne til en fælles idrætstime. – Foto: Iben Gad

”Jeg vil hellere have smukke værdier end regler. Vores vigtigste fokus er at tale pænt til alle. Danmark er et underligt land, hvor vi hakker ned på hinanden. Det mest oversete pædagogiske redskab er ros. Alle skal ses!”, siger Finn Mester og lægger ikke skjul på, at han er religiøs:

”Jesus sagde, at du høster, som du sår. Det er såre enkelt. Og målet er, at det skal være rart for alle at være her,” siger han.

Gangene på efterskolen er hvide, væggene er endnu nøgne. Finn Mester har en plan om, at der skal hænges stemningsbilleder op fra livet på skolen, men de må vente, for eleverne har endnu ikke været her i en måned. Men det er tydeligt, at de allerede føler sig hjemme, og Finn Mester kan allerede navnene på de fleste.

”Finn forsøger at være ung, det kan man se bare på hans tøjstil,” siger 14-årige Signe Caroline Jensen og griner lidt. Hun går i 9. klasse og deler værelse med veninden, 14-årige Marie Ketilsø Dam, som hun også kendte fra før opholdet. Begge piger har linjefaget ridning, og de har begge deres heste med.

Ridning er et af de mest populære fag, og pigerne fortæller, at skolen derfor har været nødt til at købe flere heste. Det mest populære fag er e-sport, der domineres af drengene – mens der dog er to piger at finde på linjen.

Den naturlige opdeling af kønnene betyder ikke, at eleverne ikke kommer hinanden ved. Det ses måske tydeligst til frokosten, der i anledningen af, at det er mandag, er kødfri.

Lokalet er lille og intimt, stemmerne forsøger at overdøve hinanden. Men Finn Mesters stemme er stærk nok til at dæmpe alle de andre. Han beder dem alle folde hænderne, mens han fremsiger en kort bordbøn. Frokosten kan begynde.

Aalborg Efterskole er en skole med kristendom ”i øjenhøjde”, siger Finn Mester.

”Vi tolker kristendommen i måden, vi er sammen på. Om vi dér adskiller os fra andre efterskoler? Nah. Men vi vil gerne lave reklame for at tro på Gud. Vi gør det på en måde, så vi trækker store, tunge emner ned på jorden og oversætter det til dansk,” siger Finn Mester.

Det har været vigtigt for ham at ansætte folk med kirkelig tilknytning. Ikke nødvendigvis den samme, men dog med rod i frikirkerne. For, som han siger:

”Det er hult at gøre reklame for noget, vi ikke tror på.”

I kantinen afbrydes frokosten, fordi der skal synges fødselsdagssang for de tre, der har haft fødselsdag i weekenden. Bagefter bliver det annonceret, at den fælles idrætstime kommer til at foregå med menneskeversionen af Stratego.

Der jubles. Og måske endnu mere for Lasse, der melder sig frivilligt til at tage køkkentjans resten af den dag, fordi de mangler hjælp. ”Sådan, Lasse!”, er der en, der råber.

Ved lærerbordet sidder lærerne, der er unge og nøje udvalgt af Finn Mester, for han synes, at ”der er for mange gamle lærere, der ikke kan lide teenagere”. Og som et ekstra gode for efterskoleeleverne er der fire ”årsmedarbejdere”, der er unge ansatte typisk i alderen 19-22 år. De holder pause fra deres studie og er der for at agere ”storebror”, som Finn Mester beskriver det. De er populære blandt eleverne.

”Vores lærere er meget unge. Det er dejligt, for de forstår os. Og årsmedarbejderne er også rare. Det er ikke alle efterskoler, der har det. De kan huske, hvordan det er at være ung,” siger Signe Caroline Jensen, efter at eleverne har forladt frokoststuen.

Hun sidder sammen med Marie Ketilsø Dam og 14-årige Mathias Bech Storm Christensen, der går i 8. klasse. De kan alle tre mærke, at de befinder sig på en splinterny efterskole.

”Vi har rigtig meget indflydelse, og det kan jeg godt lide. Det giver et frirum, at den er ny, for hvis det havde været en efterskole, der havde kørt i 20 år, ved de, hvordan tingene skal være. Der kan man ligesom ikke ændre noget i rutinerne,” siger Signe Caroline Jensen.

Ingen af de tre er specielt kristne, men det føles alligevel ganske naturligt, at de er endt på en skole med kristne værdier.

”Jeg kommer ikke fra en særlig kristen familie, men jeg synes, det er rart, at de giver os en kontakt til Gud, og at de fortæller om deres oplevelser, og hvorfor de tror på Gud. Man føler sig mere tilpas og tør være mere sig selv,” siger Marie Ketilsø Dam.

”Jeg synes, det er rimelig dejligt, at der findes kristne efterskoler. Min far var kristen, og flere gange efter at han døde, har jeg bedt til Gud. Det har også været hårdt, så er det dejligt at komme på en efterskole, hvor man kan få svar på nogle af de ting, man synes er lidt mærkelige,” siger Mathias Bech Storm Christensen.

Ud over Aalborg Efterskoles særlige kristne værdier ligner den mange andre efterskoler, da eleverne kan se frem til de årlige rejser, som alt efter årgang byder på rejser til blandt andet Spanien, San Francisco og London, og så er der også allerede få uger inde i skoleåret blevet dannet og splittet flere par.

16-årige Marcus Emil Egeberg Kamsberg og 15-årige Ida Bolchvig Hynnecke er endnu ikke kærester, men han kigger på hende med et blødt blik, og hun fniser og lægger armene om ham. De sidder tæt, det gør de ofte, og det ved hele skolen allerede. De har hvert deres linjefag – e-sport og ridning – men er et eksempel på, hvor lidt det betyder. Her kommer alle hinanden ved.

Ude ved bunkerne løber eleverne rundt i menneskeversionen af Stratego, nogle med blå hatte på, andre står stille, som om de venter på noget. ”Tæt på” er en del af Aalborg Efterskoles logo. Tæt på naturen, tæt på troen – og hinanden.

Et andet sted, tæt på en af foldene og op ad en husmur, står tre nyplantede træer. Et af dem er plantet af Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup Larsen, og rådmand Tina French, et andet af bestyrelsesformand Johannes Hansen. Det sidste er plantet af efterskoleeleverne på årgang 2018/19, og idéen er, at det skal være en tradition for eleverne at plante et nyt træ hvert år.

”Om mange år vil det være vokset, og så ved vi, at det er os, der har plantet det,” siger Signe Caroline Jensen.

16-årige Marcus Emil Egeberg Kamsberg og 15-årige Ida Bolchvig Hynnecke er ikke kærester endnu. Men hvis man ved et uheld kommer til at omtale dem som ”kæresteparret”, ved de fleste, hvem der er tale om – også lærerne.
16-årige Marcus Emil Egeberg Kamsberg og 15-årige Ida Bolchvig Hynnecke er ikke kærester endnu. Men hvis man ved et uheld kommer til at omtale dem som ”kæresteparret”, ved de fleste, hvem der er tale om – også lærerne. Foto: Iben Gad