Ny trend: Tag børnebørnene med dig i graven

Dansk firma tilbyder, at danskerne kan blive begravet i specialdesignede kister med personlige billeder. En måde at give mening til det meningsløse, siger forsker, som mener, at ideen er forbeholdt de få

Børnebørnene, bilen eller som på billedet fiskekutteren kan komme til at pryde ens kiste. Professor i sociologi Michael Hviid Jacobsen forventer ikke, at det bliver efterspurgt i udpræget grad, selvom det falder i tråd med den generelle udvikling indenfor begravelseskultur.
Børnebørnene, bilen eller som på billedet fiskekutteren kan komme til at pryde ens kiste. Professor i sociologi Michael Hviid Jacobsen forventer ikke, at det bliver efterspurgt i udpræget grad, selvom det falder i tråd med den generelle udvikling indenfor begravelseskultur. Foto: Danish Design Quality.

Et opgør med den klassiske hvide kiste er på vej ind i begravelsesverdenen. Nu er det muligt for bedsteforælderen at blive begravet i en kiste med billeder af sine børnebørn på, mens landmanden kan få en kiste med et billede af markerne, han så ofte har pløjet. Det er det danske firma, Danish Design Quality, som ønsker at give danskerne mulighed for at personificere kisten, som skal bruges til begravelsen.

LÆS OGSÅ: Anholt begraver selv sine beboere

Hos Danish Design Quality forestiller medstifter Kim Jensen sig, at den personlige kiste vil appellere til mange forskellige mennesker:

Vi tror, det både kan være kernefamilier og venner, som ønsker at gøre noget ekstra for den afdøde. Det kan være vennerne fra serie 6-holdet, som vil gøre noget ekstra for deres venner, eller det kan være oldebørnene, som bliver afbildet på oldemorens kiste, fortæller Kim Jensen.

Ideen med den personificerede kiste er et brud med traditionen for den klassiske hvide kiste, som har hersket gennem de sidste mange år, fortæller forretningsfører ved Danske Bedemænd, Axel Jørgensen:

Gennem de sidste 100 år har kisteudseendet været næsten ens, men gennem den sidste tid har der været en udvikling. Der er kommet designerkister og kulørte kister, og jeg har også hørt om en, der havde designet sin kiste som en bil.

Forretningsføreren for Danske Bedemænd, som er sammenslutningen af bedemænd i Danmark, peger dog på, at den hvide kiste fortsat er den mest populære:

Folk er alligevel meget traditionsbundne, når det kommer til stykket. Den klassiske kiste er stadigvæk absolut den foretrukne.

Det er ikke blot kisterne, som bliver mere og mere personlige. Hos Danske Bedemænd oplever de en stigende interesse for at personliggøre begravelsen. Flere og flere ønsker at udfylde dokumentet Min sidste vilje, hvor den enkelte kan beskrive sine ønsker for begravelsen, såsom ønsker om salmer, spredning af aske og valg af kiste.

Det koncept falder i tråd med den udvikling, der har fundet sted inden for begravelseskulturen gennem de sidste årtier, mener professor i sociologi Michael Hviid Jacobsen fra Aalborg Universitet. Professoren, som forsker i dødskultur, peger på, at der har været et opgør med den måde, man tidligere holdt begravelser på:

Der er sket en personliggørelse af begravelsesritualet, så begravelsen i dag er mere individualiseret. Det stigende fokus, vi ser på det enkelte menneske i livet, strækker sig også ind i markeringen af dødsfaldet, siger Michael Hviid Jacobsen og fortsætter:

Nogle vælger salmer, sange og tænder lys, mens andre spreder asken ud over vandet. Det forandrer ikke så meget, men det kan have en stor betydning for de pårørende, som kan genkende den afdøde i ritualet. Det bliver et begravelsesritual i genkendelsens ånd, hvor man forsøger at give døden mening.

Alligevel er han ikke sikker på, at de personificerede kister bliver noget, vi kommer til at se til hver begravelse.

Det kommer ikke til at brede sig kraftigt, fordi danskerne ikke har tradition for at bruge mange penge til begravelser. Der vil sikkert komme en større efterspørgsel, men det vil ikke blive en landeplage. Dem, som vil vælge den personificerede kiste, vil gøre det, fordi det er den sidste fest, mener Michael Hviid Jacobsen.

Økonomisk set er der også forskel på at vælge en personificeret kiste og en klassisk hvid kiste. Den kiste, som Danish Design Quality tilbyder, koster op til 15.000 kroner, mens en klassisk hvid kiste koster mellem 5.000 og 8.000 kroner hos bedemanden.

Derfor mener Michael Hviid Jacobsen også, at de, som vælger den personificerede kiste, vil være mennesker med overskud:

Det vil være dem, der har det økonomiske og mentale overskud til at have tænkt på livets afslutning, inden den kom, som vælger den specielle kiste. Det er ikke gratis at vælge den kiste, peger han på.

Nogle ser, at menneskets ønske om at være forbruger i livet også gælder i døden. Man skaber et marked, samtidig med at man hjælper mennesker skabe mening i det meningsløse. Det er både positivt og negativt, mener professoren.

Man kan dog også stille spørgsmålet, om konceptet med personificerede kister ikke er at udnytte de efterladte, som står i en sårbar situation. Det mener Danish Design Quality ikke. Tværtimod ønsker de at tilbyde mennesker muligheden for at få en mere personlig begravelse:

Vi ønsker at give folk en mulighed. For nogle få tusinde kroner kan man tage endnu smukkere afsked, end man ellers kunne have gjort, siger medstifteren Kim Jensen.