Det er problematisk, at ny dansk vicestatsminister slipper for minister- og demokratisk ansvar

Der er flere demokratiske problemer i Mette Frederiksens forsøg på at oprette ”et statsministerium i Statsministeriet” til sin rådgiver. Udnævnelsen burde omgøres til en ministerudnævnelse, men det vil næppe ske

Det er problematisk, at ny dansk vicestatsminister slipper for minister- og demokratisk ansvar
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Statsminister Mette Frederiksen (S) mener det alvorligt, når hun vil styrke Statsministeriet for derved at styrke sin egen regeringsledelse. Det er et legitimt ønske, og i øvrigt er det danske statsministerium i international sammenligning heller ikke stort.

Men statsministeren har nu valgt at styrke sin ledelse på en måde, som vil blive mødt med kritik. Udover at hun ud fra politiske og måske også andre kriterier har ansat to særlige rådgivere, hvilket er efter bogen, så har hun som noget helt nyt i dansk tradition tilsyneladende uden videre udnævnt sin mangeårige politiske rådgiver Martin Rossen til leder af et politisk sekretariat.

Sekretariatet skal nu opbygges. Man må se det som et forsøg på at oprette ”et statsministerium i Statsministeriet”, der skal støtte statsministeren i udtænkningen af ny politik og i analyserne af udviklingen i de politiske situationer.

Der er i sig selv intet i vejen for at styrke politikudviklingen i Statsministeriet. Det demokratiske problem er den måde, man har valgt at gribe sagen an på.

Det første problem er, at det ikke klart siges i pressemeddelelsen, at Rossen ikke bare er rådgiver, men formentlig særlig rådgiver og derfor er ansat på særlige rådgiveres vilkår, som tager hensyn til, at han er ansat på politiske kvalifikationer. Jeg har bedt Statsministeriet om at præcisere. Inden Kristeligt Dagblads deadline for denne tekst har jeg ikke modtaget svar. Min formodning er dog, at man også har gjort Martin Rossen til særlig rådgiver, men har sløret det, fordi man ifølge en anbefaling i betænkning 1443 fra 2004 bør undgå, at særlige rådgivere danner en ”politisk-taktisk rådgivningsenhed, som på en uhensigtsmæssig måde er afkoblet fra ministeriets faglige rådgivning og sagsbehandling”. Man handler nu netop mod denne anbefaling, og også imod embedsmandsinteresser, men det kan demokratiet leve med.

Det virkeligt store problem er, at Martin Rossen vil blive medlem af regeringens to vigtigste og mest magtfulde udvalg: koordinationsudvalget og økonomiudvalget.

Hidtil har der i disse udvalg aldrig siddet andet end ministre, som er under ministeransvar. Med god grund: I udvalgene træffes regeringens allervigtigste politiske beslutninger. Som tidligere nævnt på denne plads har det givet problemer, at embedsmænd i Finansministeriet ”forbehandler” fagministres sager, inden de forelægges økonomiudvalget til politisk beslutning.

Det sker, fordi finansministeren ikke selv kan overkomme arbejdet. Og det medfører, at embedsmænd uden politisk ansvar i nogle fagministres øjne maltrakterer deres forslag, hvorefter disse fagministre uretfærdigt stilles til parlamentarisk ansvar for Finansministeriets gerninger.

Nu vil de yderligere blive påvirket af Rossen, som heller ikke har et demokratisk ansvar.

Martin Rossen får magt over mange ministre, men uden at bære ministeransvar og uden at stå til ansvar over for Folketinget og offentligheden. Det rigtige havde været at udpege Martin Rossen til minister. Man kan kalde ham vicestatsminister eller samordningsminister under statsministeren, titlen er uvæsentlig, hvis den bare indeholder ordet minister, og dermed signalerer, at Rossen bærer ministeransvar politisk og retligt. Ministertitlen vil også indebære, at Rossen deltager i såvel statsråd som ministermøder.

Den nuværende departementschef i Statsministeriet, den økonomuddannede Christian Kettel Thomsen, har tilsyneladende ikke slået i bordet og forklaret Mette Frederiksen, at placeringen i ministerudvalgene af Martin Rossen er ukorrekt. Han har også bidraget til, at Mette Frederiksen fra første færd løber ind i kritik.

Kritik af Martin Rossens placering i magtens centrum vil være uundgåelig. Men vil udnævnelsen blive omgjort til en ministerudnævnelse? Det burde den, men det er langtfra sikkert. Dertil er forståelsen uden for Slotsholmen for, hvad ministeriernes og hele magtapparatets struktur betyder, nok for begrænset.

Tim Knudsen er uafhængig politisk kommentator