Nynazister bruger omskæringsdebat til at sprede antisemitisme

En nynazistisk organisation satte natten til mandag plakater op i flere danske byer, hvor de blandt andet beskylder jøder for pædofili i forbindelse med omskæring. En naturlig forlængelse af en voldsom og dæmoniserende retorik i omskæringsdebatten, mener iagttager

Den Nordiske Modstandsbevægelse Nordfront demonstrerede igennem København og til Måløv i 2019, hvor de blev tæt fulgt af politet. Natten til mandag satte de plakater med anti-jødiske budskaber op i 16 danske byer.
Den Nordiske Modstandsbevægelse Nordfront demonstrerede igennem København og til Måløv i 2019, hvor de blev tæt fulgt af politet. Natten til mandag satte de plakater med anti-jødiske budskaber op i 16 danske byer. Foto: Anthon Unger/Ritzau Scanpix.

Sjældent har en debat været så følelsesladet og betændt som de seneste ugers omskæringsdebat.

Mandag nåede den, hvad nogle nok vil betegne som et hidtidigt lavpunkt, da borgerne i 16 danske byer, heriblandt København og Horsens, kunne slå øjnene op til opsatte plakater fra den nynazistiske forening Nordfront. I øvrigt på den jødiske helligdag yom kippur, der er jødernes forsoningsdag.

På de hvide plakater, der er opsat på blandt andet el-skabe, står der:

”Vidste du? At alle jødiske drenge skal omskæres, når de er otte dage gamle, og at rabbinere efterfølgende flokkes rundt om barnet for at sutte blodet bort fra barnets penis.”

Derudover står der, at jøder ifølge Talmud må ”have sex med børn, som er tre år gamle”, og det fremgår, at man kan tilslutte sig Nordfront, hvis man vil organisere sig ”i kampen mod pædofili”.

Dan Meyrowitsch, der er lektor ved institut for folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet og medlem af formandskredsen i foreningen CircumInfo, er ”desværre ikke overrasket” over plakaterne. Han påpeger, at den retorik, som bliver benyttet i omskæringsdebatten, naturligt leder til en sproglig dæmonisering af etniske minoriteter.

”Der er sket det, uanset om det er med hensigt eller ej, at de mest indflydelsesrige debattører, herunder Intact Denmark, har brugt udgrænsende, stigmatiserende og sygeliggørende udtryk i omskæringsdebatten, eksempelvis med ordet ’lemlæstelse’. Når det sker, så skrider debatten helt af sig selv, og det har meget negative konsekvenser, som det vi ser på plakaterne,” siger Dan Meyrowitsch og påpeger, at CircumInfo ikke er fortalere for ikke-medicinsk drengeomskæring, men heller ikke tilhængere af et forbud.

”Jeg har forsøgt at gøre opmærksom på konsekvenserne af den skingre debat i årevis, men der er ikke rigtig nogen, som lytter. Det besynderlige er, at man i debatten om racisme – og ofte med god grund – er meget opmærksom på sprogbrug. Men når danske muslimer og jøder fremstilles som lemlæstede og seksuelt dysfunktionelle, er der ingen, som reagerer.”

Dan Meyrowitsch mener ikke, at der er langt fra den retorik, som for eksempel omskæringsmodstanderne i Intact Denmark benytter og til det, som fremgår af Nordfronts plakater.

”Når et bestyrelsesmedlem i Intact Denmark spørger på Facebook, hvilke midler jøder bruger til at ’udrydde ikke-omskårede drenge’, så er der ikke langt til, at nogle andre kan bruge den retorik, som Nordfront bruger,” siger han.

Omskæringsmodstanderne i Intact Denmark har selv anmeldt Nordfronts plakater til politiet, skriver foreningen på sin Facebook-side, og forkvinde Lena Nyhus understreger, at Intact Denmark tager ”skarpt afstand fra diskrimination og hadforbrydelser”. Hun afviser, at Intact Denmarks retorik har bidraget til, at omskæringsdebatten er blevet så rå.

”Det synes jeg ikke. Vi har en omfattende kommunikationspolitik i foreningen, hvor vi har taget stilling til bestemte ord. Den bliver dagligt pointeret internt over for vores medlemmer. Vi har også mange gange tidligere forsøgt at tage kontakt til jødiske og muslimske institutioner for at indgå i en dialog med dem om tonen i debatten, men der er vi blevet afvist,” siger Lena Nyhus.

Hun mener, at ansvaret for den rå debat i høj grad ligger et andet sted:

”Debatten på sociale medier er især løbet løbsk, efter statsminister Mette Frederiksen (S) gik ud og drog paralleller til holocaust. Det har skabt en enorm frustration hos mange almindelige mennesker, der blot er modstandere af omskæring, at de pludselig bliver sat i forbindelse med antisemitisme,” siger hun.

Lena Nyhus, I beskyldes for, at I, når I bruger udtryk som lemlæstelse”, bidrager til en debat, der bliver stærkt følelsesladet og polariserende. Har det noget på sig?

”Lemlæstelse, vold og overgreb er betegnelser, som vi bruger, fordi vi kan forsvare dem juridisk. Lemlæstelse er den juridiske og kliniske betegnelse for et indgreb, der ikke er medicinsk funderet. Og det er omskæring af raske drenge ikke. Det er vigtigt at pointere, at vi bruger de begreber i en saglig kontekst, men vi ved godt, at de skaber en følelsesmæssig reaktion, selvom det ikke er intentionen,” siger Lena Nyhus.

Religionssociolog og lektor ved Københavns Universitet Brian Arly Jacobsen påpeger, at Nordfronts plakater benytter sig af en klassisk antisemitisk retorik, der kan spores helt tilbage til smædeskriftet ”Zions Vises Protokoller” fra 1903.

”Beskyldningen om, at jøder er pædofile og drikker blod, er et velkendt anti-jødisk narrativ,” siger han.

Ifølge Brian Arly Jacobsen benytter nynazistiske foreninger rundt om i Europa sig i disse år ofte af forskellige aktioner, hvor de sætter plakater eller klistermærker op i det offentlige rum. De er aktive på sociale medier, ofte under falske profiler, men man ser dem sjældent demonstrere på gader og stræder. Han har været i kontakt med flere jødiske bekendte, der oplever en decideret angst, når de ser plakater som dem, der blev sat op natten til mandag.

”Det har afgjort en skræmmende effekt på landets jøder. De bliver selvfølgelig kede af det, men også bange, for det er deres oplevelse, at aktioner som denne forekommer oftere og oftere,” siger han.

Kristeligt Dagblad har forsøgt at få en kommentar fra Nordfront. Foreningen ønsker ikke at stille op til interview, men skriver i en email til Kristeligt Dagblad, at målet med plakataktionen er ”at gøre det nordiske folk opmærksomme på jøders fremmede skikke og zionistiske herskerplaner”.