DR's litteraturprogram har ramt seerne trods dårlige anmeldelser

Seerne er overordnet set heller ikke sprunget fra undervejs. 249.000 danskere så med, da første afsnit af ”Øgendahl og de store forfattere” blev sendt på DR 1 onsdag den 9. maj, og det gennemsnitlige seertal for de fem afsnit, der nu er blevet sendt, ligger også på 249.000. Det svarer til, at omkring hver femte tv-seer i tidsrummet har set netop dét program. Foto: Agnete Schlichtkrull/DR Prese

DR-programmet ”Øgendahl og de store forfattere” kritiseres af litterater, men roses af seere. Uenigheden repræsenterer en generel kløft mellem de to grupper

Komikeren Mick Øgendahl har de seneste fem uger været på lidt af en rejse. Først tog han tilbage til 1800-tallet og mødte den papirklippende forfatter H.C. Andersen. Så gik turen til Tove Ditlevsens Vesterbro. Dernæst bød den litteraturhistoriske rejse på møder med Dan Turèll, Johannes V. Jensen og Herman Bang, og i aften slutter rejsen så, når Mick Øgendahl og tv-seerne møder Karen Blixen.

I de danske medier er Mick Øgendahls rundtur ikke gået ubemærket hen. Her faldt kritikken allerede inden premieren på ”Øgendahl og de store forfattere” – for hvad lignede det at sætte en komiker og litteratur-amatør i spidsen for et litteraturprogram? Da første afsnit endelig rullede over skærmen, blev det ikke bedre – for handlede DR’s nye litteraturprogram overhovedet om litteratur?

Siden har anmelderstjernerne været få, ligesom negative overskrifter som: ”Mick Øgendahl leverer banal og blyindfattet litteraturformidling”, har domineret dækningen.

Men ét er, hvad litteratureksperter og anmeldere mener. Noget helt andet er, hvad dem, programmet er lavet for, mener. For mange seere har hele vejen igennem rost og støttet DR’s nye litteratursatsning, fremgår det af seertal og kommentarer på DR 1’s Facebook-side, hvor blandt andet Facebook-brugeren Dorte Berenth skriver: ”Rigtig godt program. Både oplysende og underholdende.”

Seerne er overordnet set heller ikke sprunget fra undervejs. 249.000 danskere så med, da første afsnit af ”Øgendahl og de store forfattere” blev sendt på DR 1 onsdag den 9. maj, og det gennemsnitlige seertal for de fem afsnit, der nu er blevet sendt, ligger også på 249.000. Det svarer til, at omkring hver femte tv-seer i tidsrummet har set netop dét program. Så hvad handler denne uenighed mellem anmeldere og seere om?

Ifølge Unni From, der er lektor i medier og journalistik ved Aarhus Universitet, afspejler debatten om ”Øgendahl og de store forfattere” en større igangværende debat om kulturformidlingen og kulturkritikkens rolle i en tid, hvor seere som amatører også kan anmelde og debattere indhold på internettet.

”Seerne går til programmet med den præmis, at Øgendahl skal være et spejl på dem – den læser, der har svært ved at komme i gang med at læse. Kulturkritikerne går mere efter DR som kulturinstitution. De kan godt tolerere, at der er et program, som har en mere populærkulturel fremstillingsform, men hvis det står alene og ikke også får selskab af en mere højkulturel debat, formuleret på viden, kommer kritikken,” siger Unni From.

Lars Handesten, der er lektor i litteratur ved Syddansk Universitet, anmelder ved Kristeligt Dagblad, og desuden har medvirket som ekspert i udsendelsesrækken, ser den aktuelle sag som et udtryk for en generel kløft mellem litterater og lægmænd.

”I det akademiske og litterære miljø er der helt generelt en modstand mod det biografiske, som har fyldt meget i ’Øgendahl og de store forfattere’. Litteraterne vil gerne have, at det hele handler om litteratur. Den brede læserskare vil gerne høre om mennesket bag litteraturen,” siger han.

Selvom Lars Handesten er enig i en del af kritikken af programmet, bliver anmelderne også nødt til at forholde sig til, at en udsendelse som ”Øgendahl og de store forfattere” ikke er lavet for anmeldernes skyld, mener han.

”En vis imødekommenhed over for den biografiske tilgang bliver man som anmelder nok nødt til at udvise og lade være med bare at håne,” siger Lars Handesten, der roser DR for seertallene, men mener, at programmets succes i sidste ende afhænger af, om DR rent faktisk får seerne til at læse de forfattere, de er blevet præsenteret for.

Og her er måske håb forude. I hvert fald for den begejstrede Facebook-bruger Louise Laustsen, der i et kommentarspor om udsendelsen på DR 1’s Facebook-side har skrevet ”I dag var jeg i antikvariatet for at finde noget Johannes V. Jensen. Jeg er garvet bognørd, alligevel finder jeg ny inspiration i disse programmer.”

Dagbladet Politikens tv-redaktør Henrik Palle er en af de anmeldere, der har været meget kritisk over for ”Øgendahl og de store forfattere”. Han mener ikke, at det er problematisk, at der er et skel mellem anmelderne og seernes modtagelse af programmet.

”Jeg er smagsdommer, så jeg bedømmer programmet ud fra de forudsætninger, jeg med en baggrund som litterat har, og jeg har derfor kritiseret programmet, fordi det handler for lidt om litteratur og for meget om anekdotiske fragmenter fra de store forfatteres liv. Litteratur siger noget om alt muligt andet end det biografiske, men når man som DR skal formidle litteratur til folk, der hellere vil dø end at læse en bog frivilligt, er det der, man må starte,” siger Henrik Palle, der dog ikke er imponeret over udsendelsens seertal.

Han henviser til, at en genudsendelse af ”Hammerslag” kan trække flere seere.

Mette Offenberg, der er redaktionschef i DR Kultur, er overordnet tilfreds med ”Øgendahl og de store forfatteres” seertal, men for hende handler succesen om mere end seertal: Redaktionen er blevet kontaktet af lærere, der vil bruge programmet i undervisningen, besøg på forfatternes Wikipedia-sider er steget med flere hundrede procent, efter udsendelserne er blevet sendt, og programmet har startet en debat om, hvad litteraturformidling er, og hvordan vi kan tillade os at tale om litteratur.

Hvad angår de negative anmeldelser kunne hun dog godt have ønsket sig det anderledes.

”Jeg er ikke overrasket over, at litteraturkritikere ikke synes, programmet er noget for dem, for det er det ikke. Men jeg havde håbet, at de kunne have forholdt sig til programmet ud fra programmets præmis – at vi laver portrætprogrammer om seks store forfattere. Det synes jeg ikke, de har gjort. Derfor er det glædeligt med de mange positive reaktioner, vi har fået fra seere,” siger Mette Offenberg.

Litteratur siger noget om alt muligt andet end det biografiske, men når man som DR skal formidle litteratur til folk, der hellere vil dø end at læse en bog frivilligt, er det der, man må starte

Henrik Palle, tv-anmelder hos Politiken