På efterskole langt væk hjemmefra: Hvordan tackler man det, når hjemveen presser sig på?

Hjemve er helt naturligt, når man flytter fra det kendte til det ukendte. Det er derfor vigtigt at snakke om hjemveen med de unge mennesker, og at efterskoleeleverne har mulighed for at sætte deres eget præg

På landets efterskoler er der altid en kontaktlærer, som de unge kan snakke med, hvis hjemveen bliver for stor. Spørgsmålet er, om det er nok?
På landets efterskoler er der altid en kontaktlærer, som de unge kan snakke med, hvis hjemveen bliver for stor. Spørgsmålet er, om det er nok?. Illustration: Morten Voigt.

Den første tid på efterskole er også de fleste unges første møde med at være væk hjemmefra i en lang periode. Der er derfor stort fokus fra efterskolernes side på at forberede de kommende elever, men også deres forældre på skolestarten. Hjemveen kan desværre sætte en stopper for et godt efterskoleår.

”I takt med at der er flere, der begynder på efterskole, er der flere, som ikke kommer fra et hjem med en efterskoletradition. Det er derfor blevet vigtigere at forventningsafstemme og støtte de unge og deres forældre, så de får en god start,” siger Mette Hjort-Madsen, der er vicedirektør i Efterskoleforeningen.

Andelen af elever, der forlader deres efterskole i løbet af et skoleår, har ligget ret stabilt på cirka 10 procent igennem de seneste år. Det gælder for cirka trefjerdedele af de efterskoleelever, som stopper i løbet af deres ophold, at det er elevens eget ønske at stoppe. Hjemve er ifølge en tidligere undersøgelse fra Efterskoleforeningen blandt de mest typiske årsager til at stoppe.

Omvæltning ved at skulle langt væk hjemmefra kan være udfordrende for de unge mennesker. Ida Wentzel Winther, lektor ved Aarhus Universitet, har forsket i, hvordan unge påvirkes af at skulle flytte langt væk hjemmefra for at gå i skole. Hun peger på, at det er vigtigt, at de unge mennesker, der begynder på efterskole, har mulighed for at ”erobre” de rum og rammer, som efterskolen udgør.

”Hvordan kan man bedst muligt få lov til at erobre et territorium? Det kan man for eksempel gennem ens værelse og væggene omkring ens seng, som man med billeder og andet kan sætte sit præg på og gøre til sit eget lille rum. Familiegrupper og små fællesskaber er næste skridt, og så kan de unge langsomt udvide derfra,” forklarer Ida Wentzel Winther.

Det er især vigtigt, at de unge har mulighed for at skabe et sted, hvor de kan have helle.

”For nogle unge vil den første tid på efterskole opleves, som om de er i et minefyldt landskab uden at have helle,” siger Ida Wentzel Winther.

Hjemve er ikke kun ’at savne hjemmet’. Det opstår, når man flytter ind med en masse nye mennesker. Ens identitet og ungdomsliv er på spil. Det kan skabe hjemve og utilpashed. 

Helle Nørregaard

For mange kan det nemlig være overvældende at skulle forholde sig til de mange andre elever, der også er begyndt, og være social hele tiden. Og det kan give hjemve.

Hjemve er noget, de har haft ekstra fokus på hos Midtjysk Efterskole. De fleste, der begynder på efterskole, kommer fra nogle andre rammer, hvor man kender sin rolle. Men at finde sin rolle i efterskoleverdenen kan ifølge Helle Nørregaard, viceforstander på Midtjysk Efterskole, nogle gange tage noget tid.

”Hjemve er ikke kun ’at savne hjemmet’. Det opstår, når man flytter ind med en masse nye mennesker. Ens identitet og ungdomsliv er på spil. Det kan skabe hjemve og utilpashed. Men de falder til med tiden,” fortæller Helle Nørregaard.

Efterskolerne gør deres for at give de nye elever kort og kompas til, når de skal begynde på efterskole. Man kan møde sin kontaktlærer inden. Og netop arbejdet med at støtte de unge mennesker og give dem de redskaber, der skal til for at få en god start, er noget, man på Midtjysk Efterskole har været meget opmærksom på.

”Vores arbejde med de unge går på tre ben: Det første ben er, at de unge skal hjælpe hinanden. Det andet ben, vi har, er samtaleklubben ’teselskabet’, hvor vi træner de unge i at gå til hinanden og til at snakke om tingene. Og så har vi – som det tredje ben – efterskolementor-hjemmesiden,” siger Helle Nørregaard.

På efterskolementor-hjemmesiden er det muligt for de nuværende efterskoleelever at tale med tidligere elever, som har god erfaring med at gå på efterskole. De kan agere mentorer og hjælpe med de svære spørgsmål, som man måske ikke er helt klar til at snakke med de andre elever om. Det er også muligt for eleverne at skrive til mentorerne anonymt.

”Og så er der selvfølgelig også det fjerde støtteben, som er lærerne. De har jo mange års erfaring med at hjælpe eleverne, når det bliver svært,” siger Helle Nørregaard.

På landets efterskoler er der altid en kontaktlærer, som de unge kan snakke med. På Midtjysk Efterskole har de dog bedst erfaring med ung-til-ung-støtte, da det hjælper at spejle sig i de andre elever. For længslen efter de trygge rammer derhjemme er noget, de fleste elever oplever i løbet af deres ophold. Det er især, når eleverne kommer tilbage efter en hjemmeweekend, at hjemveen kan komme snigende.

”De unge tager jo hjem på weekend, men når man så kommer tilbage om søndagen, så kan man opleve, at selvom der er 100 mennesker, så kan man ikke lige finde nogen. Så der opfordrer vi til, at man laver en aftale med en af de andre elever. For eksempel: ’Jeg kommer søndag klokken 20. Har du lyst til, at vi går en tur sammen der?’ Vi går op i, at vi får dem matchet, så de kan lave nogle gode aftaler og hjælpe hinanden. For sådan kan man afhjælpe hjemveen,” siger Helle Nørregaard.