Påsken er kvindernes projekt

De gamle kønsroller får en renæssance i højtiden. Ikke mindst i påsken, hvor det fortsat først og fremmest er kvinderne, der pynter op og puster æg

Langt flere kvinder end mænd føler sig nemlig ansvarlige for, at påskehyggen bliver en succes. Det viser en ny undersøgelse blandt 1005 repræsentativt udvalgte danskere foretaget af YouGov (Arkivfoto).
Langt flere kvinder end mænd føler sig nemlig ansvarlige for, at påskehyggen bliver en succes. Det viser en ny undersøgelse blandt 1005 repræsentativt udvalgte danskere foretaget af YouGov (Arkivfoto).

Når de danske familier i disse dage sætter sig til rette ved landets fint pyntede påskeborde og tager for sig af højtidens frokostanretninger, er der overovervældende stor sandsynlighed for, at det er en kvinde, der står bag både påskepynt og lammesteg.

Langt flere kvinder end mænd føler sig nemlig ansvarlige for, at påskehyggen bliver en succes. Det viser en ny undersøgelse blandt 1005 repræsentativt udvalgte danskere foretaget af YouGov på vegne af tilbudstjenesten minetilbud. Mens hele 48 procent af de adspurgte kvinder fortæller, at de tager ansvar for at planlægge påskens aktiviteter, svarer blot 22 procent af mændene, at de ser det som deres opgave. 50 procent af kvinderne tager desuden ansvaret for madlavningen, mens kun 35 procent af mændene ser påskemaden som deres ansvar.

Svarerne er udtryk for, at de traditionelle kønsroller træder tydeligere frem i højtider, lyder forklaringen fra Karen Sjørup, lektor og forsker i Køn, Identitet og Ligestilling ved Roskilde Universitet.

”Vi ser det samme mønster i julen. Kvinderne pisker rundt for at få alting til at gå op i en højere enhed, mens mændene vælger en lidt mere tilbagelænet tilgang til projektet. Det er en form for relancering af de traditionelle kønsrollemønstre, som måske stadig findes i langt de fleste familier, men som kommer endnu tydeligere til udtryk til jul og påske, hvor vi dyrker ritualerne og traditionerne,” siger hun.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kønsforskeren mener, at de sociale medier har føjet endnu en dimension til kvindernes iver efter at pynte op og rette an i påsken. Højtiden skal ikke bare være en hyggelig tid med rum til nærvær med familie og venner. Den skal også kunne vises frem.

”Kvinder føler generelt et langt større behov for at vise overskud. Det betyder noget for dem at poste smukt dekorerede påskeæg på Facebook og vise et fint pyntet påskebord frem. Tiden er bare ikke til at gøre alt fra bunden længere, og derfor vælger flere også at købe sig til nogle færdigproducerede løsninger for at komme i mål med deres påskeambitioner,” siger hun.

Det betyder imidlertid ikke det store i forhold til kønsfordelingen. Undersøgelsen af danskernes påskevaner viser nemlig, at også når det gælder højtidens indkøb, tager kvinderne over: 53 procent svarer, at de føler ansvar for påskeindkøbene, mens det samme kun gælder for 33 procent af de danske mænd.