Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Pensionister rammes af afskaffelse af ”mimrekort”

Fra 1. juni vil mimrekortene blive erstattet med 40 procent pensionistrabat på alle enkeltrejser på rejsekort, mens der vil være 25 procents rabat på pendlerkort. – Foto: Christian Als/Ritzau Scanpix.

Til juni er det slut med det såkaldte mimrekort, der giver rabat til pensionister øst for Storebælt. Men selvom kortet erstattes af andre rabatordninger, betyder det markante prisstigninger for mange ældre, hvilket især vil ramme de svageste, forudser Ældre Sagen

Når 70-årige Alice Kristjansson skal fra Farum til Hvidovre eller Vallensbæk for at passe sine børnebørn, glæder hun sig over at kunne rejse med offentlig transport og benytte sig af et pensionistkort, der har en favorabel pris og gælder i tre måneder ad gangen.

Kortet, der i folkemunde er kendt som ”mimrekortet”, blev oprindeligt indført i 1963. Men fra juni i år er det ikke længere muligt at købe kortet, der vil blive erstattet af 40 procents rabat på enkeltture med rejsekort og 25 procent på pendlerkort. Det oplyser Din Offentlige Transport, DOT, som er sammenslutningen af DSB, Metroselskabet og Movia på Sjælland og øerne i et notat til Transport- og Boligministeriet.

Den nye rabatordning bekymrer Alice Kristjansson, som er en af de pensionister i hovedstadsområdet, der vil opleve en prisstigning som følge af hendes rejseforbrug. To faste dage om ugen passer hun børnebørn i Hvidovre, hvilket fra juni vil koste 300 kroner mere om måneden end det, hun betaler nu. Men dertil kommer ture til Vallensbæk, hvor de andre børnebørn bliver passet fra tid til anden, ture til hospitalet, diverse smutture til København samt indkøbsture tilbage med bussen, hvis bæreposerne er blevet for tunge, forklarer Alice Kristjansson.

”Det bliver jeg nødt til at skrue ned for. Så siger mine børn, at de kan betale, men man skal ikke være afhængig af andre og stå til regnskab for sine børn som gammel,” siger hun og uddyber:

”Det er ens stolthed. Det kan jeg ikke lide, men det kan jo blive konsekvensen, at jeg er nødt til at spørge mine børn om betaling, men man vil jo gerne klare sig selv.”

Ældre Sagen vurderer, at 28.000 af de godt 70.000, der har et mimrekort, vil opleve en månedlig stigning på mindst 50 procent som følge af, at de skal bruge rejse- eller pendlerkort, der altså bliver dyrere end ordningen med mimrekort.

”Vi er positive over for, at man har prøvet at finde en model, der har fokus på hele Movias dækningsområde. Udfordringen er den voldsomme stigning for en gruppe, der er meget afhængig af offentlig transport,” siger seniorkonsulent hos Ældre Sagen Rikke Hamfeldt.

Med en bedre fordeling af rabatterne henviser hun til, at det er pensionister i hovedstadsområdet, der har mest glæde af ordningen.

”Det er primært pensionister i hovedstadsområdet, der har det her månedskort, men det er også her, folk typisk ikke har adgang til bil. Den offentlige transport er også velfungerende og derfor er der mange, der bruger den. Vi får rigtig mange eksempler fra folk, der kommer voldsomt i klemme i forhold til pris, men også rejsekortets anvendelighed,” siger Rikke Hamfeldt og fortsætter:

”Vores bekymring går på, at pensionister i højere grad vil blive hjemme og isolere sig, og at det vil ramme nogle af de svageste. Vi hører også fra frivillige, der i dag er besøgsvenner eller lignende, hvor man ikke har tænkt over, at man har taget de her ekstrature og lige pludselig skal betale. Det kan være en begrænsning i forhold til den hjælp, de kan give.”

Hos DOT, Din Offentlige Transport, forstår man udmærket bekymringen for, om ældre kommer i klemme. Samtidig forklarer ressourcedirektør Eskil Thuesen, at en kritik fra Statsrevisorerne i 2015 har ført til, at man har valgt den model, der skal gælde fra juni.

”Mimrekortet er bygget op på de gamle amtsgrænser. Hvis du bor i Roskilde og har børnebørn på Nørrebro i København, er det ikke noget problem, men hvis det var Næstved, skulle du betale over dobbelt så meget,” siger han og uddyber:

”Halvdelen af pensionisterne på Sjælland og Lolland-Falster har rejsekort, mens hver sjette har mimrekort. Der er mange, som rejser, der reelt ikke får nogen rabat. Derfor har vi besluttet, at der skal være mere adgang og bedre fordeling.”

Han forklarer, at man har været i dialog med selskaberne vest for Storebælt, hvor der er indført lignende ordninger, som de har haft succes med.

”Vi har lagt de her rabatprocenter ud fra, at vi hverken får flere eller færre penge som følge. Det, vi gør, er at flytte goderne rundt mellem pensionistgruppen. Lige nu kan der jo også være nogen uden for hovedstadsområdet, der ikke kommer ud, fordi de skal betale fuld pris på deres rejser. Det her er den bedste løsning,” siger Eskil Thuesen.