Plattenslageri skal diskuteres i velgørenhedsbranchen

Syge børn bliver brugt som påskud for at sælge varer til overpriser. Velgørende organisationer efterlyser etiske retningslinjer

HelpDanmark
HelpDanmark.

Velgørende organisationer bør ruste sig bedre mod plattenslagere, der ønsker at samarbejde med dem.

Så klar er opfordringen fra indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, ISOBRO. Allerede på et møde i ISOBROs etik- og lovudvalg i februar bør branchen diskutere strammere etik i indsamlingssamarbejder med private virksomheder. Det foreslår ISOBROs generalsekretær, Robert Hinnerskov.

Når man i avisen kan læse, at en privat virksomhed sælger varer til fire gange mere end markedsprisen under dække af, at den støtter et godt formål, så synes jeg, at vi har en rigtig god grund til at diskutere, hvad vi kan gøre for at undgå plattenslageri fremover, siger han.

Opfordringen kommer, efter at Kristeligt Dagblad i lørdags fortalte, at den private virksomhed HelpDanmark har solgt kaffe, chokolade og andre varer med store fortjenester til virksomheden selv og kun et mindre støttebeløb til de syge børn på Ronald McDonald Hus ved Rigshospitalet.

Eksemplet viser ifølge Robert Hinnerskov, at private virksomheder kan have en interesse i at sælge produkter til markante overpriser for at tjene mere til sig selv. De høje overpriser tager ISOBROs etiske retningslinjer, som det meste af branchen følger, ikke højde for. Det bør de i fremtiden gøre, mener han.

Efter min opfattelse bør vi stille krav til, at leverandører gør rede for, hvorledes et produkt prismæssigt adskiller sig fra sammenlignelige produkter, siger Robert Hinnerskov og tilføjer:

Jeg anerkender, at prisen på en vare stiger, når man skal have den emballeret på en bestemt måde, men en merpris på 400 procent er helt uacceptabelt. Det er plattenslageri.

HelpDanmark er meget lidt meddelsom på dets hjemmeside om produktpakker og priser, og HelpDanmark blev hverken bedt om at redegøre for virksomhedens kostpriser, salgspriser eller fortjeneste, da den indgik en aftale med bestyrelsen for Ronald McDonald Børnefond, der står bag Ronald McDonald Hus.

HelpDanmark er heller ikke blevet bedt om at aflevere et regnskab til bestyrelsen. Det fortæller bestyrelsesformand Anders Andersen, der dog samtidig oplyser, at HelpDanmark efter Kristeligt Dagblads artikler er blevet bedt om at aflevere en prisliste til bestyrelsen. Udfra denne prisliste skal bestyrelsen på et møde på fredag tage stilling til, om den fortsat ønsker et samarbejde med HelpDanmark.

I 2008 indbragte samarbejdet lidt over 1,5 millioner kroner til de syge børn og altså nu også en kritik i medierne. Sidstnævnte går bestyrelsesformand Anders Andersen på:

Der er ingen, der har det godt med negativ omtale, og vi er ikke interesseret i at få negativ omtale, fordi en leverandør måske ikke har opført sig helt, som man kunne forvente.

hall@kristeligt-dagblad.dk