Prøv avisen

Bogen er blevet et redskab i valgkampen

Bogsæsonen bugner med bøger, der er skrevet af eller om politikere. Billedet er fra årets bogforum, som foregår i denne weekend i Bella Center København. Foto: Liselotte Sabroe

Bogforsider kan ligne valgplakater, og sådan kan de også fungere. For den kommende valgkamp præger bogmarkedet, hvor stadig flere politikere bruger bogen til at få taletid til at fremlægge deres synspunkter

Vejen til Folketinget kan blive kortere, hvis man er forfatter. For forfattere får nærmest automatisk opmærksomhed i medierne, og det har et stigende antal politikere opdaget.

Bogsæsonen bugner med bøger, der er skrevet af eller om politikere.

Senest har Jan E. Jørgensen (V) været nærmest dagligt nyhedsstof på grund af sin bog ”En ægte liberal”, der udkom i denne uge op til åbningen af Bogforum, hvor også Nye Borgerliges leder, Pernille Vermund, har præsenteret sin politik i Andreas Karkers portrætbog ”Værdikrigeren”.

Bjarke Larsen, journalist og forlægger på forlaget Pressto, har som tidligere redaktør af branchebladet Bogmarkedet fulgt bogtendenserne tæt herhjemme. Og han ser en klar tendens i de politiske udgivelser.

“For få år siden handlede de fleste politiske bøger om forskellige toppolitikeres vej til magten og om personen bag politikeren, men nu er de politiske bøger i stigende grad også blevet en del af politikernes vej til magten og en del af kampen om at påvirke den politiske debat. For en sikker måde at få ordet i debatten på er at skrive – eller få skrevet – en bog, der sætter dagsordenen,” siger Bjarke Larsen og peger på, hvordan politikere som Mattias Tesfaye (S) og Martin Lidegaard (R) har haft succes med at erobre dagsordenen gennem bøger.

”I en tid, hvor man skal formulere sig kortere og kortere i medierne, er bøger en god måde at få lov til at tale ud som politiker, men det bedste er, at bøger også giver adgangen til de værdifulde sekunder i fjernsynet, fordi man så kan blive inviteret i studiet som forfatter for at fortælle om sin bog. Bøger er simpelthen en adgangsbillet til taletid for politikere,” siger Bjarke Larsen, som samtidig påpeger, at en bogudgivelse signalerer seriøsitet hos vælgere og medier.

”Når man først har fået skrevet en bog, vil det typisk stå i ens cv, hver gang man bliver interviewet af en avis. På den måde er en bogudgivelse også en langtidsinvestering i ens image.”

Rune Stubager, valgforsker og professor ved statskundskab på Aarhus Universitet, forklarer de mange politikerbøger med, at det er en god platform for de politiske budskaber:

”Mange politikere har nok også en oplevelse af, at de hele tiden bliver kortet af, når de optræder på tv eller selv skal korte ting ned på Twitter. Men i en bog kan man som politiker bedre få lejlighed til at udtrykke dybden og bredden i sine holdninger. Og hvis man har nogle budskaber, man gerne vil ud med, kan det være et rigtigt tidspunkt at udgive en bog om det op til en valgkamp,” siger han.

Forfatter og kommentator Klaus Kjøller har også lagt mærke til tendensen.

”Tidligere var det normale, at politikere udgav deres erindringer, når de ellers var sikre på, at de var færdige i politik, men nu skriver flere politikere også om emner, som de gerne vil problematisere og typisk komme med en form for løsning på. Hvad enten man har en bog i maven som politisk journalist eller politiker, vil det altid være mest spændende at udgive en bog op til et folketingsvalg,” siger Klaus Kjøller og tilføjer, at det jo kan være mest fordelagtigt at tage ordet selv:

”Lars Løkke Rasmussen ville nok gerne have været Henrik Qvortrup og Lars Trier Mogensens kommende portrætbog ’For enhver pris’ foruden, mens Pernille Vermund, der selv har bidraget til Andreas Karkers bog ’Værdikrigeren’, bedre kan bruge den til at blive valgt til Folketinget.”