Politikere vil løse problem med togbøder

Hjemløse skal ikke ende med gigantgæld fra ubetalte togbøder, mener Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten og Københavns Kommune, som ønsker at genindføre ordning om transport for et symbolsk beløb. DSB melder sig nu klar til at indgå i dialog om en løsning

”Det her er et kæmpe problem, og det kan ikke være rigtigt, at man ikke kan finde en pragmatisk løsning på det. Vi taler om en meget lille gruppe mennesker, og man bør tænke sig godt om, før man begynder at tale om, at det er uretfærdigt, at man giver dem en mulighed for billig eller gratis transport.”

Sådan lyder meldingen fra SF's socialordfører Trine Pertou Mach, efter at det i onsdags i Kristeligt Dagblad kom frem, at flere hjemløse har gæld til DSB fra ubetalte togbøder på op til flere hundredetusind kroner.

Derfor appellerer Trine Pertou Mach nu til både DSB og Københavns Kommune om at samarbejde for at finde en løsning hurtigst muligt.

Også hos Socialdemokraterne vil man nu presse på for en løsning på bødeproblemerne for de hjemløse togpassagerer, lyder det fra transportordfører Rasmus Prehn.

”De her stakkels mennesker er i en meget ulykkelig situation, og det at have bøder af den størrelsesorden hængende over hovedet som en sort sky kan tage troen på fremtiden fra selv den bedste. Derfor må vi kigge på, om der er mulighed for at lave alternative billettyper eller relancere den tidligere forsøgsordning,” siger han med henvisning til en forsøgsordning fra efteråret 2011, hvor DSB indførte transport på kortere S-togsstrækninger til en reduceret pris på i alt 50 kroner for tre måneder.

En ordning, som DSB dog valgte at sløjfe efter prøveperioden, da man oplevede, at nogle hjemløse kørte i tog uden for de zoner, som kortet gav adgang til.

Også hos Enhedslisten vil man gerne genoptage ordningen, men efterlyser samtidig, at der bliver iværksat større initiativer, der kan løse gældsramte hjemløses situation.

”Det ville i første omgang være fint at få genetableret forsøgsordningen. Det løser bare ikke det større problem, at socialt udsatte med gæld allerede er bagud på point. Det er reelt nok, at det ikke er DSB's opgave at løse problemet, men omvendt kan man også sige, at de ville have en interesse i at gå i dialog om at finde en løsning,” lyder det fra Enhedslistens gruppeformand Stine Brix.

Socialborgmester i Københavns Kommune Jesper Christensen (S) er ”rystet” over, at flere hjemløse har en så stor gæld fra ubetalte togbøder og vil derfor nu kontakte de sociale organisationer og DSB for at finde en fælles løsning.

”Jeg har specielt bidt mærke i hjemløseorganisationens SAND's udtalelser om, hvor stor gælden fra togbøder ofte er. Det er uhensigtsmæssigt, at man giver bøder til en gruppe, hvor det ofte er usandsynligt, at de kommer til at kunne betale, og hvor det kan virke omsonst at bruge ressourcer på at drive den gæld ind i stedet for at finde en mere konstruktiv løsning for alle parter.”

Den plan giver Kim Kristiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti, dog ikke meget for.

”Man skulle snarere se at få styr på den overordnede situation i København, hvor der i dag er mange udenlandske hjemløse og derfor mangel på herbergspladser. Togene skal være for pendlerne, ikke være rullende varmestuer,” siger han.

At mangel på herbergspladser skulle være problemet, kan Jesper Christensen imidlertid ikke genkende.

”Det handler ikke om herberger, for der er ikke mangel på overnatningsmuligheder for hjemløse i København, men der er ofte langt hen til dem. Samtidig er der et reelt transportbehov for mange hjemløse. Derfor går vi nu i kommunen som første skridt i gang med kortlægge omfanget, så vi kan få fundet en løsning på det her så hurtigt som muligt,” siger han.

DSB afviste i onsdagens udgave af Kristeligt Dagblad at genindføre forsøgsordningen fra 2011 eller at ændre på de gældende regler.

Men man melder sig nu klar til at indgå i en dialog med politikerne, Københavns Kommune og de sociale organisationer.

”Vi mener dog fortsat, at det er en social opgave. Vi vil rigtig gerne bidrage, hvis vi kan, men vores primære opgave er at transportere folk - og behandle folk ens. Vi er dog klar til at gå i dialog, og vi vil rigtig gerne bidrage til en løsning,” lyder det fra Anette Haugaard, der er underdirektør hos DSB Fjern - og regionaltog.