Private og erhvervsliv tager delebilerne til sig

Nye tal fra delebilsområdet viser vækst, især blandt erhvervskunder. Tallene er små, men delebilernes fremgang kan ses som del af en global trend, hvor vi ønsker adgang til tingene frem for ejerskab over dem

Luther har haft stor indflydelse på forholdet mellem religion og politik i Europa, skriver Johanne Langdal Kristiansen fra Retsforbundet.
Luther har haft stor indflydelse på forholdet mellem religion og politik i Europa, skriver Johanne Langdal Kristiansen fra Retsforbundet. Foto: Rune Johansen Denmark.

Markedet for delebiler vokser, og ikke mindst erhvervslivet har fået øjnene op for at dele køretøj frem for at eje.

Det viser tal i en ny rapport om delebiler til erhvervsbrug gennemført af Delebilfonden i samarbejde med delebilsvirksomheden LetsGo.

Det er attraktivt specielt for mindre virksomheder, der i nogen perioder ikke har så meget at lave og ikke særlig meget at bruge bilen til. Så bliver bilen en variabel omkostning, siger Michael Regius, salgschef i firmaet LetsGo, der har oplevet en stigning i antallet af erhvervskunder fra 71 i februar sidste år til 257 i juni i år. LetsGo er en almennyttig fond, hvor det eventuelle overskud skal investeres i nye delebilsordninger, flere biler og bedre faciliteter.

Som delebilskunde betaler man en månedlig afgift og kan så vælge mellem en række biler, som står parkeret forskellige steder. Man betaler herefter efter, hvor langt man kører. I slutningen af 2012 var der cirka 300 delebiler og 7000 medlemmer af delebilsordninger i Danmark. Primært omkring de større byer som København, Aarhus og Odense, men også i mindre byer som Greve og Herning er fænomenet på vej frem. Ifølge beregningerne i rapporten fjerner det gennemsnitligt fire biler fra et firmas samlede vognpark, hver gang man bliver medlem af en delebilsordning.

Vores hovedintension er at mindske trængslen af biler. Vi ved også, at det fremmer brugen af cykler og kollektiv transport, når man er delebilist, siger Michael Regius.

LÆS OGSÅ: Danskerne er klar til kørselsafgifter

Ifølge Harry Lahrmann, lektor og trafikforsker ved Aalborg Universitet, hjælper det voksende antal delebilserhvervsmedlemmer dog ikke på trafiktrængslen, for tallene er ganske enkelt for små. Men stigningen viser, at delebilsordningen efterhånden er ved at lande på et koncept, som tiltaler borgere og virksomheder.

Og det er jo positivt, for idéen med delebilen er, at du kører knap så meget, når du ikke har en bil stående lige uden for døren.

Niels-Anders Nielsen er chefkonsulent i Center for biler og grøn transport i Trafikstyrelsen. Styrelsen har støttet projektrapporten om delebiler til erhverv, fordi den ser et uudnyttet potentiale.

Det er stadig meget små tal, men delebilsmarkedet vokser hele tiden, og fra at det har været meget ngo-præget, er det på vej ud mere bredt til blandt andet virksomheder og kommuner. Hvis man kun bruger delebiler, når man har behov, og ellers kollektiv trafik resten af tiden, er der gevinster ved det, men hvis du kører lige så meget som ellers, er der jo lige så meget røg og møg og trængsel, siger Niels-Anders Nielsen.

Blandt andet ved kontorhoteller, hvor helt små virksomheder deles om lokaler, computere, internet og kantine, har man fået øjnene op for, at også biler kan deles. Også offentlige institutioner og kommuner er ved at melde sig på banen, fortæller Helle Friborg, chef for Hertz Delebiler, der ligeledes oplever stigende vækstrater, ikke mindst på erhvervsområdet. Hun mener, det er del af en global trend, der handler om at dele.

Det er ikke kun biler, men også andre ting som musik, bolig og lignende. Det er en megatrend over hele verden, både kommercielt og privat, som bliver fremmet af sociale medier og den teknologi, der gør det muligt. Men det bygger også på nogle nye værdier, hvor man ønsker sig adgang til noget frem for ejerskab hvor mobilitet og fleksibilitet i forhold til transport er vigtigere end at have sin egen bil i garagen.

Danmark side 2