Religionsforsker: Der er ikke nødvendigvis et modsætningsforhold mellem kristendom og islam

Som religionsforsker bliver man konstant udfordret på sin forståelse af verden, siger professor og islamkender Lene Kühle. I dag fylder hun 50 år

Ifølge Lene Kühle, der er uddannet religionssociolog fra Aarhus Universitet, bliver man nødt til at se nuanceret på udviklingen mellem islam og kristendom.
Ifølge Lene Kühle, der er uddannet religionssociolog fra Aarhus Universitet, bliver man nødt til at se nuanceret på udviklingen mellem islam og kristendom. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix, Aarhus Universitet.

Da Lene Kühle skrev speciale om folketingsdebatter om religion, blev hun opmærksom på, at religion kan være mange ting, og at man derfor skal tænke over, hvordan man stiller sine spørgsmål.

“Jeg havde forberedt nogle fine spørgsmål, syntes jeg selv, men da jeg spurgte en politiker, hvor stor en rolle religion skal spille i det danske samfund, svarede hun, at hun ikke vidste, hvad jeg mente: Kristendommen eller alle religioner?”

Ud over den sondring lærte hun andet. Hun fandt ud af, at der er sket en stor ændring i, hvordan vi snakker om religion i hendes egen livstid. I slutningen af 1960’erne var der også meget tale om religion, og her handlede det blandt andet om abort og porno. Så skete der en ændring, og politikerne kom til at snakke mindre om religion. Men i dag er talen om tro vendt tilbage.

“Kristendommen er også kommet på den politiske dagsorden. Bare se på Morten Messerschmidt,” siger Lene Kühle, der er professor mso på Aarhus Universitet og bliver 50 år i dag.

De indsigter, hun fik som ung religionsstuderende, trækker hun stadig på i dag, hvor hun har etableret sig som en af sin generations vigtige religionsforskere.

“Det fantastiske ved at være forsker er, at man hele tiden bliver udfordret på sine forståelser,” siger Lene Kühle, der har været optaget af, hvilken rolle religion har spillet og spiller i det danske samfund. I dag handler meget af religionsdebatten om islam, og det er blevet en meget polariseret debat, mener forskeren.

“Nogle gange føles det som to forskellige verdener – deres og vores. Men muslimerne kan jo godt navigere i vores fælles verden, og der er ikke nødvendigvis et modsætningsforhold,” siger Lene Kühle, der placerer sig selv lidt enten i midten eller helt udenfor debattens to poler. For hun kan godt forstå, at mange danskere reagerer på, at vores samfund ændrer sig, og bliver utrygge. Og man skal heller ikke se bort fra de sociale problemer “som for eksempel, når man ser de kvinder, der ikke kan få en skilsmisse”.

Men man bliver også nødt til at se nuanceret på udviklingen, mener Lene Kühle.

“Man kan ikke bare putte islam i Danmark ind i en fordele/ulemper-kasse,” siger hun. Og hun kan også se fordele ved, at islam er blevet den største minoritetsreligion i Danmark.

“Muslimerne plejer at fremhæve, at det jo er godt, at der er nogle, der kan arbejde juleaften,” siger Lene Kühle.

Særligt vigtigt er det for hende at formidle viden om religion, og hun giver et konkret eksempel fra moskéernes verden på, hvorfor denne viden er vigtig for samfundsdebatten.

“Der er mange lag, som kunne være vigtige at kende, inden man begynder at skyde folk motiver i hælene. For eksempel når Saudi-Arabien donerer til en moské i København, handler det i virkeligheden om, at de vil markere sig over for Qatar, som har doneret til stormoskéen. Og måske ikke så meget om Danmark,” siger Lene Kühle, der både er meget interesseret i religion forskningsmæssigt og selv kalder sig for “kulturkristen”.