Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

Regeringen vil have batteritog inden 2030

Togpassagererne skal kunne køre med grønne tog, der drives af strøm fra batterier, i løbet af de næste ti år. Det mener transportminister Benny Engelbrecht. (Arkivfoto) Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Som led i en grøn omstilling af transportsektoren ser transportministeren store perspektiver i batteritog, hvor køreledninger ikke er økonomisk realistiske.

Danske togpassagerer skal ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) kunne køre med grønne tog, der drives af strøm fra batterier i løbet af de næste ti år.

Det skriver Politiken fredag.

Hidtil har det krævet køreledninger langs skinnerne at køre elektriske tog.

Og køreledningerne findes kun langs cirka halvdelen af det danske skinnenet.

I løbet af de seneste år har de største togproducenter imidlertid lanceret modeller med batterier, som det kendes fra elbiler.

Fire af producenterne har lagt billet ind på at køre strækningen mellem Hillerød og Helsingør, der lægger skinner til den første danske test af batteritog.

Men står det til transportminister Benny Engelbrecht (S), så er det kun begyndelsen:

- Potentialet er, at alle delstrækninger på den danske jernbane, som ikke bliver elektrificeret med køreledninger, får batteritog, siger han til Politiken.

- Det kan effektueres på denne side af år 2030, og derfor er det relevant at teste batteritogene nu og ikke først på et senere tidspunkt, tilføjer ministeren.

Han er i dialog med den tyske delstat Slesvig-Holsten, der allerede har bestilt 55 batteritog.

De bliver leveret i løbet af to-tre år. Dem ser Benny Engelbrecht gerne fortsætte over grænsen til Sønderborg og til Trekantsområdet:

- Batteritog er både et klimatiltag og giver mindre vedligeholdelse. Det er langt billigere end at hænge køreledninger op på nye strækninger.

Danmark investerer ifølge Politiken i forvejen 13 milliarder kroner i at sætte køreledninger op langs jernbanen og bygge broer om, så der er plads til eltog.

Det ændrer ministerens udmelding ikke på. Logikken er, at batterierne mangler kapacitet til at trække godstog og hurtigtog, men egner sig godt til mindre regionale strækninger.

Trafikforsker og centerleder Henrik Sylvan fra DTU ser batteritog som en naturlig del af udviklingen.

- Batterier er jo blevet en central del af alles liv, og vi bærer rundt på adskillige i vores telefon, ur og pc. På samme måde er der store fordele ved batterier i køretøjer, både i elbiler men også i tog, siger han til Ritzau.

Han peger på, at der på blot tre-fire år er sket en voldsom udvikling, som vender op og ned på få år gamle analyser.

Ifølge trafikforskeren er det oplagt at lave en demo-version for at undersøge, om de eksisterende IC3-tog kan bygges om. De første studier fra Danmarks Tekniske Universitet af dieseltoget IC3 tyder på det.

- IC3 er et superpopulært tog, og selv om det har nogle år på bagen, kan nogle af dem stadig være brugbare og egnede til levetidsforlængelse.

- Kan man tage brændstoftanke og motormoduler ud og erstatte dem med batterier og elmotorer, så har man lige pludselig et ret let tog, der kan køre på strøm og samtidig fortsat med en høj hastighed, siger Henrik Sylvan.

Han peger for eksempel på strækningen Vejle-Herning-Holstebro som et oplagt sted at indsætte et batteridrevet IC3-tog.

At ombygge togsæt til batterier er ikke lige en del af transportminister Benny Engelbrechts plan. Men Deutsche Bahn, der ejer Arriva, som driver mange lokalbaner i Jylland, forsøger sig til gengæld allerede med det.

/ritzau/