Regeringen vil sløjfe obligatorisk kristendomsfag

MED AFSTEMNING I forbindelse med ændringeraf læreruddannelsen foreslår regeringen at afskaffe grundfaget kristendomskundskab. Katastrofe, mener lærerforening

Regeringen vil sløjfe obligatorisk kristendomsfag
Foto: Ty Stange.

Trods massive protester fra både studerende og lærere vil regeringen afskaffe det obligatoriske grundfag kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM) i læreruddannelsen. Det fremgår af uddannelsesminister Morten Østergaards (R) udspil til ny læreruddannelseslov, som blev offentliggjort i går.

LÆS OGSÅ: Kvælertag på kristendomsfag

Formålet med loven er at gøre kommende lærere mere fagligt specialiserede og samtidig bedre klædt på pædagogisk til mødet med eleverne. Det betyder mere undervisning i pædagogik og lærerfaglighed på bekostning af det fælles dannelsesfag KLM. Dermed reduceres kristendomsundervisningen, der har været et obligatorisk fag for alle kommende lærere siden 1700-tallet, til et linjefag, som kun et fåtal af de kommende lærere vælger.

Det er en katastrofe, mener formanden for Læreruddannelsens Religionslærerforening, Michael Riis.

Regeringens forslag om at afskaffe KLM-faget, som blandt andet bygger på en rapport fra en følgegruppe nedsat af Undervisningsministeriet, savner enhver begrundelse, mener han.

Det er en katastrofe ikke bare for faget, men for læreruddannelsen i det hele taget. Det er vildt forhastet at køre sådan en beslutning igennem udelukkende på baggrund af en rapport, som ikke har et eneste godt argument for, at grundfaget KLM skal afskaffes. Man vil styrke lærerfagligheden, men gør det modsatte ved at afskaffe det eneste fag, der giver lærerne en evne til at overskue sammenhænge og problemstillinger i nutidens kulturelle og religiøse virkelighed. Det er et kæmpe brud med læreruddannelsens forbindelse til almendannelsestanken, og det vil selvfølgelig gå ud over elevernes dannelse, siger han.
|
Samme kritik lyder fra Dansk Folkepartis Jens Henrik Thulesen Dahl, som sidder i udvalget for videregående uddannelser. Såvel DF, V og K som S, R og SF er med i forliget om en ny læreruddannelse.

Men vi bakker ikke op om regeringens idé her. Det vil være en fejl at afskaffe det fag, for det er centralt i forhold til den kulturforståelse, man har brug for som folkeskolelærer, siger Jens Henrik Thulesen Dahl.

Den almene dannelse vil dog stadig være at finde i læreruddannelsen, fastslår uddannelsesminister Morten Østergaard, som bakkes op af uddannelsesordfører Kirsten Brosbøl (S). De alment dannende elementer fra KLM-faget integreres i den nye læreruddannelses pædagogiske og lærerfaglige fag, lyder forklaringen.

Faget KLM er jo en lappeløsning, fordi man ikke har ment, at niveauet for den almene dannelse blandt nye lærerstuderende har været tilstrækkeligt. Men så er det rigtige ikke at beholde KLM-faget, men at styrke undervisningen i folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser. Hvad angår kristendomsdelen, så er det langt vigtigere, at vi får styrket kristendom som linjefag på læreruddannelsen, så vi sikrer, at de, der underviser i kristendom i skolen, har kompetencen til det i stedet for at sikre, at alle får et obligatorisk minikursus i kristendom, siger Morten Østergaard.

De lærerstuderende deler imidlertid ikke regeringens tillid til, at KLM-fagets indhold nok skal blive bevaret som del af andre fag. Formand for Lærerstuderendes Landskreds Tobias Holst siger:

Vi frygter, at man ikke kan bevare indh0ldet af KLM i læreruddannelsen, hvis der ikke fortsat er et separat dannelsesfag. Vi frygter, at det indhold bliver syltet. Så vi så gerne, at man beholdt dette fag, som beskæftiger sig med mødet mellem kultur, religion og idéhistorie, og som gør eleverne i stand til at gebærde sig i et globaliseret samfund.