Her kan unge med særlige behov prøve kræfter med jobdrømme

På en græsplæne i Ishøj ved København mødtes 300 elever med særlige behov i går til en særlig uddannelsesdag. Her kunne eleverne give sig i kast med en lang række ­aktiviteter, der måske kunne gøre de unge mennesker mere sikre på deres fremtid

Tvillingerne Hassan og Omair Gondal samt Valdemar Kran er dybt koncentrerede ved en af konkurrencerne ved årets Special Skills. –
Tvillingerne Hassan og Omair Gondal samt Valdemar Kran er dybt koncentrerede ved en af konkurrencerne ved årets Special Skills. – . Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix.

I én bod hænger der cykler ned fra loftet, og ved et bord kan man give sig i kast med at lappe og skifte cykelslanger. Hos naboteltet har de kørt en bil ind med kølerhjelmen åben, hvor man kan være med til at udskifte karburatoren eller fylde olie på. I et tredje telt kan man bage cupcakes, mens lejerne af et fjerde har taget to æsler med fra deres lille dyrepark, så interesserede deltagere kan blive klogere på, hvordan man passer sådan et dyr.

Boderne er opstillet som en del af Special Skills, en uddannelsesmesse for unge med specielle behov i form af udviklings- og personlighedsforstyrrelser samt mental retardering.

Her mødes omtrent 300 unge fra uddannelser med specialtilbud til en dag, hvor de videre muligheder i uddannelsessystemet kan opleves på nærmeste hold. Dagen arrangeres for tredje år i træk her på græsplænen og er blevet til i et samarbejde med netop bostedet Thorshøjgård, 11 andre uddannelsestilbud og foreningen Skills Denmark. Sidstnævnte er også arrangør af DM i Skills, hvor erhvervsuddannelserne hvert år dyster indbyrdes.

Der er mange, der har fundet vej til Ishøj denne onsdag formiddag i et vejr, der hele tiden lige akkurat balancerer på den rigtige side af regnvejr. Havde det været en havefest, ville arrangøren nok have bedt en konstant og stille bøn for, at det ville holde tørt. Men her bør et potentielt vådt vejr ikke vække større bekymring. Hertil virker humøret for højt blandt de mange unge i teenagealderen, der render rundt blandt de forskellige aktiviteter og konkurrencer samt de pædagoger, der følger trop og møder gamle kollegaer.

Centerleder fra Thorshøjgård, Kristina Viegaard Andersen, der er primus motor for arrangementet, fortæller, at det er meget bevidst, at alle uddannelsestilbud, der har opstillet boder, har udarbejdet nogle aktiviter, hvor de unge kan få fingrene ned i deres mulige fremtidige erhverv. At det ikke bare er en klassisk uddannelsesmesse med pamfletter, kuglepenne og bolsjer.

Special Skills er en uddannelsesmesse for unge med særlige behov, hvor de kan få lov til at prøve kræfter med forskellige erhverv. –
Special Skills er en uddannelsesmesse for unge med særlige behov, hvor de kan få lov til at prøve kræfter med forskellige erhverv. – Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

”Der manglede et ordentligt tilbud for udskolingselever med specialbehov, der fortalte om deres muligheder. Det er ret vigtigt for mange af de her elever at få en kropslig forståelse for de forskellige erhverv. At de kan komme ud og få fingrene i erhvervet og opleve, hvad det egentlig indebærer. Det kan godt være, at nogle af dem kan lide at bage med deres mor derhjemme, men det er jo noget lidt andet at skulle i gang klokken fem om morgenen,” fortæller Kristina Viegaard Andersen.

Hun fortæller videre, at de møder en stor efterspørgsel fra både uddannelsessteder med udskolingselever og de uddannelsestilbud, der kommer for at udbrede kendskabet til deres eksistens. Derfor har de af pladsmæssige årsager begrænset arrangementet til 300 elever og uddannelsestilbud fra Københavns vestegn og omegn.

Arrangementet virker også populært, når man går rundt mellem unge mennesker, der pjatter indbyrdes, prøver kræfter med blomsterbinding og madlavning, slår søm i eller bare nyder lidt musik ved Center for Autisme, hvor tre elever underholder med ”Wicked Game” af sangeren Chris Isaak.

Lidt derfra, fordelt over to borde i madteltet, sidder en lille delegation fra Strandparkskolen i Københavns Sydhavn, som fylder depoterne op, inden det er deres tur til at deltage i de konkurrencer, der forløber hele dagen i det store konkurrencetelt.

En af eleverne, Hassan Gondal, fortæller, hvordan han har glædet sig siden sidste år, og allerede har været ovre for at bage cupcakes i et af teltene.

Hassan Gondal og Strandparkskolens andre elever, der blandt andet også inkluderer hans tvillingebror Omair Gondal, har trænet og forberedt sig til konkurrencerne i tiden op til dagens arrangement, fortæller deres lærer. Konkurrenceelementet, som skolen normalt ikke bruger, gør eleverne meget interesserede i de forskellige praktiske gøremål, som der dystes om.

Konkurrencerne er delt op i tre grupper – grøn, rød eller sort – hvor opgaverne er tilpasset graden af elevernes udfordringer. De spænder fra at skulle samle et rørsystem og lægge et mindre parketgulv til at hænge tøj på bøjler eller sortere en bestikskuffe. Hassan og Omair Gondal samt deres holdkammerat Valdemar Kran lægger ud med at skulle stable plastickopper som pyramider.

Drengene må igennem et par mislykkede forsøg, før de med hjælp fra deres konkurrenceguide får stablet deres kopper i to pyramider, inden tiden rinder ud. Bagefter skal de igennem to discipliner mere i henholdsvis sokke- og bestiksortering, før de kan slutte sig til resten af de 300 elever ude på plænen. Sammen med deres tre lærere kan de bruge de næste par timer af eftermiddagen på at prøve kræfter med det, der måske kan blive deres fremtidige erhverv.