Prøv avisen

Retursystem for aflagt tøj kan koste velgørende organisationer millionindtægt

Modebranchens genbrugsinitiativ kan være mere til skade end til gavn for nødjælpsindsatsen.

Aktører i den danske modebranche arbejder for et retursystem for brugt tøj. Flere nødhjælpsorganisationer er ikke begejstrede for idéen, da de frygter for tabte indtægter i genbrugsbutikker

Ikke mange kunne have forudset en kamp om gamle slidte T-shirts og cowboybukser. Det kan imidlertid blive virkelighed nu, lyder det fra flere nødhjælpsorganisationer. De reagerer på et nyt forslag fra den danske modebranche med bekymring.

I går skrev Kristeligt Dagblad, at centrale aktører i modebranchen mener, at der er behov for et nyt, samlet retursystem for tekstiler. I næste måned indsender brancheorganisationen Danish Fashion Institute en ansøgning til Grøn Omstillingsfond under Erhversstyrelsen for at få støtte til et nyt retursystem, der skal gøre det mere enkelt for danskerne at komme af med deres aflagte tøj.

Tina Donnersborg, ansvarlig for kommercielle aktiviteter i Røde Kors, er ikke voldsomt begejstret for idéen.

”Vores oplevelse er, at der allerede er et udmærket retursystem, så i stedet for at oprette et parallelsystem bør vi udbygge det, der allerede eksisterer. Vi er klar til at tage imod mere brugt tøj. Intet af det tøj, vi modtager, går til spilde, alt bliver omsat til penge, der går til nødhjælp. Vi er selvfølgelig optagede af, at der bliver samlet endnu mere af det brugte tøj ind. Derfor har vi blandt andet indgået et samarbejde med TV2 om et tøjindsamlingsshow,” siger hun.

Røde Kors har sammen med andre velgørende organisationer siddet med til møder med Danish Fashion Institute om initiativet, men ifølge Tina Donnersborg overvejer de at trække sig fra projektet, da de har meget svært ved at se, hvordan det skal gavne dem. Røde Kors Genbrug omsatte i 2013 for 153 millioner kroner og forventer et resultat for 2014 på over 160 millioner kroner.

Danmission, der driver 85 genbrugsbutikker i hele landet, er også bekymrede over det nye initiativ.

”Jeg har en reel bekymring om, at vi ikke har den samme dagsorden. Selvfølgelig vil vi gerne bakke op om initiativet, hvis vi kan blive sikret den leverance af tøj, der er behov for, for at opretholde vores fortjeneste. Hvis alt det indsamlede tøj sendes videre til genanvendelse, vil det slå bunden ud af vores genbrugsbutikkers økonomi,” siger Torben Holm, leder af genbrug og salg i Danmission.

Henrik Kristensen, souschef i Blå Kors Genbrug, peger på endnu et problem, når kommercielle aktører nu også vil have fat i genbrugstøjet.

”Det kan være en udfordring, når butikskæder gør det attraktivt for deres kunder at aflevere brugt tøj til gengæld for rabatter eller lignende. Jeg ved ikke, om de gør det for at have en grøn profil eller for at tjene penge. Hvis vi skal opretholde en vis standard i vores butikker, er vi afhængige af, at vi kan samle en vis mængde tøj ind. Vi kommer ikke udenom, at det nye initiativ øger konkurrencen,” siger han.

I Folkekirkens Nødhjælp er man i udgangspunktet positive overfor initiativet.

”Vi vil gerne stille viden og kompetence til rådighed for projektet, og vi er selv enormt interesserede i at blive klogere på området. Faktum er, at der er langt mere tøj, der kan indsamles og genbruges, så vi er ikke bekymrede,” siger projektleder for genbrug i Folkekirkens Nødhjælp Rikke Lorentzen og understreger, at projektet endnu ikke er landet, og de derfor stadig forholder sig afventende i forhold til et samarbejde.

Udviklingsdirektøri Danish Fashion Institute Jonas Eder-Hansen forstår godt de velgørende organisationers bekymring, når en ny spiller melder sig på banen og vil indsamle aflagt tøj, men maner samtidig bekymringen i jorden.

”De gør et kæmpe og godt stykke arbejde. Vi tror blot, at der er et endnu større potentiale, hvis myndigheder og butikker også er med til at samle ind. I dag bliver kun 45 procent af det kasserede tøj samlet ind. Vi kan blive endnu bedre i fællesskab, og vi ønsker på ingen måder at true de velgørende organisationers indtjeningsgrundlag. Vi har inviteret dem med i projektet, fordi vi ønsker et godt samarbejde,” siger han og forklarer, at deres interesse i projektet ikke handler om kroner og øre, men om bæredygtighed og om at sikre udviklingen af teknologien til, at mode- og tekstilindustrien fortsat vil have adgang til bomuld og polyester, der i fremtiden vil blive knappe ressourcer.